Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Innan uppgradering ML, ikoner och auto-avstängning

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Jag sitter på Snow Leopard, happy happy.
Funderar dock på om det inte vore på tiden att uppgradera trots allt, men jag har två frågor efter att ha läst

OS X 10.8 Mountain Lion: the Ars Technica review | Ars Technica samt fått en popup-ruta från Candybar.

1. Candybar stödjer inte 10.8 eftersom man inte kan ändra ikonerna i docken, stämmer det verkligen? Låter väldigt..trist. O det är definitivt en dealbreaker för mig.

2. Ännu mer en dealbreaker är något om att "inaktiva" program automatiskt stängs av, är det så? Jag vill inte behöva starta upp preview igen bara för att det var en halvtimma/mer sen jag tittade på det. Jag har 8gb ram av en anledning..

Mycket mycket tacksam för svar!

ps. jag såg att det fanns tweakers för en del störiga saker som läder osv, härligt, som på gamla xp-tiden!

Gissar att det kommer en workaround för candybar men annars tycker ju jag det borde funka att ta bort ikonen från dockan, ändra den o dra in den nya i dockan. Så har det funkat för mig med krånglande ikoner i SL liksom tidigare versioner av OS X. Har dock inte 10.8 än så jag vet inte om samma kan funka däri

Angående punkt 2, jag har aldrig varit med om att något program stängts av för mig. Möjligen om det är väldigt mycket igång och du inte har rört något av dem på 7 timmar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 13:33

1. Enligt release notes så står det att CandyBar 3.3.4 ska stödja Mountain Lion ikoner så CandyBar verkar fungera i Mountail Lion. Vad Candy Bar inte stödjer är att ändra ikoner på program som köpts genom App Store.

2. Har inte haft något program som stängdes av sig själv ännu. I alla fall inte något som jag har märkt utav. Jag har i och för sig 16GB RAM.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-29 14:35

Läs artikeln som det refereras till i Klasabaras inlägg så ser ni att det finns tydliga kriterier för när applikaitonen (synbarligen) termineras. Det krävs bla att applikationen inte har några öppna dokument. Och lite annat därtill. Och dessutom så termineras inte applikationen helt och hållet - bara det synliga GUI:t. Men som sagt - läs mer så klarnar bilden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 00:18

Så nummer 2 kan du bocka av om du fortfarande är osäker. Du kan nämligen stänga av den funktionen genom att skriva detta kommando i terminalen.

defaults write -g NSDisableAutomaticTermination -bool yes

Om det bara gäller ikoner för program köpta i appstore så känns det nästan ok att uppgradera. Väntar på bekräftelse från Candybar och kanske nån som har testat?

Skönt att autotermination går att stänga av

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 12:36
Ursprungligen av klarabara:

Om det bara gäller ikoner för program köpta i appstore så känns det nästan ok att uppgradera. Väntar på bekräftelse från Candybar och kanske nån som har testat?

Skönt att autotermination går att stänga av

Jag har provat att köra demot av Candy Bar som verkar fungera i ML.

Från Candybar: Unfortunately, CandyBar can no longer change dock graphics because of changes Apple made in Mountain Lion.

Jag har bett om ett förtydligande, om det även gäller ikoner till program som inte är köpta i appstore. Väntar med spänning på svar..

Ursprungligen av klarabara:

Från Candybar: Unfortunately, CandyBar can no longer change dock graphics because of changes Apple made in Mountain Lion.

Jag har bett om ett förtydligande, om det även gäller ikoner till program som inte är köpta i appstore. Väntar med spänning på svar..

Me too

Jag hittade dock detta på supportsidorna. Vilket får det att låta som att det endast gäller appar köpta på AppStore...

Citat:

Due to Apple security controls and code signing, it appears that customizing Mac App Store apps will cause them to stop auto-updating. Since disabling auto-updating is obviously less than ideal — software updates are important! — we're currently disabling these icons from customization while we investigate.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-31 23:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag hittade dock detta på supportsidorna. Vilket får det att låta som att det endast gäller appar köpta på AppStore...

Och det var det jag skrev i min första inlägg. "Vad Candy Bar inte stödjer är att ändra ikoner på program som köpts genom App Store. "

  • Avstängd
  • 2012-08-01 01:51

Det där fattar jag inte riktigt, har flera program som tex visar en progressbar på ikonen när den utför något långvarigt som inte köpts via app store, eller är det andra programs iconer ni menar?

Ursprungligen av LaHe:

Det där fattar jag inte riktigt, har flera program som tex visar en progressbar på ikonen när den utför något långvarigt som inte köpts via app store, eller är det andra programs iconer ni menar?

Que? =|

  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:33
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Que? =|

Vad vi diskuterar här sas om Dock-iconer

Jag förstår inte heller vad du menar. Vad har progressbars med ikonbyte via Candybar att göra...?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 15:55
Ursprungligen av Capeman:

Jag förstår inte heller vad du menar. Vad har progressbars med ikonbyte via Candybar att göra...?

Det var det jag inte fatta med att CandyBar bytte ikoner på andra program i dockan... därav min fråga.

Ursprungligen av LaHe:

Det var det jag inte fatta med att CandyBar bytte ikoner på andra program i dockan... därav min fråga.

Låter som om du inte vet vad Candybar är för nåt program...

CB är ett program för att hantera ikoner(bland annat) och för att på ett centraliserat sätt hantera ikonbyten på alla slags filer o program i datorn.

Vad jag kan förstå av begränsningen som uppstått iom ML så är ikoner till program som finns på Appstore inte längre bara kosmetiskt lullull. De har även fått sk progressbars som dyker upp iom appuppdateringar. Detta extra tillägg gör tydligen att det inte går att byta ut ikonerna. Ikonerna var förut lackjobbet men nu har lackjobbet fått dekaler som försvinner(?) om ikonen byts ut...

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:24
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Låter som om du inte vet vad Candybar är för nåt program...

CB är ett program för att hantera ikoner(bland annat) och för att på ett centraliserat sätt hantera ikonbyten på alla slags filer o program i datorn.

Vad jag kan förstå av begränsningen som uppstått iom ML så är ikoner till program som finns på Appstore inte längre bara kosmetiskt lullull. De har även fått sk progressbars som dyker upp iom appuppdateringar. Detta extra tillägg gör tydligen att det inte går att byta ut ikonerna. Ikonerna var förut lackjobbet men nu har lackjobbet fått dekaler som försvinner(?) om ikonen byts ut...

Tack jag vet nu då jag kollade rut efter frågetecknen

Är väl sandboxingen som gör att det inte går längre?

Senast redigerat 2012-08-01 20:59
  • Medlem
  • 2012-08-01 15:11
Ursprungligen av klarabara:

1. Candybar stödjer inte 10.8 eftersom man inte kan ändra ikonerna i docken, stämmer det verkligen? Låter väldigt..trist. O det är definitivt en dealbreaker för mig.

Är en kosmetiskt begränsning avgörande för om du ska upp till ett nytt operativsystem?

Ursprungligen av Baron:

Är en kosmetiskt begränsning avgörande för om du ska upp till ett nytt operativsystem?

I det här fallet, ja.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 20:59
Ursprungligen av klarabara:

I det här fallet, ja.

Ärligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-04 02:17

Candy bar kommer inte att fortsätta utvecklas på grund av de problem som tagits upp här i tråden. Panic har därför beslutat att inte längre ta betalt för den (den kan ju fortfarande byta en del ikoner etc) Läs mer och ladda ev ner program och licensnummer här Panic Blog » CandyBar, Mountain Lion, and Beyond

Ursprungligen av Katinka:

Candy bar kommer inte att fortsätta utvecklas på grund av de problem som tagits upp här i tråden. Panic har därför beslutat att inte längre ta betalt för den (den kan ju fortfarande byta en del ikoner etc) Läs mer och ladda ev ner program och licensnummer här Panic Blog » CandyBar, Mountain Lion, and Beyond

Snyggt Apple, nu får användarna inte ens bestämma vilka ikoner man vill ha.

Där rök den uppgraderingen. Inte ens Microsoft är så dumma.

En del program har ju progressbars o annat som dyker upp, fungerar utan problem med egna ikoner i Snow Leopard. Förstår inte varför det ska sluta fungera i ML? Börjar undra ifall de program jag köpt utanför appstore ens kommer gå att installera, att i framtiden ska man gå till the almighty appstore för allt? Ruggig utveckling I say..

Umm, varför vill man byta ikoner? Känns lite grann som att klistra fartränder på en Ford.

Ursprungligen av pmarriott:

Umm, varför vill man byta ikoner? Känns lite grann som att klistra fartränder på en Ford.

Kalla det vad du vill. Om jag har ett program som jag gillar men ikonen är en katastrof så har jag med CB haft möjligheten att byta ut den ikonen o ett tusental alternativ att välja mellan.

Eller tänk såhär: Du är Star wars fan o vill därför att word ska representeras av Darth Vader, Excell av Bobba Fett o iTunes av Yoda. Med CB kan du upp till åtminstone 10.6.8 göra det

I alla tidigare Mac OS varianter har det funnits möjligheter att göra stora förändringar på utseendet. Det har på sätt o vis varit hack men det har varit hack som inte skadat systemet, om man inte varit in o pillat prefs-filer.
I och med detta tilltag dödar Apple i princip en möjlighet för varje macanvändare att vara unik. Din liknelse med Ford är faktiskt, om än möjligen oavsedd, huvudet på spiken. Apple blir nämligen Ford.

"You can have any color you like as long as its black" (Henry Ford)

"You can have any dock icon you like as long as its standard" (Apple)

Senast redigerat 2012-08-05 11:41
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-04 23:13

Ja, och en del vill ha fartränder på sin Ford
Och om Ford skulle omöjliggöra det, förstår jag om folk skulle klaga.
Men att det skulle vara en deal-breaker har jag svårt att förstå. Men vi har ju alla olika åsikter.

Någon som läser tråden kanske tycker det här är bra att veta om CandyBar:

Note: CandyBar is now free, but unsupported. Panic has provided the following Universal serial number: PPQA-YAMA-E3KP-VHXG-B6AL-L

Ursprungligen av Anders Täpp:

Någon som läser tråden kanske tycker det här är bra att veta om CandyBar:

Note: CandyBar is now free, but unsupported. Panic has provided the following Universal serial number: PPQA-YAMA-E3KP-VHXG-B6AL-L

Ja det finns refererat till i inlägg #22.

Jag letade och letade men såg det inte nämnas. Men då slapp läsarna ett klick så lite bättre blev det.

Bevaka tråden