Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clean install av Mountain Lion på filevault Lion

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska göra en clean install av Mountain Lion på en Lion-skiva som har filevault begär installationsprogrammet ett lösenord. Vilket lösenord vill den ha. Har provat mitt konto-löenord och min filevault-nyckel. Inget funkar. Vad ska man ange?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-27 18:43

Ta bort (stäng av) FileVault innan du installerar.

Men det tar ju evigheter. Vilket lösenord begärs egentligen? Tack för snabbt svar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-27 18:47

Det tar inga evigheter att radera allt med Skivverktyg, högst en minut. Typ. Det blir ju inte "clean" om du inte tömmer disken.

Jag menar att det tar evigheter att stänga av filevault. Jag gör det från Systeminställningar eller finns det något annat sätt som går snabbare?

Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag menar att det tar evigheter att stänga av filevault. Jag gör det från Systeminställningar eller finns det något annat sätt som går snabbare?

Du kan stänga av Filevault i System Preferences, ja. Men om du nu har tagit kopior på det du önskar att ha kvar så är det enklare att du går in i Disk Utility genom installationsprogrammet och raderar partitionen. Då behöver du inte vänta på att alla filer ska bli "normala" igen.

Jag har backup på allt jag vill spara. Men när jag kommer till Skivverktyg i ML's installationsprogram kan jag inte radera hela hårddisken. Om jag hoppar över det steget och går vidare med installationen så måste jag ange ett lösenord för att installera. Det står att disken är låst och att jag måste ange ett lösenord. Vad det är för lösenord vet jag inte. Har provat med mitt inloggnings och nyckeln man får när man aktiverar Filevault. Fattar inte vad jag gör fel eller om det vara är så

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 22:01
Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag har backup på allt jag vill spara. Men när jag kommer till Skivverktyg i ML's installationsprogram kan jag inte radera hela hårddisken. Om jag hoppar över det steget och går vidare med installationen så måste jag ange ett lösenord för att installera. Det står att disken är låst och att jag måste ange ett lösenord. Vad det är för lösenord vet jag inte. Har provat med mitt inloggnings och nyckeln man får när man aktiverar Filevault. Fattar inte vad jag gör fel eller om det vara är så

Klart du kan radera hela partitionen.

Du bootar väl från ett USB-minne/DVD-skiva med Mountain Lion på?

Det gick inte att radera hela partitionen i Skivverktyg när jag bootade från USB-stickan. Jag löste det med att stänga av Filevault. Tog några timmar. Men jag undrar ändå vad det är för lösenord som krävs om man har Filevault aktiverat.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:58
Ursprungligen av Bodhisattva:

Men jag undrar ändå vad det är för lösenord som krävs om man har Filevault aktiverat.

Undrar jag med, för det låter ju helskumt annars att inte ens filevault-nyckeln skulle funka i det här fallet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-29 22:03

@Bodhisattva: Kunde du inte ens skapa en ny partition utan att först radera den gamla?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 22:55
Ursprungligen av kenjon:

@Bodhisattva: Kunde du inte ens skapa en ny partition utan att först radera den gamla?

Tror inte han tänkte på det eller så fanns det väl inte plats möjligen... hade nog inte tänkt på en ny partition själv

Jag skulle installera Mountain Lion (ej clean install) och stötte på samma problem med att mitt lösenord inte godtogs.

Jag ringde Apple och de verkade också lite fundersamma till en början - fram tills att jag berättade att jag misstänkte att det kunde vara för att jag hade ett å, ä eller ö med i mitt lösenord (jag kunde inte hitta engelska personer med detta problem, men däremot svenska vid Googling).

Jag fick prata med en annan kille och han berättade för mig att det ska finnas en liten ikon längst upp i det högra hörnet. Din tangentbordslayout kan ha ändrats till amerikansk, och om du väljer "Swedish - Pro" istället så ska ditt lösenord fungera igen.

Jag blev medlem här bara för att kunna skriva detta, ifall någon annan skulle Googla och stöta på detta problem.

Så där har ni lösningen:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 13:37

Man bör nog aldrig använda åäö i lösenord....

  • Avstängd
  • 2012-07-30 14:00
Ursprungligen av kenjon:

Man bör nog aldrig använda åäö i lösenord....

Varför inte... ställer ju till det för hackare som inte har dom normalt framme?

Senast redigerat 2012-07-30 17:31
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 15:07

Därför att alla program klarar inte ASCIItecken med med än 7 bitar (fortfarande), och skillnader på en del tecken om man även kör Windows. Så man bör hålla sej till a-z, 0-9 och skiljetecknen.
Enklast är också att använda de tecknen som ligger på samma plats på ett amerikanskt tangentbord och det svenska.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 15:13
Ursprungligen av kenjon:

Därför att alla program klarar inte ASCIItecken med med än 7 bitar (fortfarande), och skillnader på en del tecken om man även kör Windows. Så man bör hålla sej till a-z, 0-9 och skiljetecknen.
Enklast är också att använda de tecknen som ligger på samma plats på ett amerikanskt tangentbord och det svenska.

Det vet jag och är ju till ens fördel i det jag sa i förra... lösen till interna enheter etc kan ofta inte hantera det, men dom flesta programvaror av modernt snitt klarar det... om inte kontakta dom och meddela att Ascii-2 kom på 80-talet om dom vill hänga med

Ursprungligen av kenjon:

Därför att alla program klarar inte ASCIItecken med med än 7 bitar (fortfarande), och skillnader på en del tecken om man även kör Windows. Så man bör hålla sej till a-z, 0-9 och skiljetecknen. Enklast är också att använda de tecknen som ligger på samma plats på ett amerikanskt tangentbord och det svenska.

Jag är av samma åsikt som LaHe:) Poängen med att använda åäö i sina lösenord är att risken för att brute-force-attacker minskar väldigt mycket. Så fördelen är att lösenorden tar längre tid att knäcka. Nackdelen är att man inte får använda dessa lösenord på alla sidor på nätet, plus händelsen jag råkade ut för idag. Jag anser dock att det är värt det:) Beror väl kanske hur man prioriterar säkerhet vs användarvänlighet kan jag tänka mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-30 19:15

Jag bara hålla med flera som sagt det tidigare, ÅÄÖ ska inte användas i lösenord.

Om man för argumentationen att det gör lösenordet säkrare så är man snett på det, då lägger du helt enkelt till ett tecken (icke ÅÄÖ) så har du ett ännu säkrare lösenord. Försök du knäcka ett lösenord på 20 tecken innehållande versaler/gemener/siffror/specialtecken, dock utan ÅÄÖ.

Lycka till

  • Avstängd
  • 2012-07-30 19:57
Ursprungligen av zinned:

Jag bara hålla med flera som sagt det tidigare, ÅÄÖ ska inte användas i lösenord.

Om man för argumentationen att det gör lösenordet säkrare så är man snett på det, då lägger du helt enkelt till ett tecken (icke ÅÄÖ) så har du ett ännu säkrare lösenord. Försök du knäcka ett lösenord på 20 tecken innehållande versaler/gemener/siffror/specialtecken, dock utan ÅÄÖ.

Lycka till

Då får du specificera vilka special-tecken, då många av dom tillhör ASCHII-2 liksom åäöüïÿ etc

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-30 20:45
Ursprungligen av LaHe:

Då får du specificera vilka special-tecken, då många av dom tillhör ASCHII-2 liksom åäöüïÿ etc

T ex de du hittar under Shift+sifferknapparna.

Även om du inte använder specialtecken är det lätt att ordna ett lösenord som inte knäcks genom Brute Force, iaf inte inom överskådlig tid. Använd uppåt 20 tecken så har du ett ruskigt säkert lösenord och det finns således ingen som helst anledning att använda ÅÄÖ.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 20:52

Ska, när jag får råd att köpa och tid att sätta mig 1Password, nu förtiden kan jag inte komma ihåg ett 50-tal lösenord på 20 tecken i huvet... speciellt inte med många icke bokstäver i...

Ett bra tips på starka lösenord är att komma på en fras, gärna med lite siffror etc. Till exempel "1 bord, 2 tallrikar och 3 bestick?". Lätt att komma ihåg, stört på omöjligt att knäcka. Eller "Jag vill ha 1 miljon pengar, gärna £, $ & €!"

  • Avstängd
  • 2012-07-30 23:44
Ursprungligen av pmarriott:

Ett bra tips på starka lösenord är att komma på en fras, gärna med lite siffror etc. Till exempel "1 bord, 2 tallrikar och 3 bestick?". Lätt att komma ihåg, stört på omöjligt att knäcka. Eller "Jag vill ha 1 miljon pengar, gärna £, $ & €!"

Jag har ett par 3 grundord, helt nonsens, med några siffror beronde på vad det gäller och också en förkortning på beskrivning vad det gäller, i lite olika ordning också beronde på vad det gäller, med minst 10-14 tecken beroende på säkerhets klass... men dom kan jag hålla i huvet... när jag vet vad som efterfrågar ett lösen... för det mesta.. och har jag glömt vet jag vad att testa med sas.

tex slÖrip1207fÅn@ typ... OBS! just den använder jag inte

Senast redigerat 2012-07-31 00:37
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:52

Och hur kan du komma ihåg det utantill???

  • Avstängd
  • 2012-07-31 00:29
Ursprungligen av kenjon:

Och hur kan du komma ihåg det utantill???

Läs varje del av beskrivningen så fattar du nog

För att återgå till ämnet...
Jag vet inte vad jag gjorde för fel när jag bootade från USB-stickan. Min Filevault-nyckel funkade inte och mitt admin-lösenord funkade inte. Språket jag hade min Lioninstallation har alltid varit engelska och språket jag valde för installationen var också engelska. Jag är ingen rookie när det gäller installationer av OS X men nu körde det verkligen ihop sig. Jag får vända mig till andra forum för att få svar på "problemet". Tack för visat intresse

  • Avstängd
  • 2012-08-01 23:54
Ursprungligen av Bodhisattva:

För att återgå till ämnet...
Jag vet inte vad jag gjorde för fel när jag bootade från USB-stickan. Min Filevault-nyckel funkade inte och mitt admin-lösenord funkade inte. Språket jag hade min Lioninstallation har alltid varit engelska och språket jag valde för installationen var också engelska. Jag är ingen rookie när det gäller installationer av OS X men nu körde det verkligen ihop sig. Jag får vända mig till andra forum för att få svar på "problemet". Tack för visat intresse

Men du ville ju göra en clean install?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 10:56

Och det är då han får frågan (inlägg #1).

  • Avstängd
  • 2012-08-02 13:03

Och i inlägg #9 har han tagit bort filevault och nu krånglar filevault igen, och sen har det varit tyst från han, vilket jag då antog att det fixat sig?
Och han får inte den hjäjpen här han behöver?
Det finns dessutom utmärkta anvisningar här på 99mac hur man gör en installations-sticka.

Jag har då svårt att hänga med.

1
Bevaka tråden