Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta kamera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-07-27 15:49

Jag har en Powerbook G4 som går med system 10.5.8

Problem 1
Enligt uppgift skall det finnas ett filmredigeringsprogram som heter iMovie, men jag hittar det inte.

Problem 2
Jag har just köpt en begagnad videokamera Sony HDR-HC3E
Den spelar in på band och jag vill överföra dessa till datorn så att jag kan redigera dem i iMovie.
Kameran ansluts med firewirekabel, men kommer inte upp på skrivbordet.
Undrar om det är några inställningar jag måste göra.
Tacksam för hjälp.

Enklaste sättet att kolla om iMovie är installerat på datorn är att söka efter det med Spotlight. (klicka på förstoringsglaset längst upp till höger i menyraden)

DV-kameror kommer inte upp på skrivbordet så som kameror som jobbar med t ex minneskort gör, utan du måste "spela över" materialet till datorn med hjälp av ett program, t ex iMovie.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 16:18

iMovie finns om man betalt för det. Ibland följer det med datorn när man köper den, ibland inte. Vill man ha det om det saknas så får man köpa det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-27 17:59

Dessvärre verkar kraven på dator numera kräva Intel. PowerBook-ägare göre sig icke besvär.

iLife '11: Systemkrav

Försök finna en äldre iLife-version som rullar på G4-processor – kanske via annons?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-27 18:02

iMovie HD finns fortfarande att ta hem gratis från Apple och den fungerar med gamla PB G4 iMovie HD 6.0.3

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-07-29 20:57

Nej, jag får det inte att funka.
Gissar att problemet är att iMovie inte finns i min dator och då går det inte heller att uppdatera den.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-07-30 22:31

Hej mina vänner! Är aldrig fel att fråga här, för det kommer alltid hjälp. Tack!
Så här har det gått.
Jag hittade iLife 06 på en DVD som jag fick med en begagnad dator för flera år sedan, på skivan fanns iMovie.
Laddade ner den till min PBG4 och uppdaterade sedan med programuppdateraren,
Fick en massa jox med, garageband osv. Ointressant för mig än så länge kanske.
Efter omstart av datorn så dök fortfarande inte kameran upp där jag trodde, men när jag startade iMovie så kunde jag ladda ner film.
Skönt när det fungerar.
Nu måste jag bara lära mig hur jag klipper och redigerar. Det är spännande.

1
Bevaka tråden