Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch på Time Capsule

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 11:11

Efter 1 år och 1 månad med Time Capsule (4 gen) verkar det inte bättre än att hårddisken har kraschat. Efter uppgraderingen till Mountain Lion ville den inte göra backup och jag fick starta en helt ny fullständig backup. Då började lampan blinka gult och Airport Utility säger "Internal disk needs repair". Precis när garantin har gått ut. Tyvärr har jag ingen giltig Apple Care som kan hjälpa. Själva routerdelen fungerar dock problemfritt.

Vad ska man göra? Gråta en skvätt och köpa en ny? Andra förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 11:48

Först är det bästa att kolla om disken verkligen har lämnat in, den kanske bara behöver reparera filsystemet. Kolla här på Apples supportsida först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 21:56

Tack för tipsen! Jag har testat att göra en Erase. Efter en Quick Erase blev statuslampan faktiskt grön, men lyckan blev kortvarig då den efter en omstart åter började blinka gult. Om jag väljer Zero out data så säger den att det kommer att ta ca 344 dagar att slutföra så disken är nog kraschad. I Airport Utility kan man även läsa att S.M.A.R.T. status är Failing. Att byta disk med iFixits instruktioner kändes ju allt annat än smidigt så det blir nog till att köpa en ny så småningom.

Testa att byta! I värsta fall står du med en fortfarande trasig TC och en hårddisk du kan stoppa i ett kabinett.
Jag bytte på kanske 20 minuter utan några som helst problem, och klarar jag det klarar alla det.
Jag har ofta funderat på att tatuera en tumme mitt i handen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:26

Köp en AirportExtreme då, och en extern hårddisk...

Edit: eller behåll din TC och bara koppla in en extern hårddisk

Om den är köpt privat så reklamera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 08:05

Den är köpt på företaget så det blir nog svårt att hävda konsumtenträtten. Jag får väl överväga att skruva isär den och byta disk, men det verkade så jobbigt med att köra med hårfön för att få bort bottenplattan.

Jag hade en 1TB hårddisk för Time Machine. Den slutade fungera. Genast for jag iväg och köpte en ny, 2TB. Den gamla hade garanti kvar men jag körde en borr igenom den. Antag att du får ut en ny hårddisk på garantin. Vilken garanti har du att inte den gamla hamnar i Afrika och...

1
Bevaka tråden