Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magsafe kabelhölje som öppnar sig?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-29 13:44

Jag har en MacBook Air "late 2010". Till den köpte jag en extra Magsafe-adapter, så har en i sovrummet och en i vardagsrummet.

En av dem sprack plötsligt i sladdhöljet, just innan magnet-kontakten till datorn. Och när väl en liten spricka, så spred den sig snabbt så jag slutade använda den. Jag tänkte att jag kanske klämt den av misstag, mitt fel, så jag beslöt att tejpa med eltejp. Tyvärr så tejpade jag inte långt nog och för slarvigt, så sprack ännu mer, tejpade ännu mer. Vågar inte ens visa hur den ser ut nu, visst funkar den, men vackert är det inte. Gummit är lite kladdigt i den änden, så tänkte att kanske är fabrikationsfel ändå, att gummihöljet var fel på. Men ok, har ju en annan laddare som är hel.

Så idag.... neeeeeeej..... nu har den andra spruckit på samma ställe!!!! Jag är mycket försiktig när sätter i och ur Magsafe, speciellt efter att den andra sprack. Så vänder den alltid åt det håll som påfrestar minst. Och denna sladden känns inte kladdig i gummit, ändå hände detta igen.

Jag har googlat och hittar inget om detta. Vet någon här om detta problem är känt? Och om är någon idé försöka få utbytt på Apple Care eller garanti? Har tidigare blivit nekat AppleCare-lagning då vissa saker anses som "normalt slitage", som tryckplatta och tangenter. Känns inte så normalt detta, och visst kan jag ha gjort något fel, men jag vet inte vad det skulle vara. Är som sagt försiktig av mig, var det även innan första kabeln blev trasig. Lite trist behöva köpa ytterligare en laddare för 800 kr......

Bild på sladden där spruckit https://www.dropbox.com/sh/xe7dkghe86grs78/ih5REP-7cC/magsafe.jpg

Grejen med MagSafe är ju precis att kontakten ska lossna innan någon skada åsamkas kontakt, dator eller kabel. Jag hade reklamerat. Har dock inte sett något liknande på mina kontakter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-29 14:19

Prova och reklmaera, kan ju inte gå mer än åt skogen...

Tänkte vissa hur min magsafe ser ut...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 15:06

Det där ska Apple ha fan för. Det var likadant med sladdarna till PowerBook på den tiden. Ska det vara så svårt att göra ordentliga sladdar?

Händer likadant på USB-kablarna för i*-enheterna, kvalite? Nä.
Kablar har aldrig någonsin spruckit för mig, utom kablar från Apple.

1
Bevaka tråden