Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att göra ett Applescript som ändrar upplösningen från 720p till 1080p?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Tänkte höra om det går att göra ett Applescript som man kan ändra upplösningen med ett kortkommando så att det växlar mellan 1080p & 720p och jag kör för tillfället med Lion. har sett ett program som heter SwitchResX 4 som kanske kan göra det jag vill ha gjort?

Gillar inte att man måste köpa det på deras hemsida finns det nått liknande på Appstore??

/Stefan

Här har du ett par alternativ har ej testat om alla funkar men lättaste verkar att använda programmet ccscreen

https://discussions.apple.com/thread/1414475?start=0&tstart=0

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 11:25

Om jag minns rätt så är det ett gammalt PPC-program så det går inte att köra i Lion/Mountain Lion,

Ursprungligen av keyser_01:

...finns det nått liknande på Appstore??

Förmodligen inte. SwitchResX är nog ganska ensamt i sin nisch.

Varför vill du inte köpa det från deras hemsida?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förmodligen inte. SwitchResX är nog ganska ensamt i sin nisch.

Varför vill du inte köpa det från deras hemsida?

Det känns mer säkrare att använda appstore, men det kanske är inget att grubbla över, får ta och prova det programmet så blir det kanske till att köpa från deras sida

Hej
Okey kanske svara lite snabbt läste inte att cscreen var så gammal
Men gjorde en ny cscreen och länkar med källkod och en binär(console app 64bit) kompilerad i mountain lion
Man kör den utan argument för att lista alla Modes som finns sen skriver man bara med numret som argument så ändrar den till den upplösningen.
Den ändrar bara på Huvuddisplayen men om nån vill ändra så att man kan lista alla displayer så är det väldigt lätt

http://cr4ckmedia.com/newcscreen-objc.zip

Hoppas det hjälper.

Edit:
PS.
Den ändrar ju bara mellan de upplösningar som finns i System Inställningar vill du ha speciella inställningar så får du ändra koden lite eller köra på SwitchResX

MVH
Johan

Ursprungligen av joppefan:

Hej
Okey kanske svara lite snabbt läste inte att cscreen var så gammal
Men gjorde en ny cscreen och länkar med källkod och en binär(console app 64bit) kompilerad i mountain lion
Man kör den utan argument för att lista alla Modes som finns sen skriver man bara med numret som argument så ändrar den till den upplösningen.
Den ändrar bara på Huvuddisplayen men om nån vill ändra så att man kan lista alla displayer så är det väldigt lätt

http://cr4ckmedia.com/newcscreen-objc.zip

Hoppas det hjälper.

Edit:
PS.
Den ändrar ju bara mellan de upplösningar som finns i System Inställningar vill du ha speciella inställningar så får du ändra koden lite eller köra på SwitchResX

MVH
Johan

Tackar!! Får ta och kika på det efter helgen när man får vara ifred

EDIT: Joppefan, har suttet ett tag och kikat på det du länkade, men får inte riktigt kläm på det men har testat SwitchResX och det uppfyller mina krav att jag kan sätta ctrl-1 till 1080p och ctrl-2 till 720p och det blir nog min slutgiltiga lösning.
Har även uppgraderat till Mountain Lion och där har de plockat bort att man kan visa en menyrad för bildskämrsintällningarna :/ så det blir nog att betala för SwitchResX

/Stefan

Senast redigerat 2012-08-07 09:20
1
Bevaka tråden