Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Löst] Tidsformatering på loginskärmen efter vila i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-27 21:27

Jag uppgraderade igår till Mountain Lion från Snow Leopard, och även om jag uppskattar smidigheten i uppdateringsprocessen och det låga priset så finns det ett par småsaker med 10.8 som jag irriterar mig på. En av dessa, som jag inte lyckats lösa, är tidsformatet som klockan på inloggningsskärmen visar. Den visar 12-timmarsformat (AM/PM), trots att jag har svenskt tidsformat i övrigt. Detta gäller bara skärmen som dyker upp när datorn väcks från vila, på loginskärmen när datorn slås på är tidsformatet 24-timmars.

En snabb googling gav mig två lösningar:

  • Skriva "sudo defaults write /Library/Preferences/.GlobalPreferences AppleLocale "en_GB"" i terminalen. Hjälpte inte.

  • Aktivera root-kontot och ställ in dess tidsformat till 12-timmars. Hjälpte inte.

Jag kör en Macbook Air 3,1 (early 2010). Jag har det enda kontot på datorn.

Nån mer med detta problem, eller nån vänlig själ som sitter på en lösning?

Senast redigerat 2012-07-27 23:14
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-27 21:41

Den snabba lösningen är väl att välja svenska som systemspråk, då ska det tydligen bli rätt tidsformat även på login-skärmen, men Adrian B hade en lösning som liknade det du testat i en av de andra trådarna.
http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/296626-artikel-mountain-lion-slapps-idag-21.html

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 23:12

Jag tycker det känns som om man vet vad klockan är slagen ändå.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-27 23:13

Det räckte uppenbarligen inte att ändra tidsformatet på root-kontot, man var tvungen att ändra platsinställningen till Sverige (eller vilket 24-timmarsland som helst...).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-27 23:17

Så vad gjorde du då för att få rätt format?

1
Bevaka tråden