Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudfiler ändrar ordning vid importering till iTunes ?!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, försöker få in en folder med mp3-spår i iTunes och senare till min iPhone. Men dom byter liksom ordning när jag fått in dom i iTunes.

Filerna som ligger på datorn i mp3-format heter 001-bla-bla.mp3, 002-bla-bla.mp3, 003-bla-bla.mp3 osv osv.
Men när dom kommer in i iTunes så heter alla filer samma sak, alla filer heter då "Bla - Bla, Part 1". Så nu undrar jag, hur fasen ska jag få iTunes att förstå att 001 är part1, 002 är part2 osv?
Kollar jag iTunes cmd+i på en fil, så ser jag att dom "heter", "Bla - Bla, Part 1 001" osv, men den verkar tappa det sista parten. :/

Någon som har ett fiffigt tips att dela med sig av?

Dina filer har bristfällig metainformation i sina tags. ITunes sorterar på den informationen och inte på vad filen heter. Faktiskt så döper den om filen efter metainformationen. Det finns massor av lämpliga applescripts för att bearbeta metainformation och t ex ta filnamnet och plocka ut informationen och lägga in den i rätt taggar. Se http://dougscripts.com. Alla är inte så lätta att arbeta med alltid och det finns mycket att välja på, några är donationsprogram och några kräver ett inköp.

Om du har svårt att få in längre namn i dina taggar behöver du antagligen konvertera tagg-versionen i filerna genom att välja låtarna, högerklicka (el Ctrl-klicka) och välja "konvertera id3-taggar" och välja "id3-taggversion" 2.3 eller 2.4.

Har du många låtar du ska föra över kan du titta på ett program som t ex Mediarage (Sök på MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software) som kan behandla filerna innan du importerar dem till iTunes.

Det är ingen pirat, jag har själv köpt skivorna. Jag kanske gjorde något fel när jag la in dem på datorn.

Tack för alla tips, ska kika på de du skrev. Dock så kostade MediaRage pengar, och jag vill nog ha något gratis eftersom det här inte är något jag kommer göra igen.

Nu har jag fått dom att ligga i rätt ordning i iTunes iaf, men dom heter fortfarande samma sak som innan. Men när jag lägger dom i iPhonen, så blir det fel ordning ändå.

Som sagt ordningen beror på hur placerat de i spellistan. Du kan ordna de på vilken info som helst.

Okej, försökte hitta något script för iTunes på sidan du länkade till, men hittar inget som jag hjälper. Är inte riktigt säker på vad jag ska söka på heller egentligen.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 17:20

Men om du har skivorna låt iTunes importera direkt till sig så slipper du allt krångel????

Man har inte alltid metainformation bara för att man har iTunes, även om det underlättar. Dessutom behöver man veta hur man hämtar dem.

Menyn Avancerat - > "Hämta Spårnamn" vilket fungerar om importen skedde med iTunes.

Men givetvis importerar man med programmet Max i stället eftersom iTunes inte använder LAME-kodning när det gör Mp3.
Om det nu är Mp3-filer som skapats här. Du kanske har gjort AAC-filer i stället Yabbah? Det är ju naturligt om du ska ta de till IPhonen.

Bättre problembeskrivning önskas.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 17:46
Ursprungligen av Micke Byström:

Man har inte alltid metainformation bara för att man har iTunes, även om det underlättar. Dessutom behöver man veta hur man hämtar dem.

Menyn Avancerat - > "Hämta Spårnamn" vilket fungerar om importen skedde med iTunes.

Men givetvis importerar man med programmet Max i stället eftersom iTunes inte använder LAME-kodning när det gör Mp3.
Om det nu är Mp3-filer som skapats här. Du kanske har gjort AAC-filer i stället Yabbah? Det är ju naturligt om du ska ta de till IPhonen.

Bättre problembeskrivning önskas.

Fattar noll.... de skivor jag importerat med iTunes har fått rätt spårnamn etc och blir 128kbit MP3 som går rätt in i min iPhone.
Enda jag behöver lägga till manuelt är omslaget för varje skiva.
...eller menar han med skivor vinyl och inte cd som jag trodde?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 00:34
Ursprungligen av LaHe:

Fattar noll.... de skivor jag importerat med iTunes har fått rätt spårnamn etc och blir 128kbit MP3 som går rätt in i min iPhone.
Enda jag behöver lägga till manuelt är omslaget för varje skiva.
...eller menar han med skivor vinyl och inte cd som jag trodde?

128kbit MP3? Tror nog du får byta import inställningar till iTunes plus aac. Det ger bättre kvalitet än 320kbit MP3.

Om du importerar cd skivor med iTunes så brukar iTunes lägga till skivomslagen automatiskt. Förutsatt att du har loggat in dig med Apple ID.

Samt jag ändrar inte kvaliteten när jag synkar mellan iphone och itunes. Det är onödigt plus du får bättre kvalitet på musiken.

Jag har för mig att iTunes använder CDDB för att komma åt meta data.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 01:16
Ursprungligen av Robo-X:

128kbit MP3? Tror nog du får byta import inställningar till iTunes plus aac. Det ger bättre kvalitet än 320kbit MP3.

Om du importerar cd skivor med iTunes så brukar iTunes lägga till skivomslagen automatiskt. Förutsatt att du har loggat in dig med Apple ID.

Samt jag ändrar inte kvaliteten när jag synkar mellan iphone och itunes. Det är onödigt plus du får bättre kvalitet på musiken.

Jag har för mig att iTunes använder CDDB för att komma åt meta data.

128 duger bra åt mig dessutom börjar jag få platsbrist i mina iEnheter så allt går till 128 till dom förutom till IpodNano6 som bara får 64kb

Har sällan fått rätt omslag till mina CD:n eller ibland inga alls.

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har för mig att iTunes använder CDDB för att komma åt meta data.

Sist jag kollade också fast det heter ju Gracenote Media Database sen länge. Men visst vore det orimligt att Apple inte skulle använda sina egna metadata från iTMS på något sätt? Men de kan ju ge informationen till gracenote och så sköter de om det.

Jag kan inte råda dig om du inte beskriver ditt problem genom att öppna en låt med Cmd-I och väljer fliken info och ser om informationen verkar stämma. Om den inte stämmer behöver du bearbeta din musik, om den däremot stämmer behöver du bara lära dig sortera och ändra spelordning i dina spellistor.
Har du gjort några spellistor? Du kan inte ha en egen ordning i listan som heter Musik, du måste göra en egen spellista.

Tror du att allt det sker automagiskt?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 18:39
Ursprungligen av Micke Byström:

Tror du att allt det sker automagiskt?

Tror? ...för mig gör det det från CD-skivor förutom skivomslaget... sen måste man ju så klart synka iPonen med iTunes

Så här fungerar det: Apple eller samarbetspartners till Apple har servrar i databaser som iTunes "pratar" med. Databaserna innehåller bl a metadata (låt-information) om antagligen alla låtar man köpa på iTunes Music Store och förmodligen även en hel del andra och info som iTunes ger databasen ger ett eller flera möjliga svar per låt.

Det är annars helt rätt att man om man inte ändrat grundinställningen så försöker iTunes hämta informationen utan att man gör det manuellt.

Nu har iTMS faktiskt inte varenda låt som någonsin getts ut så du kan inte vänta dig att tjänsten hittar information för varje låt som du konverterar från CD. Särskilt vissa genrer är underrepresenterade på iTMS, som t ex elektronisk undergroundmusik som jag själv pysslar med. En del sån musik jag gillar finns för övrigt på beatport.com, men verkligen inte allt.

Förutom iTMS finns det många andra legala leverantörer av musik och tyvärr är det fortfarande förekommande att man slarvar med metadata.[RADERAT]

Jag sitter själv här med 6 låtar som iTMS inte har metadata om än, som kommer gå till andra leverantörstjänster först, så småningom till iTMS. Men jag är ytterst noggrann och petig med mina egna metadata själv, som tur är.

Senast redigerat 2012-07-29 21:33
  • Avstängd
  • 2012-07-29 20:52

Min senaste import var från en samling av 12 CD som heter Magic of Ireland som då inte fanns i iTunes då jag importera den.

Varenda låt hamna i iTunes på rätt sätt med låtnamnet rätt ifyllt, precis det som trådskaparen efterfråga.
Plus lite extra info som också fanns med som Skiv Nr, Låtnummer av antal låtar.
Att man inte ibland får all extra info ifyllt beror på att infon då inte finns i låten eller som extra fil på den köpta cd:n

Senast redigerat 2012-07-29 22:44

Åtta inlägg raderade med hänvisning till forumets regler §1.3 och §1.6. Inlägg innehållandes diskussioner som hellre kan tas i PM, inte är relevanta eller utgör en "dubbelpost" är inte tillåtna i forumet.

/ Mod

Okej okej, lugn nu.
Jag har skivorna utlånade till mamma och pappa just nu, men det enklaste är alltså att importera dom i iTunes igen isf?
Och om jag vill försöka "rädda" och kunna använda de mp3-spår jag skapade, så blir enklaste lösningen för att införa metadata?

Ursprungligen av yabbah:

Okej okej, lugn nu.
Jag har skivorna utlånade till mamma och pappa just nu, men det enklaste är alltså att importera dom i iTunes igen isf?
Och om jag vill försöka "rädda" och kunna använda de mp3-spår jag skapade, så blir enklaste lösningen för att införa metadata?

Lägg in metadata med ett program som Download Tagr for Mac - Helps you organize your MP3 collection. MacUpdate.com

Ursprungligen av keptang:

Tack, kikade lite snabbt nu, men hittar inget snabbt sätt att plocka spårnumret och lägga in i metadatan så iTunes/iPhone förstår vad 001 är spår1, 002 är spår2 osv.
Men jag får kolla mer efter jobbet.

Tack för all hjälp allihopa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 11:22
Ursprungligen av yabbah:

Tack, kikade lite snabbt nu, men hittar inget snabbt sätt att plocka spårnumret och lägga in i metadatan så iTunes/iPhone förstår vad 001 är spår1, 002 är spår2 osv.
Men jag får kolla mer efter jobbet.

Om du fått in låtarna i iTunes kan du ju redigera namn, album, artist, spårnummer, album art, etc, etc, manuellt direkt i iTunes. Är inte det enklast? Bortsett från att importera CD-skivorna direkt i iTunes, för då sker detta i de flesta fall automagiskt.

Tips: Man kan markera flera låtar och ändra t.ex. artist eller genre på allihopa i ett svep.

Ursprungligen av pesc:

Om du fått in låtarna i iTunes kan du ju redigera namn, album, artist, spårnummer, album art, etc, etc, manuellt direkt i iTunes. Är inte det enklast? Bortsett från att importera CD-skivorna direkt i iTunes, för då sker detta i de flesta fall automagiskt.

Tips: Man kan markera flera låtar och ändra t.ex. artist eller genre på allihopa i ett svep.

Det är en ljudbok jag har importerat, 276 spår.
Så att göra det manuellt känns inte helt optimalt, en kompis som läst in samma ljudbok i iTunes fick samma fel. Den "tappar" liksom ordningen på tracksen. Inte jätteroligt att lyssna på en ljudbok i random ordning.

Men jag får väl försöka läsa in den igen när jag varit och hämtat tillbaka boxen från mamma & pappa.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 12:40
Ursprungligen av yabbah:

Det är en ljudbok jag har importerat, 276 spår.
Så att göra det manuellt känns inte helt optimalt, en kompis som läst in samma ljudbok i iTunes fick samma fel. Den "tappar" liksom ordningen på tracksen. Inte jätteroligt att lyssna på en ljudbok i random ordning.

Men jag får väl försöka läsa in den igen när jag varit och hämtat tillbaka boxen från mamma & pappa.

Det finns program som fixar kalaset. Heter Audiobook builder.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 12:40

Ah, en ljudbok... dom vet jag inget om hur uppläggen i metadata ser ut och om dom kan hittas på div sökningar på nätet för enkla matchningar...

Men borde väl vid import till iTunes bli rätt iaf... men dom är ju oftast skyddade vad jag vet och kanske är det som ställer till det.
har för mig att det finns nått om det här på 99 så sök

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 15:03

Det hade ju varit bra att få den informationen (det är en ljudbok) redan i första inlägget...

Ursprungligen av kenjon:

Det hade ju varit bra att få den informationen (det är en ljudbok) redan i första inlägget...

Håller med, men i mitt dagliga jobb är jag van att undanhålla viktig information, därav min miss i första inlägget.

Tusen tack för all hjälp allihopa, slapp åka och hämta skivorna. Hittade mp3tag löste biffen och la in spårnummer på samtliga spår.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 16:08
Ursprungligen av yabbah:

Tusen tack för all hjälp allihopa, slapp åka och hämta skivorna. Hittade mp3tag löste biffen och la in spårnummer på samtliga spår.

Bra att det löste sig för dig

1
Bevaka tråden