Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i Mountain Lion kan inte koppla upp till Telias SMTP-servrar

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-30 17:06

Jag kan inte längre skicka mail via Telia, smtprelay1.telia.com alt mailout.telia.comm bägge ger felmeddlande om nedkopplat. Telias support fattar inte nått vad jag säger.

Jag använder Telias ADSL-bredband. I åratal har jag skickat mail från mina privata IMAP-konton via deras servrar, precis så som dom vill man ska göra. Men efter uppgraderingen till Mountain Lion visar mina tre macar felmeddelande när mail ska skickas. Mitt iCloud-konto (@me.com) funkar förstås :).

Finns det någon säkerhetsinställning i 10.8 som jag missat?
Kan jag skicka via Apples smtp även när jag inte använder mitt me-konto?

Hade samma problem med Tele2... tog helt enkelt bort kontot... och sen konfigurerade jag det på nytt, och då funkade det..
(sanning med modikfikation, var en massa svärande över tele2 innan det funkade, men det visade sig att jag stavat fel på deras server namn när jag lade till kontot på nytt)
(nästan lika dumt som att berätta om det i ett öppet forum)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 17:39

Det ska fungera, jag har samma smtprelay1.telia.com när jag mejlar från min stationära Mac från tre olika konton. Bland annat mitt iCloud-konto.

(Har du kollat så du stavat rätt, i ditt inlägg har du stavat fel på det ena i all fall).

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-30 19:28

Det hjälpte inte att ta bort och lägga in kontot inkl smtp på nytt. Det skumma är att med exakt samma smtp-inställningar på iPhone och iPad går det att skicka mejl via mitt WiFi-nätverk. Men inte med datorer med Mountain Lion - ingen av de tre vi har hemma. Med Lion är det inga problem heller.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-30 19:12

Stavat rätt har jag gjort eftersom det funkade innan uppdateringen. Ska testa att ta bort och lägga in kontona på nytt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-07-30 19:39

Testa om det går att telneta in på SMTP-servrarna från den aktuella burken och skicka ett mail manuellt. Fungerar det så kan man nog utesluta nätverksstrul/säkerhetsinställningar och rikta in sig på mailprogrammet.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-30 20:19

Jodå! Jag lyckades telnet-mejla i Terminalen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-30 22:33

Har också haft problem, egen mailserver (Kerio) satte upp telias smpt-server som relay-server. Märkte efter någon dag att mail inte gick fram till mig. Kollade i nätverksverktyg vilket ip min mailserver och det var inte den jag lagt in i DNS-servern. Knepigt....
Tror det är så att Telia fångar upp min mailservers adress och lägger in den i deras dns (eller nått sånt). När jag tog bort relay så började det fungera igen, skickar nu utgående mail med imap-protokollet och det funkar.

Ursprungligen av tobbehj:

Har också haft problem, egen mailserver (Kerio) satte upp telias smpt-server som relay-server. Märkte efter någon dag att mail inte gick fram till mig. Kollade i nätverksverktyg vilket ip min mailserver och det var inte den jag lagt in i DNS-servern. Knepigt....
Tror det är så att Telia fångar upp min mailservers adress och lägger in den i deras dns (eller nått sånt). När jag tog bort relay så började det fungera igen, skickar nu utgående mail med imap-protokollet och det funkar.

Mail skickas alltid via SMTP.

Man hämtar mail via POP eller IMAP.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-31 09:50
Ursprungligen av keptang:

Mail skickas alltid via SMTP.

Man hämtar mail via POP eller IMAP.

Vet, men blivit lite konfunderad nu när det ser ut som om jag inte använder smtp.

Ursprungligen av tobbehj:

Vet, men blivit lite konfunderad nu när det ser ut som om jag inte använder smtp.

Du har väl fler utgående servrar i listan då mail går igenom alla tills den hittar en som fungerar när "använd bara den här servern" inte är ikryssad.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-31 15:22
Ursprungligen av illerG:

Du har väl fler utgående servrar i listan då mail går igenom alla tills den hittar en som fungerar när "använd bara den här servern" inte är ikryssad.

Jo, så är det förstås, men i så fal så är det mitt .mac/me-konto som skickar, det är den enda som inte är "min egen".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:38

Telia skickade väl ut någon info för länge sedan om att de skulle kräva autensiering (eller om det var SSL?), kan det vara något sådant som är missat?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-31 11:16

Jag kör med port 993 och SSL.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-31 11:53

Att byta port till 465 (enligt Telia guider) eller 993 med eller utan SSL funkar inte. Blä!
Vilken autentisering ska jag använda. Varifrån får jag ev lösenord när jag inte använder Telia-mejlkonton?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 12:20

Ska du använda Telias smtprelay bör du nog ha någon typ av Internetförbindelse hos dem (mobilt, ADSL, fiber...). Och då är det bara att ringa deras support och fråga.
Är du inte Internetkund hos dem tror jag inte de låter dej använda den.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-31 15:40

Lösningen: Logga in på Mitt Telia och aktivera ett av de gratis mailkonton som ingår i ADSL-abbonemanget. Lägg in kontot i Mail. Ställ i in SMTP med SSL och Autentisering Lösenord och lägg in mailkontots inloggningsuppgifter. Nu kan jag skicka mail från mina privata konton.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-31 15:07

Ja, det är klart jag har ADSL hos Telia. I övrigt använder jag inte någon av de tjänster som ingår.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-31 15:17
Ursprungligen av rajjne:

Ja, det är klart jag har ADSL hos Telia. I övrigt använder jag inte någon av de tjänster som ingår.

När jag försökte så var jag tvungen att lägga upp en epostadress hos telia och sedan använda den epostanvändaren som avsändare i smtp för att det skulle fungera. Tror Telia kräver autensiering numera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:31

Du behöver inte ens lägga in hela kontot i Mail, det räcker med att redigera listan för Server, utgående epost, och lägga till deras smtp där med de uppgifter du fick.
Gött att det funkar!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2012-07-31 23:12

Nej, jag testade det på min andra Mac. Jag var tvungen att köra installallationsassistenten och lägga in kontot även där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 10:38

Näh, jag har också testat

Jag uppgraderade på jobbet igår och fick se det här problemet. Jag har tidigare använt "smtprelay1.telia.com" men den har nu statusen "nedkopplad".

Efter lite googlande så har jag bytt till "mailout.telia.com" samt aktiverat "Använd SSL" utan autentisering. Då funkar det.

Installera e-post i mobilen manuellt - E-post i mobilen - Support - Privat - Telia.se

Hej!
Har testad allt ovanstående utan resultat. Anders, vad menar du med "utan autentisering", det alternativet finns ju inte i fliken avancerat?

Kolla bilden så ser du. Man kör utan autentisering när man har eposten hos någon annan än Telia, annars ska det vara med autentisering (telia-kontot).

Tack för svar, förstod inte att du menade avancerat under serverinställningar. Gjorde vissa framsteg, nedkopplad försvann, men kan fortfarande inte skicka. Hm... Någon annan inställning man kan pröva förutom olika portar, med eller utan SSL och med APOP eller lösenord? För det har jag testat i alla möjliga kombinationer.

A. Om du har din mail på Telia så vill de att du använder detta konto som login när du skickar.

B. Om du har din mail på ett annat webbhotell så kan du inte använda ditt konto på detta företag som login till en server hos Telia. Det är därför det ska vara SSL utan autentisering för Telia vet inte alls vem Nisse Svensson från Binero är. Så du kan spara mycket felsökning genom att skippa den biten helt och hållet.

Servern är inte längre nedkopplad vilket betyder att Mail sagt "tjena, läget?" till servern på Telia och den har svarat "lugnt, softar lite...". Då borde Mail vara glad och nöjd och att felet finns någon annan stans i kedjan.

Hur ser felet ut nu förresten? Ser du något i Aktivitetsfönstret i Mail när du försöker skicka? Vilken typ av fel visar den och var?

Har du testat med att starta om all hårdvara som är inblandad?

Svar:
A, ja det är det jag försöker göra, som tur är funkar det via Gmail, med nackdelen att oavsett vilken telia mail jag än använder så får mottagaren ett från gmail.

B Ej aktuellt

Ser inget i aktivitetsfältet när jag jag försöker skicka.

Denna droppar ner från mailet jag försöker skicka:

Lite till:
Kör Telia fiber och har startat om datorn.

Där ser det ju ut som du har en Telia-mail? Den slutar ju med @telia.com.

Då ska du göra så här:
Installera e-post i mobilen manuellt - E-post i mobilen - Support - Privat - Telia.se

Bevaka tråden