Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt wifi macbook pro 13" mid 2010

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Upptäckte här om dagen när jag satt och laddade ner en del filer att hastigheten har kraftigt försämrats. Gick in och gjorde ett test på bredbandskollen där jag med mina 24/2 fick 3/1.5. Med kabel inkopplad får jag istället ut ca 16/1.5.
Värt att tillägga är att annan windowspc får ut ca 16 samt min iphone och ipad kan ta ut fulla hastigheten. Så här har det inte alltid varit utan jag har tidigare kunnat få ut full hastighet genom wifi med datorn.
Kan tillägga att jag inte har gjort något speciellt med datorn sedan felet inträffade. När jag uppdaterade till Lion förra sommaren fungerade allt felfritt.

Jag har googlat en del och hittat folk med samma problem men ingen vekar ha någon lösning.
Vänder mig därför till er på 99mac och hoppas att vi tillsammans kan hitta var felet ligger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-06 15:45

Grannar....?
Testat att byta kanal på ditt trådlösa nätverk?

Ursprungligen av kenjon:

Grannar....?
Testat att byta kanal på ditt trådlösa nätverk?

jag har testat att byta kanaler, däremot vet jag inte om jag bytt till någon som fungerat bättre då jag inte tagit reda på vilka kanaler som används i omgivningen.

Om det nu vore grannarnas trådlösa som stör mitt, borde inte de andra produkterna som använder wifi i huset störas?
I hemmet har vi alltså 2 windows-pcn, 4 telefoner samt en ipad som alla fungerar med god hastighet i nätverket.

Ursprungligen av pizzapappa:

Om det nu vore grannarnas trådlösa som stör mitt, borde inte de andra produkterna som använder wifi i huset störas?

Jo, någon skillnad borde märkas även på de andra enheterna. Så om alla andra enheter håller godtagbar hastighet, så ligger nog felet någon annanstans.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, någon skillnad borde märkas även på de andra enheterna. Så om alla andra enheter håller godtagbar hastighet, så ligger nog felet någon annanstans.

Lite så jag tänker också. Har hursomhelst testat att byta kanal vilket inte gör det bättre. Ska under morgondagen testa en ren ominstallation av Lion och se om det avhjälper problemet. Om ingen har något annat förslag det vill säga?

Verkar som att även min iPad går knackigt. Kan det vara routern som börjar tröttna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 18:17

Vad har du testat för kanaler? Har du gjort en "site survey" så du ser vilka kanaler som är minst belastade?

Har testat 1, 3 och kör nu på 11. Det enda andra nätverket som finns i närheten ligger på kanal 6

Nu har jag testat allt jag själv kan komma på. Har glömt bort nätverket och anslutit på nytt, testat olika kanaler, bytt mellan olika säkerheter. Har fortfarande problem med min iPad och min macbook. Det enda som återstår med det jag kan är att sätta upp ett nytt nätverk hemma. Finns det verkligen ingen med liknande problem här på forumet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 00:02

Har du provat att ta bort "säkerheten" (krypteringen) också? Bara för test alltså.

Hej! Ursäkta för långsamt svar. Jag har provat helt utan kryptering och med den optimering Baeckis tipsade om. Ligger på kanal 11 för tillfället. Fortfarande ipaden och macbooken som spökar....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-20 10:32

Ett tips är att göra en kontroll med iStumbler. Där får du koll på alla wlan som finns runt dig och där ser du även kanalerna. De kanaler som man 'ska' köra på är 1, 6 eller 11. Anledningen till det är att dom tre kanalerna är helt åtskilda. Har man två wlan nära varandra som kör på t.ex. kanal 1 respektive 3 så överlappar dom varandra lite i frekvensområdet kan man säga.

Nu verkar det ju inte som att kanalen borde vara problemet då dina andra enheter verkar fungera som dom ska men... Optimering är ju aldrig fel.

Tipset är således att köra iStumbler och kolla vilka kanaler grannarnas starkaste wlan kör på och välja en kanal (1, 6 eller 11) som ligger längst ifrån tyngdpunkten hos de andra nätverken.

Kan det ha att göra med att jag tvunget måste ha statisk ip för att nätverket inte ska gå ner?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 23:36

Det kan jag inte tro, de flesta kör nog med dynamiskt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-07-26 20:05

Om du håller ner alt och klickar på WiFi-symbolen uppe i högra hörnet får du lite mer information om hur datorn upplever radiomiljön. Vad får du för värden där?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 22:53

Borde vara en störning, -60 är ju rätt bra signal, men överföring på 5 är inte så bra...
Kan du flytta dator och WiFi tillfälligt till en annan adress (jobbet, föräldrar etc) bara för att utesluta att det är din hemmiljö som är boven?

Testade den snabbt på jobbet idag och där kom jag upp i 5,7 mbit där stationära datorn med sladduppkoppling hamnade på 6,7. Det borde väl ändå göra att man kan utesluta fel i datorn?

Borde vara routern hemma då, men jag förstår verkligen inte varför enbart min dator och ipad är drabbade. Är knappast de som senast anslöt till nätverket hemma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 09:03

Ta med routern till en annan plats också och testa, inte bara datorn.... får du samma resultat som hemma verkar det ju ligga i routern, får du ett bra resultat har du troligen någon störning hemma.

När jag valt att ställa in ip med dchp så fungerar det någon dag efter att routern har startats om. Sedan ser det ut såhär
Skärmavbild 2012-07-28 kl. 01.41.27.png
Skärmavbild 2012-07-28 kl. 01.41.41.png

Kan det inte vara internetleverantören det är fel på? Att jag får för få ip-adresser eller vad som helst.
Ska prova med routern någon annanstans så fort jag får möjlighet. Alternativt prova med en annan router hemma.

Vill inte gå för långt off-topic heller då tråden egentligen inte längre handlar om ett fel i datorn. Någon för gärna hojta till om jag borde starta en ny.

Kan du möjligtvis testa med annan router?

Ska försöka låna en och testa med

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 15:02

Vad har du för router? Är den inkopplad rätt, men WANkabeln i rätt port?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-07-28 15:28

De av er som är gamla nog kommer kanske ihåg att någon gång under 90-talet släppte Nokia en telefon som man bara behövde ladda en gång i veckan. Innan dess var man tvungen att ladda mer eller mindre varje dag. Detta gjordes genom att stänga av radion när den inte behövdes på ett gäng milli-sekunder. Resultatet blev en fantastisk ökning av batteritid.

För några år sedan implementerade Apple ett liknande schema för sina datorer (det kan vara Intel som stod bakom och Apple bara använde funktionen, jag kommer inte riktigt ihåg). Problemet var att, även att denna aggressiva form av strömbesparing fanns med i specen, hade de flesta tillverkare inte testat att det fungerade. Resultatet var att min accesspunkt klarade att hålla sig igång ett par timmar eller en dag som mest innan något i den hängde sig. För mig såg det oftast ut som att man hade matat in fel lösenord för WiFi. Efter omstart av routern fungerade det ett tag igen.

På senaste tiden har jag upptäckt när jag är kopplad till routern vi har på jobbet förhandlas hastigheten ner när jag inte gör så mycket på nätet. Jag kan t ex vara uppkopplad med 20 Mbps, när jag börjar tanka något från nätet går den förhandlade hastigheten upp till 120 Mbps. Jag har ingen aning hur länge det har funkat på det här sättet, men jag kan tänka mig att inte alla datorer funkade helt felfritt med alla routrar när detta infördes.

Apple ligger ofta i framkant och utnyttjar standarder till max. Det är inte alltid andra tillverkare implementerar hela standarden, särskilt inte sådant som inte är tvingande, och/eller inte testar funktioner som de inte tror kommer att användas. Efter ett tag kommer Apple på något smart användningsområde för den där obskyra funktionen som ingen annan har testat och konstiga saker händer i näten.

Jag rekommenderar att du köper en Apple router (ja, jag hör hur pompöst det låter). Jag har haft många olika WiFi-accesspunkter genom åren och den Airport Extreme jag använder nu (min första Apple router) är den första router jag har haft som inte hittar på massa konstigt. Under de två åren jag har haft den har jag startat om den en gång (firmware-uppgradering) och inte en enda gång har någon enhet (PC, Mac, mobiler o dyl) haft problem att koppla upp sig.

Vad jag försöker säga, på det här otroligt långrandiga sättet, är att det kanske inte är fel på din router. Det kan vara så att Apple har ändrat något beteende och din router kanske inte gillar det.

Jag behöver inte brygga anslutning eller liknande? Har ett xavi 5222 från bredbandsbolaget som är kopplat till en netgar wnr2000. Har alltid bara kopplat in routern i någon av lan-portarna på modemet och kört. Är det fel?

theN: Jag har varit inne på det spåret också men vill först säkerställa om det är något fel på de produkter jag har idag.

Senast redigerat 2012-07-28 16:41
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-07-29 14:07

Du skulle kunna testa med att ställa routern i 802.11g läge (istället för 802.11n). G har ju funnits längre och om det är ett interop problem mellan macen och routern är det större chans att det funkar.

Gör man en snabb sökning på wnr2000 och mac verkar inte du vara ensam om att ha det här problemet.

Var och köpte en ny router idag. Blev en ny netgear, dock något mer avancerad. En WNDR4500 för intresserade. Fungerar bra sen vid lunch med full hastighet och utan förlorad anslutning. Återstår att se om det håller dock. Tack alla för hjälpen!

theN: Var och nosade på airport extreme också men prisskillnaden på 500 spänn på för vad jag tycker ser ut som liknande produkter motiverade för routern från netgear.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:51

Tja, vi prioriterar väl olika.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 02:08

Hoppas att dit problem är ur världen nu, så lycka till

1
Bevaka tråden