Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple lagt ner iWeb?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här ämnet har säkert varit uppe tidigare, men har Apple lagt ner utvecklingen av det enligt mig utmärkta Iweb. Finns inte i Appstore och jag fick leta länge efter en Ilifeskiva med programmet. Om det är nerlagt, varför? Känns som ett perfekt program att koppla på många av deras tjänster och program.

Senast redigerat 2012-05-23 17:15

Det är trist, jag har blivit väldigt fäst vid programmet. Även om jag inte använder MobileMe-sakerna, så kommer jag sakna uppdateringar av själva programmet. Tycker faktiskt det är konstigt, eller i mina ögon lite dumt, för jag kommer sakna ett sådant webbprogram i Applefamiljen. Visst kan man köra t ex Dreamwever, men just det är ju fasligt mycket dyrare. Dessutom så är det inte lika funktionellt för mina krav, där bland annat enkelhet hör till.

Finns redan en bra tråd om detta:
http://www.99.se/apple/288682-apple-lagger-iweb.html

Den hittades via den här enkla sökningen:
iweb site:99.se

Mitt fel, sökte dåligt.

Sånt här gör det svårt att satsa på nya alternativa program när de dyker upp, även när de kommer från kända företag som Apple. Folk kommer nog alltid att dras till de som alltid funnits... Micro$oft, Adob€ etc.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2012-05-23 20:02

Har aldrig själv använt iWeb men har förstått att det var uppbyggt på ett liknade sätt som RapidWeaver Kan rekommendera det programmet då jag använt det i ett antal år för att göra en hemsida till en släktförening som jag är med i.

RapidWeaver 5 kostar 569,10 om man beställer via deras hemsida och 599 kronor i App Store.:confused:

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-05-23 20:03

Jag kör senaste (sista?) versionen av iWeb (3.0.4) och det funkar fortfarande väldigt bra, men det är klart att det vore kul om det kom en uppgradering.

iWebs död är en tragedi - härligare program för att snabbt få upp en enkel sajt finns inte. Adobe Muse kanske är i samma klass...men det går ju bort då det bara går att använda om man prenumererar på quota. Sådant bojkottar jag reflexmässigt - jag har redan konton därute för html.
Nå - det är ju HTML5 som gäller nu...man får väl hoppa på...har testat Hype att tag och det är verkligen trevligt...man kan nog göra en animerad film med det

Jag tror många mer grafiskt orienterade kan gilla Flux The Escapers - Flux. Flux skapar betydligt bättre kod med CSS-orienterad design än vad jag tycker att iWeb gjorde.

Är man "nere i koden" som jag är när jag utvecklar webbplatser tycker man kanske att det är lite besvärligt att arbeta mer grafiskt redan från början, men är man mer designer eller inte alltid aktuell med varje detalj av HTML5 och CSS så kan det vara ett intressant alternativ, trots att det kostar runt tusenlappen. Vilket är fullkomligt försvarbart om det gör jobbet.

Flux är i alla fall det program som kommit närmast att bli ett nytt verktyg att använda för att bygga mallar och testa designidéer snabbt. Sist jag kollade (mer än ett år sen) så var det inte riktigt där än för mig, men värt att kolla in på nytt tror jag. Tills dess är det Grayboxing, Fireworks-kompositioner och handkodning av HTML5 och CSS som gäller. Men kollar på SASS just nu, ett annat sätt att skriva CSS på.

1
Bevaka tråden