Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 3,1 död efter uppgradering av Little Snitch

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-27 08:24

Uppgradering av OSX gick hur bra som helst. Men Little snitch ville inte vara med längre. Det krävde uppgradering. Efter nedladdning och installation var det dags för omstart. Men sedan dess har datorn aldrig startat mer. Det kommer ett startackord och skärmen lyser upp grå. Mer händer inte oavsett hur länge jag väntar.

Någon som har en idé om vad jag ska göra?

Några olika tips, inte i någon speciell ordning:

- Starta från installations-skiva eller installations-USB, och kör Skivverktyg för att kontrollera hårddisken.

- Starta i "säkert läge". Mac OS X: Starta i säkert läge

- Återställ PRAM. Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

- Kör Apple Hardware Test. Finns på installationsskivan som medföljde datorn. http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-27 12:29

Ingen av startvarianterna fungerar. Varken säkert läge eller PRAM eller något annat. Bara en grå skärm. Installations-cd'n har jag dessvärre i Norge, där jag jobbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 09:27

Jag fick också uppgradera Little Snitch, men det vållade inga problem.

Det är förmodligen hårddisken som har gått sönder. Kan du höra om hårddisken snurrar igång? "Klick" eller andra onormala ljud? Eller helt död?

Har du ingen extern hårddisk som du kan boota från, och köra Skivverktyg därifrån?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-27 18:02

Det hörs ett svagt susande, men det misstänker jag är fläkten. Jag hör inget typiskt hårddiskljud. Heller inget klickande.

När en hårddisk dör så kopplar man det till det man precis gjort, men som säkerligen inte har något med det att göra alls.

Grejen är ju den att man gör ju alltid någonting när man använder datorn och disken dör, och då blir det det som man tror orsakat felet...

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-27 19:20

Det förefaller rimligt att det är hårddiskkrasch. Men ändå inte självklart. Den är bara 1,5 år gammal.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-28 14:22
Ursprungligen av smarkebo:

Det förefaller rimligt att det är hårddiskkrasch. Men ändå inte självklart. Den är bara 1,5 år gammal.

Ålder på hårddisken spelar ingen roll. Jag hade tidigare en knappt ett år gammal disk som dog, fick den utbytt. Den utbytta dog efter ytterligare 3 månader. Båda diskarna fick sedan ett högt klickande ljud och inget kunde få liv i dem igen.

1
Bevaka tråden