Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router. Time Capsule, Sony ericsson Arc m.m

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 03:24

Hej!

Allting började med att jag skaffade mig en iphone 3gs för några år sen, och idag har jag hunnit skaffa
en MacBook Pro, Iphone 4S, Ipad 3, Apple tv.. jaa jag börjar bli beroende helt enkelt. Men ändå har jag fortfarande lite andra skit kvar också, som tjejens Sony Ericsson Arc samt en PC. Nästa projekt är tänkt en router, jag har 100mbit från bredbandsbolaget.Nuvarande routern som jag fick med från bredbandsbolaget får jag endast ut 20mbit trådlöst.Därför vill jag uppgradera till en ny router. Jag har ju som sagt ganska många enheter och vill att det ska flyta.

Jag vill helst ha en router som är tillverad av Apple, och jag har kollat lite runt på Time Capsule och airport extreme.

Så några fråger,

1. Time Capsule och Airport Extreme basstation, vilka av dessa passar mig bäst? Om vi nu endast tänker på själva routern, och
att det ska flyta så bra som mjöligt och att få ut det bästa med 100mbits trådlöst, använder aldrig kabel.

2. Är det krångligt om vi har En sony ericsson samt en pc, kan jag även köra trådlöst nätverk där med?

3. Det här är en jättedum fråga, men jag är verkligen inte bra på sånt här och att jag kan så här lite är tack vare all googlandet.
Kan jag ta bort min nuvarande router och endast köra med till exempel antingen med Time Capsule eller en Airport Extreme basstation?

Oj vart en bok här, skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få lite svar.

Mvh: Ravve

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:40

Tjena hejnej,

1. Själva routerdelen i dom är densamma. Dom stödjer samma protokoll. Så trådlöst märker du ingen skillnad på hastighet om du jämför TC med AE,

2. Allt som stödjer trådlöst nätverk kan du ansluta till din AE/TC,

3. Ja det kan du göra. Har du telefonin via BBB så måste du ha kvar deras switch och sen koppla via den till AE/TC

  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:45

1. Kör du backupper på datorerna? Om inte skulle jag köpa TimeCapsule och köra backupper till den, annars en Extrem.

2. Ericsson vet jag inte men borde gå med den också, PC ja.

3. När det gäller BBB vågar jag inte svara tyvärr då jag inte vet nått om deras prylar och sätt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:57

Tänk på bara att om/när disken i TC pajjar så blir det en jobbig procedur att byta. Förhoppningsvis håller den ett tag och då finns nya standarder (ac etc) som är snabbare trådlöst så då kan du istället investera i en sån. Kör du en extern disk som backup så byter du bara ut den när "shit hits the fan"

Senast redigerat 2012-07-29 04:21
  • Avstängd
  • 2012-07-29 03:59
Ursprungligen av Cribe:

Tänk på bara att om/när disken i TM pajjar så blir det en jobbig procedur att byta. Förhoppningsvis håller den ett tag och då finns nya standarder (ac etc) som är snabbare trådlöst så då kan du istället investera i en sån. Kör du en extern disk som backup så byter du bara ut den när "shit hits the fan"

I TC menar du väl?
Är hög klass på dom diskarna men man ska aldrig säga aldrig

Ursprungligen av LaHe:

I TC menar du väl?
Är hög klass på dom diskarna men man ska aldrig säga aldrig

Nej det är vanliga konsument-diskar.

I den jag öppnade satt en vanlig Western Digital Green series.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 17:03
Ursprungligen av illerG:

Nej det är vanliga konsument-diskar.

I den jag öppnade satt en vanlig Western Digital Green series.

Det trodde faktiskt inte jag med tanke på priset... lite besviken då blev jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 03:58

Jäklar vad snabba ni är, tack så mycket! Härligt då vet jag att det spelar ingen roll när det gäller routerdelen.
Då satsar jag nog på en TimeCapsule, då fördelen med den är att köra backupper.

På prisjakt så finns det lite TC och välja mellan, vad är skillnaden mellan dessa två: Time Capsule V4 2TB och Time Capsule V3 2TB?

Rekomenderar ni en TimeCapsule när det gäller att få ut det mesta ur 100 mbits eller räcker det med den gamle gode routern man får med från BBB?

Mvh: Ravve

  • Avstängd
  • 2012-07-29 04:01
Ursprungligen av hejnej:

Jäklar vad snabba ni är, tack så mycket! Härligt då vet jag att det spelar ingen roll när det gäller routerdelen.
Då satsar jag nog på en TimeCapsule, då fördelen med den är att köra backupper.

På prisjakt så finns det lite TC och välja mellan, vad är skillnaden mellan dessa två: Time Capsule V4 2TB och Time Capsule V3 2TB?

Rekomenderar ni en TimeCapsule när det gäller att få ut det mesta ur 100 mbits eller räcker det med den gamle gode routern man får med från BBB?

Mvh: Ravve

Köp den nyaste TC från Apple store så får du dubbla WiFi band mm

Det andra kan inte jag svara på.

Senast redigerat 2012-07-29 18:43
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 04:09

Rent routermässigt så hade v2 draft-n och v4 "riktigt" n. Båda har dock dubbla wifi-band. Tror även v4 har fler antenner. Om du vill ha TC gör som LaHe säger och satsa på den senaste modellen

De routrar man får från internetleverantörerna stödjer sällan N och än mer sällan dualband 2,4 och 5ghz. Så för mest prestanda är det definitivt AE/TC som gäller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 04:10

Yes, tacksam för all svar grabbar. Blir nog en TimeCapsule imorgon. Undra vad nästa Ipryl det blir hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 04:21

Fattar dock inte varför V3 är dyrare än V4, borde inte den senaste vara ändå lite mer populär? Den som finns på apple.se, är den V4?

Mvh: Ravve

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 09:58
Ursprungligen av hejnej:

Fattar dock inte varför V3 är dyrare än V4, borde inte den senaste vara ändå lite mer populär? Den som finns på apple.se, är den V4?

Mvh: Ravve

Japp, den på Apple Store är den senaste

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-29 18:36

Apple tycker fortfarande att det är server grade på diskarna:

Apple - Time Capsule - Technical Specs

Storage

  • 2TB or 3TB Serial ATA server-grade hard disk drive3

  • Avstängd
  • 2012-07-29 18:44
Ursprungligen av mattiL:

Apple tycker fortfarande att det är server grade på diskarna:

Apple - Time Capsule - Technical Specs

Storage

  • 2TB or 3TB Serial ATA server-grade hard disk drive3

Va det jag gick på också då jag inte äger en TC...

Edit: 3:an i slutet förklarar det hela: Based on reliability rating of at least 1 million hours MTBF. 1TB = 1 trillion bytes; actual formatted capacity less.

Ursprungligen av mattiL:

Apple tycker fortfarande att det är server grade på diskarna:

Apple - Time Capsule - Technical Specs

Storage

  • 2TB or 3TB Serial ATA server-grade hard disk drive3

De tycker det ja.

Synd bara att de lurar så många.

Går inte att jämföra Komplett.se - Western Digital® Desktop Green 2TB med Komplett.se - Western Digital® RE4 Enterprise 2TB

  • Avstängd
  • 2012-07-29 22:58
Ursprungligen av illerG:

De tycker det ja.

Synd bara att de lurar så många.

Går inte att jämföra Komplett.se - Western Digital® Desktop Green 2TB med Komplett.se - Western Digital® RE4 Enterprise 2TB

Precis... lite fult det där... jag var bergis på att det var en Enterpise i dom, iofs är dom flesta icke Enterprice kanska bra nu för tiden men iaf fult.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 18:28

Idag konfigurerade jag min TC. Innan jag konfigurerade den, så gick jag in på bredbandskollen och fick ut 23 mbits.
När jag väl kopplade upp mig på min TC, gjorde jag samma sak. Gick in på bredbandskollen och fick ut då 110 mbits.
Konstiga är att jag endast har 100 mbits fiber. Måste också säga båda resultaten gjorde jag trådlöst. Jäklar vad bra router TC:en är.
Måste tacka allihopa för all hjälp.

Mvh: Ravve

  • Avstängd
  • 2012-08-02 18:39
Ursprungligen av hejnej:

Idag konfigurerade jag min TC. Innan jag konfigurerade den, så gick jag in på bredbandskollen och fick ut 23 mbits.
När jag väl kopplade upp mig på min TC, gjorde jag samma sak. Gick in på bredbandskollen och fick ut då 110 mbits.
Konstiga är att jag endast har 100 mbits fiber. Måste också säga båda resultaten gjorde jag trådlöst. Jäklar vad bra router TC:en är.
Måste tacka allihopa för all hjälp.

Mvh: Ravve

mbits låter väldigt lågt...Mbits är nog bättre

m= 1/1000
M=Miljon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 20:09

Aa ju, slarvade lite med små och stora bokstäver där

1
Bevaka tråden