Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Patetisk annons

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var det dags igen.. folk som tror att macar är gjorda av guld:

http://www2.blocket.se/view/1301845.htm?l=0

Kan inte nån kontakta vederbörande och berätta sanningen?

SJUK människa...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Då var det dags igen.. folk som tror att macar är gjorda av guld:

http://www2.blocket.se/view/1301845.htm?l=0

Kan inte nån kontakta vederbörande och berätta sanningen?

Varför gör du det inte själv?
Du verkar ju vara mest störd av annonsen!?

har redan gjort det... det gör ont i mina ögon när jag ser sånt där...

Är du spekulant? Varför annars bry sig?

för att det är katastrof på begagnat marknaden när det gäller Mac:ar... såg en annons på mactorget med en G4 400MHz med lite ram och hd och combo drive för 14000kr... ingen skärm eller något annat. Detta är bedrövligt när det inte finns några som helst vettiga priser någonstans. För 14000kr kan man få en sprillans ny G4 1.25Ghz på Apple Store.

*oxå irriterad*

/D

Nä det är rätt, det är alldeles för högt andrahandsvärde på Mac, vi borde alla hjälpas åt att sälja till lägsta beg. pris så ingen tror att det är bättre att köpa en beg. Mac istället för en ny PC

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
har redan gjort det... det gör ont i mina ögon när jag ser sånt där...

Men hallå,

Ven är det synd om?! Du som läser annonsen, eller den som tror sig få ut ett överpris på en gammal maskin?

-T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 13:54

Jag gillar inte heller när folk försöker ta ut ockerpriser för sina gamla Macar.
Det leder bara till elände, som jag tidigare diskuterat i en annan tråd.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 14:08

Värdet av en produkt i ett samhälle där det råder fri konkrrens, bestäms av tillgång och efterfrågan. Så lärde jag mig när jag läste Nationalekonomi.

Det måste väl finnas värre elände än höga priser på begangnade datorer.

Är det inte dags att avsluta även denna tråd.

"Life sucks, buy a fu***ng helmet,
Dennis Leary i No cure for cancer."

Hälsningar
Abaqus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag gillar inte heller när folk försöker ta ut ockerpriser för sina gamla Macar.
Det leder bara till elände, som jag tidigare diskuterat i en annan tråd.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-07 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
har redan gjort det... det gör ont i mina ögon när jag ser sånt där...

Jo tack, för dig verkar man inte få sälja saker för ett pris över vad du får det.

Tycker du fortfarande en värdeminskning på 2000 kronor på en månad är för lite?

/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Jo tack, för dig verkar man inte få sälja saker för ett pris över vad du får det.

Tycker du fortfarande en värdeminskning på 2000 kronor på en månad är för lite?

På hur mycket? 10000?

Ingen begagnadmaskin är värd mer än 80% av nypriset. Ligger man högre än så är det bättre att köpa nytt. Det är för liten skillnad för risken för småskador i transport eller användning, trassel med garanti med mera. Jag anser alltså att det kostar minst momsen att bära ut maskinen ur butiken.

En anledning är att alla som har egen firma kan dra momsen, så för dem är din maskin dyrare än ny om den ligger över 80%! Alla har ju inte det, men det är en betydande del av de potentiella kunderna.

Det är naturligtvis tillåtet att kräva 50000 spänn för sin gamla IIfx om man tycker det är kul, och om man verkligen, verkligen inte vill sälja den. Tyvärr får man stå ut med att folk tror att man är en skojare också.

Kolla MacTorgets förslag på begagnatpriser. Det känns lite väl lågt ibland, men det är inga orimligheter utan helt enkelt priser som gör att man får maskinen såld. Hela prestandaskalan i sitt sammanhang helt enkelt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-07 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
På hur mycket? 10000?

Ingen begagnadmaskin är värd mer än 80% av nypriset. Ligger man högre än så är det bättre att köpa nytt. Det är för liten skillnad för risken för småskador i transport eller användning, trassel med garanti med mera. Jag anser alltså att det kostar minst momsen att bära ut maskinen ur butiken.

En anledning är att alla som har egen firma kan dra momsen, så för dem är din maskin dyrare än ny om den ligger över 80%! Alla har ju inte det, men det är en betydande del av de potentiella kunderna.

Det är naturligtvis tillåtet att kräva 50000 spänn för sin gamla IIfx om man tycker det är kul, och om man verkligen, verkligen inte vill sälja den. Tyvärr får man stå ut med att folk tror att man är en skojare också.

Kolla MacTorgets förslag på begagnatpriser. Det känns lite väl lågt ibland, men det är inga orimligheter utan helt enkelt priser som gör att man får maskinen såld. Hela prestandaskalan i sitt sammanhang helt enkelt.

Enligt din beräkning skulle skärmen kosta ca 13000 kronor, jag har begärt 14000 inkl dvi till adc adapter så jag skulle i princip bara vilja hålla med.

Just i mitt fall så kan det ju skrivas momskvitto dessutom, men det är ju inte direkt alla fall.

vänligen
/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Värdet av en produkt i ett samhälle där det råder fri konkrrens, bestäms av tillgång och efterfrågan. Så lärde jag mig när jag läste Nationalekonomi.

Ooo nej, värdet skall helst bestämmas av diverse gnällspikar och begagnatvärderingsmän
"marknaden" har inget att säga till om längre. Priser skall sättas enligt den fastställda begagnatprislista som finns på mactorget

Att någon "försöker" sälja en dator till överpris är väl inget nytt!! Det ser man bland pc-datorer också... Men frågan är ju vad säljaren i slutänden får för sin dator!!! De mest överoptimistiska får väl sänka priset eller behålla sin dator. Det är ju inte så svårt att själv kontrollera nypriset på datorer, och efter det göra en egen uppskattning om vad en begagnad dator är värd. Tror inte det behövs någon prispolis...

Risken är väl folk som inte är så insatta tror att priserna är okej…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Risken är väl folk som inte är så insatta tror att priserna är okej…

Och det gäller inte bara macar utan alla varor vare sig de är nya eller begagnade!

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-07-08 09:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders:
Risken är väl folk som inte är så insatta tror att priserna är okej...

Är någon beredd att betala överpris för något, nåja, då har säljaren haft tur och fått ut en extra slant ... (och då är både köpare och säljare antagligen nöjda...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Risken är väl folk som inte är så insatta tror att priserna är okej?

Ja, det är ju sant. Man kan ju tycka att det är marknadsmässigt acceptabelt att lura av en okunnig tusentals kronor för en dator som inte är värd en krona, men jag tycker det är en liten aning moraliskt tveksamt - även om man betalade ganska mycket för datorn för åtta-tio år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 10:00

Det kan ju oxo vara så att annonsören ifråga inte har en aning om vad ett rimligt pris liger på, å därmed sätter det pris han/hon tror vara rimligt. Utan att med vilje vilja lura någon.

Om vi som vet bättre läser annonsen och finner priset orimligt högt, är det ju inte svårare än att man skickar en vänlig "hint" om att han/hon kanske borde sätta ett annat pris på sin vara.

Spontant skulle jag (om jag ville sälja något) först kolla runt på nätet vad en liknande vara har för värde innan jag satte ut min annons. Detta för att just inte hamna i situationen att misstänkas för att vilja lura någon.

Likadant om jag var intresserad av att köpa något, så skulle jag först kolla runt på nätet vad en liknande vara har för värde innan jag "slår till".

Eller....

-T

  • Avstängd
  • 2003-07-08 10:37

2 §
Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som
hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig
att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt
till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.
En förvärvare skall anses ha
varit i god tro endast om det är
sannolikt att egendomens beskaffenhet,
de förhållanden under
vilka den utbjöds och omständigheterna
i övrigt var sådana att
han inte borde ha misstänkt att
överlåtaren saknade rätt att förfoga
över egendomen.

Från:
justitie.regeringen.se/propositionermm/ propositioner/pdf/p200203_17.pdf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-08 11:34

Visst är det väl så att det är var och ens rättighet att sätta ett pris på den pryl man avser sälja.

Men om priset är mer eller mindre orimligt så är risken att det är någon "ovan" användare eller nybörjare som köper. Risken är då stor att denna person snabbt uppfattar sig av att ha blivit lurad vilket väl inte direkt gynnar oss som gillar Mac och vill att den ska spridas, även som begagnatdator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-08 14:05

Det var den här som orsakade hela diskussionen:

/400 Mhz, 448 MB RAM, 40 GB hårddisk, CD-RW-enhet, ATI Radeon med 32 MB DDR-videominne, VGA- och ADC-bildskärmskontakt, SCSI-kort.
Apple Studio Display, 17-tum plan CRT, ADC-kontakt, inbyggd USB-hubb i skärmen,/

...och vad tycker ni den skulle kosta?
Bara undrar.

???????:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det var den här som orsakade hela diskussionen:

/400 Mhz, 448 MB RAM, 40 GB hårddisk, CD-RW-enhet, ATI Radeon med 32 MB DDR-videominne, VGA- och ADC-bildskärmskontakt, SCSI-kort.
Apple Studio Display, 17-tum plan CRT, ADC-kontakt, inbyggd USB-hubb i skärmen,/

...och vad tycker ni den skulle kosta?
Bara undrar.

Mellan 5 000 och 6 000 kronor enligt mig.

problemet är att hur många snåla och prismedvetna veteraner som oss som än läser en annons med ett för högt pris så räcker det med en person som inte har koll för att lurendrejaren ska få skräpet sålt. Detta är inte bara dåligt för stackaren som köper datorn (som säkert är rik iallafall) utan det drar dessutom upp priserna för oss andra.
Boven i dramat kanske inte enbart är han/hon som tar överpriser utan även de som betalar överpriser.

Det finns väl ingen som köper en stenåldertsdator för mer än vad en ny kostar... Ska ni hjälpa folk att gå opå toaletten också? Folk klarar nog av att inte köpa till den typen av pris. Annars har de ju problem som sträcker sig långt utanför datorköpandets oädla konst. Troligtvis har de förmyndare eller god man.

Däremot är det lite kul att se optimisterna som sätter in sådana annonser. De praktiserar verkligen filosofin tänk positivt. Man känner igen sig själv också, visst är det smärtsamt att man gett en stor påse pengar för någonting och sedan inte ens får ett spottloska i näven för det ett par år senare. Men sådant är (dator)livet. I vissa kulturer ses dårar som heliga, man kan bara beundra annonsören ifråga och lyfta på hatten. Men nog kommer han att bittert få erfara den krassa verkligheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-08 14:42

Jag tror de överdrivet höga priser på beg. Macar är till stor det orsakade av överdrivet höga priser på nya Macar.

Det är inte så lätt för folk som har pröjsat 30 000 kr för en Mac + skärm att sedan sälja den två år senare för 6 000 kr.

I den här kalkylen alla skulle vilja vara köpare men hur många vill vara säljare?

Jag tycker själv att det lönar sig inte att sälja sin gammal Mac. Man kan koppla den i ett nätverk med den nya och dyl.

Tjänar man pengar på sin Mac då är det en annan sak.
Den har redan betallt sig och då går man och köper en ny som motsvarar dina behov med tanke på snabbhet osv.
Då räknas inte en värdeminskning på 80% som förlust.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 14:47

Jag tycker inte den bör betraktas som en förlust för en privatperson heller. Se det hellre som om man hyrt en nöjes- och fortbildningsmaskin.
Jag lär mig nya saker hela tiden och har jäkligt kul under tiden.

Det är ju allmänt känt att en dator oftast är en av de sämsta affärer man kan göra ur en ekonomisk synpunkt. Fast då ser man ju det som en direkt jämförelse med något som skulle stå sig eller till och med öka i värde. Man får istället se till nöje och nytta. Då kommer affären abslout inte ses som en dålig sådan utan tvärtom som en av de bästa.

Under förutsättning att man inte bara låtit den stå och samla damm.
Jag har dock en känsla av att de flesta Macar som säljs används till sista sucken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 14:56

Var sak har sitt pris...

En 6:a Gin å tonic på SpyBar (s.k. innekrog i Sthlm) kostar runt 120 spänn, en flaska starköl 54!!

Överpris i mina ögon,

-T

Bevaka tråden