Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så, hur funkar det egentligen med Time Machine när jag uppgraderar till ML?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har då hela min dator lagrad just nu i Lion.

Om jag skulle installera om hela datorn från scratch á "kasta ut skiten och börja om" i Mountain Lion via till exempel ett USB-minne, kan jag välja att återställa i princip alla filer och program via Time Machine – förutsatt att dessa backups ligger på en extern disk, förstås – eller kommer den gråta för att TM-backupsen är gjorda I Lion?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 14:42

Om jag väljer att gå in i Time Machine så kan jag bara bläddra bakåt till när jag installerade ML igår (clean install).

Däremot om jag går in på TM-disken så kan jag manuellt öppna mappar från äldre datum och återskapa därifrån

  • Avstängd
  • 2012-07-29 01:47
Ursprungligen av Cribe:

Om jag väljer att gå in i Time Machine så kan jag bara bläddra bakåt till när jag installerade ML igår (clean install).

Däremot om jag går in på TM-disken så kan jag manuellt öppna mappar från äldre datum och återskapa därifrån

Jag kan backa hela vägen också i TM men vet inte riktigt vad som händer om man fösöker göra en återställning från förra året tex... men datafiler som jag skapat kommer jag iaf åt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 16:30

Jag kan gå bakåt, i alla fall för filer jag ser från Finder.
Däremot går det inte i Mail, den har ju byggt om maildatabasen, och där har de inte fixat så man kan läsa de gamla

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 16:31

Kenjon: körde du en ren installation eller uppdatering?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 16:33

Uppdatering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 16:40

Då är det därför
TS ville köra en ren installation som jag förstod det. Det var det jag gjorde

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-26 20:13

Lånar tråden lite! Vill göra en ren installation av ML eller installera om Lion innan så jag får bort alla bilder och andra onödiga saker. Hur gör jag det på lättaste sätt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-26 21:11
Ursprungligen av Essman:

Lånar tråden lite! Vill göra en ren installation av ML eller installera om Lion innan så jag får bort alla bilder och andra onödiga saker. Hur gör jag det på lättaste sätt?

Släng in ML på ett USB-minne Lägg Mountain Lion på ett usb-minne - MacWorld .
Starta från det och formatera din måldisk i skivhanteraren, sen installerar du en ren kopia av ML.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-28 23:11
Ursprungligen av Cribe:

Släng in ML på ett USB-minne Lägg Mountain Lion på ett usb-minne - MacWorld .
Starta från det och formatera din måldisk i skivhanteraren, sen installerar du en ren kopia av ML

Är det något som kan gå fel när man gör det? Alltså kan jag råka göra något fel så allt bara skiter sig? Eller är det bara köra på?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 23:37

I datorvärlden är inget 100 procentigt

Men jag har gjort exakt så och kommer åt mina tidigare filer och kan återställa dom.

Det som kan gå fel är väl om du raderar fel disk... Ta därför ur TM-disken från datorn när du gör installationen. OM något skiter sig kan du alltid återställa från TM

Och... Som jag sa innan så gick jag in på disken för att återskapa dom. Kom inte åt dom via själva Time Machine.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-31 19:54
Ursprungligen av Cribe:

I datorvärlden är inget 100 procentigt

Men jag har gjort exakt så och kommer åt mina tidigare filer och kan återställa dom.

Det som kan gå fel är väl om du raderar fel disk... Ta därför ur TM-disken från datorn när du gör installationen. OM något skiter sig kan du alltid återställa från TM

Och... Som jag sa innan så gick jag in på disken för att återskapa dom. Kom inte åt dom via själva Time Machine.

jag har ingen Time Machine men jag kanske borde köpa en vanlig hårddisk och göra backup på för säkerhetens skull?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 19:40
Ursprungligen av Cribe:

Släng in ML på ett USB-minne Lägg Mountain Lion på ett usb-minne - MacWorld .
Starta från det och formatera din måldisk i skivhanteraren, sen installerar du en ren kopia av ML.

Tänkte försöka mig på en ren (om-)installation. Har USB-minnet klart och har backat upp min MBP med Time Machine (på två ställen NAS och extern hdd ). Är lite nojjig så det är bäst att fråga. Angående utförandet, ska jag...
1. Starta skivverktyg > Macintosh HD (eller GB Hitachi) > Radera ?
2. Starta om och hålla in Alt (med USB-minnet i)
eller i omvänd ordning?

Ursprungligen av patlan:

Tänkte försöka mig på en ren (om-)installation. Har USB-minnet klart och har backat upp min MBP med Time Machine (på två ställen NAS och extern hdd ). Är lite nojjig så det är bäst att fråga. Angående utförandet, ska jag...
1. Starta skivverktyg > Macintosh HD (eller GB Hitachi) > Radera ?
2. Starta om och hålla in Alt (med USB-minnet i)
eller i omvänd ordning?

Du startar från USB-minnet och därefter skivverktyg. Så gör 2 innan 1

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 21:03
Ursprungligen av suddgummi:

Du startar från USB-minnet och därefter skivverktyg. Så gör 2 innan 1

Ok, tack.

Senast redigerat 2012-07-29 21:16
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 01:10

Tänkte eventuellt försöka mig på en ominstallation av ML för att få snabbare uppstart. Jag är dock lite osäker på Time Machine backupen som jag sparat på min NAS (då Time Machine t.ex. säger att hårddisken inte är tillgänglig trots att jag kan gå in och se mina andra filer på den - förutom den tidigare Time Machine backupen då som borde ligga där) jag och tänkte säkerhetskopiera delar av den även till en USB-disk. Om man går in i Volymen Time Machine-Säkerhetskopior > Backups.Backupdb-mappen > Mitt Namn MacBook Pro så ligger det en massa datummärkta mappar samt en "latest". Hör dom ihop på något sätt eller räcker det med att kopiera t.ex. "Latest" till USB-disken då den inte har tillräckligt med utrymme at ta alla?

Från annan tråd:

Ursprungligen av Cribe:

Uppdateringar ska ju funka och det gör det för dom flesta. Dock tycker jag det är skönt att ha det nytt och fräscht. Dessutom kan det ju vara bra för dig om du har problem med långsam uppstart.
Jag lägger in ML på ett usb-minne, startar från det, formaterar disken i skivverktyg, och installerar nytt. Sen plockar jag tillbaka mina dokument bilder m.m. från TM disken

Hur är det med backup av installerade program? Är det bara att dra in programmen i programmappen precis som om det vore dokument?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 01:19
Ursprungligen av patlan:

Tänkte eventuellt försöka mig på en ominstallation av ML för att få snabbare uppstart. Jag är dock lite osäker på Time Machine backupen som jag sparat på min NAS (då Time Machine t.ex. säger att hårddisken inte är tillgänglig trots att jag kan gå in och se mina andra filer på den - förutom den tidigare Time Machine backupen då som borde ligga där) jag och tänkte säkerhetskopiera delar av den även till en USB-disk. Om man går in i Volymen Time Machine-Säkerhetskopior > Backups.Backupdb-mappen > Mitt Namn MacBook Pro så ligger det en massa datummärkta mappar samt en "latest". Hör dom ihop på något sätt eller räcker det med att kopiera t.ex. "Latest" till USB-disken då den inte har tillräckligt med utrymme at ta alla?

Latest är en alias. Den mappen du ska kopiera är den med det senaste datumet. Då får du en kopia av filerna du hade på datorn vid den tidpunkten mappen anger.
Så gör du en backup nu, kopierar den senaste skapade mappen så får du det som ligger på datorn just nu..
Hade problem med TM och en USB-ansluten disk till min Airport Extreme under Lion med. Har inte testat det under ML då jag kör till en Mac mini server nu. Dock så ska TM vara förbättrat på det enligt andra forum. Förhoppningsvis klarar den även din NAS bättre under ML.

Ang program så beror det lite på programmet. De flesta fungerar kanon, men räkna inte med att ha kvar alla inställningar och så får du räkna med att skriva in nya serienummer om du bara drar över dom.
Jag brukar installera på nytt och då passa på att kolla att jag har de senaste versionerna inlagda

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 01:59
Ursprungligen av LaHe:

Jag kan backa hela vägen också i TM men vet inte riktigt vad som händer om man fösöker göra en återställning från förra året tex... men datafiler som jag skapat kommer jag iaf åt.

Körde du en clean install eller en uppdatering?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:26
Ursprungligen av Cribe:

Körde du en clean install eller en uppdatering?

...på den (MP) körde jag en uppdatering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 02:32

Jag körde en clean install och kan inte se äldre direkt i TM, men dock kommer jag åt dom via disken. LaHe körde en uppdatering och kunde se alla gamla backuper i TM. Kenjon körde också en uppdatering och kunde se alla gamla backuper i TM. Konrad körde också uppdatering och kan se alla. Dock inte SL --> Lion, kan det ha varit något som ändrats i uppdateringsförfarandet från Apples sida?
Hade varit kul att veta om någon annan som gjort en clean install av ML kan se alla äldre backuper direkt i TM.
Då får jag börja snoka i vad som skiljer sig

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:36
Ursprungligen av Cribe:

Kenjon körde också en uppdatering och kunde se alla gamla backuper i TM. Konrad körde också uppdatering och kan se alla. Dock inte SL --> Lion, kan det ha varit något som ändrats i uppdateringsförfarandet från Apples sida.
Hade varit kul att veta om någon annan som gjort en clean install av ML kan se alla äldre backuper direkt i TM.
Då får jag börja snoka i vad som skiljer sig

Kan vara som jag upptäckte då jag kollade nyss då att det tar en rätt bra stund innan "övergångsbackupperna" blir tillgängliga från TM sas?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 02:21

Jag har en 3 TB-disk för Time Machine, På den ligger det back-upper som är så gamla så att dom är från Snökattetiden.
Jag har använt Lion och nu Mountain Lion med Time Macine på samma disk.
Lion var en ren installation, Mountain Lion blev en uppgradering.
Jag kan bläddra hur jag vill genom alla back-upper via Time Machine.
Jag har varit konsekvent med samma användarnamn och med samma namn på datorn, trots att det har varit flera datorer i farten under tiden. Alltså inte samtidigt, men jag har hunnit byta ett par-tre gånger och kallat alla likadant.
Jag vet inte om det kan vara en förklaring.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:27
Ursprungligen av Konrad:

Jag har en 3 TB-disk för Time Machine, På den ligger det back-upper som är så gamla så att dom är från Snökattetiden.
Jag har använt Lion och nu Mountain Lion med Time Macine på samma disk.
Lion var en ren installation, Mountain Lion blev en uppgradering.
Jag kan bläddra hur jag vill genom alla back-upper via Time Machine.
Jag har varit konsekvent med samma användarnamn och med samma namn på datorn, trots att det har varit flera datorer i farten under tiden. Alltså inte samtidigt, men jag har hunnit byta ett par-tre gånger och kallat alla likadant.
Jag vet inte om det kan vara en förklaring.

Som jag då, har tom från Leo-tiden (2008)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 02:40
Ursprungligen av LaHe:

Kan vara som jag upptäckte då jag kollade nyss då att det tar en rätt bra stund innan "övergångsbackupperna" blir tillgängliga från TM sas?

Kollade för 5min sen för att se om dom hade dykt upp, men nej Har kört ML sen nån timme efter release och på den disken jag kör nu ligger bara nån månads gamla backuper så det ska inte vara något massivt att ladda in

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:43
Ursprungligen av Cribe:

Kollade för 5min sen för att se om dom hade dykt upp, men nej Har kört ML sen nån timme efter release och på den disken jag kör nu ligger bara nån månads gamla backuper så det ska inte vara något massivt att ladda in

Skumt!?!? och inte ändrat nått namn eller så?

Har du kollat fysiskt så det inte ligger andra backupper där, första steget efter "rooten" sas

Edit: ...där står Datornamnet....

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 02:51
Ursprungligen av LaHe:

Skumt!?!? och inte ändrat nått namn eller så?

Har du kollat fysiskt så det inte ligger andra backupper där, första steget efter "rooten" sas

Edit: ...där står Datornamnet....

Nope inget ändrat. De nya backuperna lägger sig i samma mapp som de gamla.
Hade användaren inte varit samma så tror jag inte jag hade haft behörighet att öppna upp backuperna...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 02:56

Jag brukar ställa in datorns namn i Systeminställningar --> Delning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 02:58
Ursprungligen av Konrad:

Jag brukar ställa in datorns namn i Systeminställningar --> Delning.

Kör på defaultnamnet Hade det ändrats hade jag fått en mapp med nytt namn

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 03:01
Ursprungligen av Cribe:

Kör på defaultnamnet Hade det ändrats hade jag fått en mapp med nytt namn

Kan du inte ens se gamla backupper om du tittar manuellt på disken, alltså inte via Time Machine, utan via Finder?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:08
Ursprungligen av Konrad:

Kan du inte ens se gamla backupper om du tittar manuellt på disken, alltså inte via Time Machine, utan via Finder?

Jo... #2

Bevaka tråden