Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa OS X 10.7 Lion från Apple Store

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som att man kanske kan köpa Lion fortfarande genom att ringa Apple Store, prata med Försäljningen och be att få göra det. Man behöver ett Apple ID som vanligt. Priset ska vara det gamla. Se "Lion Upgrade no more?" https://discussions.apple.com/thread/4140947?tstart=0

Efter köpet är det nog klokt att investera i en USB-sticka och spara en installation med hjälp av donationslicenserade programmet "Carbon Copy Cloner" (Funkade inte med "Skivverktyg" för mig). Googla efter artiklar som beskriver detta.

Jag äger redan Lion så behöver inte göra det, men rapportera gärna här om du prövar. Det är nog en del folk som sitter med gamla programvaror som inte uppdaterats till Mountain Lion än men som ändå behöver en senare OS-version av vad de har.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 17:07

Tur man behållit sin Lion på sticka ifall man behöver hjälpa nån som vill gå från före Lion till ML då... kanske inte helt lagligt, men dom köper ju iaf ML då, vilket dom kanske inte gjort annars.

Man kan vad jag vet redan gå från Snow Leopard direkt till Mountain Lion så vet inte hur du menade nu. Dessutom så handlar ju mitt scenario här om de som vill köpa "OS X 10.7 Lion", inte "OS X 10.8 Mountain Lion". De som köper Lion får du naturligtvis ge en kopia av din USB-sticka eftersom de äger Lion.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 17:16

Ah... läste fel... och trodde dessutom att man måste gå via Lion för ML... kanske bara var vid ännu äldre än SL/L sorry.

Det enda viktiga är att man kan komma åt Mac Appstore på något sätt via sitt eget Apple-ID och det behöver inte vara på ens egen dator om man bara gör en startbar USB-sticka på den maskin där man köper OS X på. Om man lånar någons dator får man antingen logga ut den personen i iTunes och logga på sitt eget eller tillfälligt be datorns ägare ge en ett tillfälligt användarkonto på datorn och logga in via det.

Med en startbar USB-sticka kan man installera Mountain Lion på alla sina Macar (som stöds av ML).

  • Avstängd
  • 2012-07-29 21:24

Ni kanske också skulle beskriva hur man gör en bootbar USB-sticka, eller länkar för dom som inte vet...

Länk till ett smidigt sätt att göra en bootbar installations skiva/HDD/sticka för Lion eller ML: http://9to5mac.com/2012/07/25/want-to-make-a-mountain-lion-usb-stick-or-sd-card-installer-heres-how/

Hur man gör en körbar version av OSX är väl typ CCC eller motsvarande som gäller. har bara gjort det med CCC och SL tidigare så vet inte om det funkar för senare versioner av OSX.

Senast redigerat 2012-07-29 22:52

Om jag får frågan, så antar jag att jag lägger in lite länkar. Men tror många redan vet hur man gör.

Om någon känner till en svensk guide med Carbon Copy Cloner —.som jag tycker fungerar bäst, så lägg gärna in den. Macworld.se borde ju ha en sån redan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 11:37

Använd denna istället, läs längst ner:

http://www.99mac.se/artiklar/2902-guide-uppgradering-till-mountain-lion.html

Det är samma program som LaHe länkade till, men beskrivet på svenska.

Det var en välskriven guide, men jag håller mig till Carbon Copy Cloner som är anpassat till Mountain Lion nu. Mest kanske för att jag aldrig haft problem med något CCC skapat åt mig och jag vet vem MIke Bombich är. Det är ju bara att ersätta steget med LD med CCC i stället.

Värt att notera här är att Lion Diskmaker formatterar USB-minnet i MBR medan CCC formatterar med GUID Partition Table. MBRformattering funkade inte att starta i från med mitt USB-minne.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 15:46
Ursprungligen av Micke Byström:

Värt att notera här är att Lion Diskmaker formatterar USB-minnet i MBR medan CCC formatterar med GUID Partition Table. MBRformattering funkade inte att starta i från med mitt USB-minne.

Hmmm, Lion Diskmaker funkar med mina minnen (Sandisk & Kingston) 8/16 GB minnen ML kräver minst 8GB, fast någon hade visst lyckats med 4GB

Fast nu såg jag att CCC blivit kommersiellt i stället för donationsprogram och kostar lite mer än 200.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 15:47
Ursprungligen av Micke Byström:

Fast nu såg jag att CCC blivit kommersiellt i stället för donationsprogram och kostar lite mer än 200.

Tror jag har nån av dom senare versionern innan den blev köp-version.

Edit: 3.4.3 har jag som DMG

CCC 3.4.6 kommer att fortsätta vara gratis, men det funkar antagligen bara fullt ut med OS X 10.7 Lion. Jag väntar nog med Mountain Lion till nästa år på mina egna maskiner om det inte kommer något oemotståndligt, så funkar för mig.

1
Bevaka tråden