Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga mail sedan uppgradering till 10.8

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-29 20:09

Hej.
På KS Thorax skaffade jag mig 4 nya mailkompisar som opererades samtidigt som mig, vi delade också rum även på Stockholms Sjukhem.
Efter att jag uppgraderade till 10.8 har jag inte fått några mail från gruppen.
Jag har samma Comhemadress (POP) som på 10.6.8. Jag får mail från andra och kan skicka mail till mig själv. Jag har dessutom flera gånger skickat mail till olika adresser.
Vad kan detta bero på. Innan jag skickar mail till dem frågar jag här först.
Tack.

Ja, innan du säkert vet om de har skickat några mail är det ju inte ens säkert att det finns något problem med datorn. Skulle ju vara ytterst märkligt om just deras mail försvann. Du har så klart kollat skräp-mappen?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-29 21:22

Jag vet inte vad som hände, men när jag kollade korgarna så dök det upp 11 mail, bland annat från dem jag väntade mail från. Kanske en liten microbugg. Förra veckan hade jag problem med plingljudet.
Tack i alla fall.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 01:44

Comhems servrar får ibland hicka och mail kan ibland bli upp till ett dygn försenade, men oftast bara nån timme.

Varför använder du inte iCloud ID:et som mail.
Du kan med comhems webmail-sida välja att forwarda alla inkommande mail till comhem-kontot till iCloud kontot, så du slipper att komma ihåg att ändra hos alla på en gång som mailar dig, utan tar det pö om pö.
Dessutom skickas dina mail från det nya kontot så mottagaren ser att det kommer från annan adress och kanske själv ändrar eller frågar dig.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-30 02:10

Intressant förslag. Skall testa iCloud. Annars har inte Comhem strulat ända från 10.4 till 10.6.8.
Tack.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 02:18
Ursprungligen av iKalle:

Intressant förslag. Skall testa iCloud. Annars har inte Comhem strulat ända från 10.4 till 10.6.8.
Tack.

Vassego... för mig har Comhem strulat väldigt lite dom senaste 4-5 åren men just mailen har varit lite upp och ner med leverans-tiderna mest hela tiden... inget man oftast brytt sig om men har hänt att man suttit och väntat ibland...

Säg till om du inte hittar eller vet hur man gör webbmail-ändringen.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-30 07:13

Tack jag använder gärna dina tips. Det jag tror man gör, är att på Comhems hemsida (mina sidor ) loggar in på webbmail. Tror jag, sedan borde man bli styrd med diverse popupfönster.
Tack.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 12:12

ha dina papper från Comhem framme... iaf det om ditt emailkonto.
Gå hit: https://webmail.comhem.se
Skriv in dina uppgifter och logga in.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-30 19:13

OK Tack. Det gick ju galant. Men sen? Jag kan faktiskt inte ens gissa vad jag borde göra i nästa steg. Skall jag öppna iCloud eller är det redan öppet och vad göra där.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 19:49

Fliken inställningar och en bit ner står det Skicka vidare eller nått liknande... där skriver du in din iCloud adress och även klickar i en kryssruta om du vill att kopior ska sparas på comhem-servern eller inte.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-30 20:23

OK. Känns inte som att jag får ett smidigare och en enklare mailfunktion än det jag hade tidigare därför raderar jag bort detta.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 20:36
Ursprungligen av iKalle:

OK. Känns inte som att jag får ett smidigare och en enklare mailfunktion än det jag hade tidigare därför raderar jag bort detta.

??? det blir varken enklare eller svårare men du får ett mailsystem som bara funkar ihop med allt som Apple-prylarna kan och gör... men det är du som bestämmer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:19

@iKalle: Och det betyder att du inte behöver bry dej om ComHem-mailen mer, allt hamnar ju i iCloud då.
Jag tror att du inte riktigt har förstått vitsen med det hela...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-31 00:29
Ursprungligen av kenjon:

@iKalle: Och det betyder att du inte behöver bry dej om ComHem-mailen mer, allt hamnar ju i iCloud då.
Jag tror att du inte riktigt har förstått vitsen med det hela...

Helt säkert förstår jag inte grejen. Jag tänker så här. Mail skickar man eller får och jag kan inte lista ut vad mer man får om man kör genom iCloud. Tills jag lärt mig använder jag det jag haft sedan Hedenhös 10.4

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 08:10

Mail är mycket mer än att skicka och ta emot. T ex sortera in i olika mappar, synka mellan olika enheter (flera datorer, iPhone, iPad etc), visa bilagor direkt i fönstret utan att öppna andra program, ha samma adressbok på de olika enheterna; bara uppdatera på en så ändras det på de andra.
Men behoven är olika, du kanske inte behöver något av detta, och då går det förstås bra att köra på ComHem som du gör idag.

1
Bevaka tråden