Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ethernet efter uppgradering till Mountain Lion - iMac (Late 2011)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem jag stötte på efter gårdagens uppgradering till Mountain Lion.

Min iMac i7 Late 2011 har fungerat felfritt sedan köp och igår, glad i hågen, så ville jag unna den ett nytt fräsch operativsystem och laddade hem OSX Mountain Lion via AppStore. Installationen gick smärtfritt och allt verkade fungera perfekt vid första uppstarten i ML och jag hade koppling till nätverket via ethernet porten. Efter en stund så stängde jag av iMacen för att senare på kvällen starta upp den igen och det var då problemet uppstod. Den fullkomligen vägrade att ansluta till nätverket via ethernet porten varvid jag började "felsöka" enligt nedan:

- Kopplade i och ur sladden (inget resultat)
- Kopplade sladden till annan port i routern (ingen resultat)
- kopplade samma nätverkskabel till min MBP 13" (fungerade perfekt, kom ut på nätet precis som vanligt)
- Kopplade in nätverkskabeln i iMacen igen (inget resultat)

Här började jag oroa mig för hårdvarufel och började rota fram mitt AppleCare för att läsa på och hade väl lite smått panik där hemma och började ladda mentalt för att köra iväg iMacen till första bästa ställe nu på morgonen men med en liten gnutta hopp kvar ville jag verkligen utvärdera om det ändå inte kunde vara mjukvarurelaterat så jag fortsatte felsökning:

- Boota om till Win7 via bootcamp och voila det fungerade perfekt, ansluten till nätverket och internet via ethernetporten!
- Boota om till ML och så var det tillbaka med samma problem
- Öppnade nätverksinställningar och upptäckte att Ethernetanslutningen stod och blinkade mellan "gul prick (inget IP)" och "röd prick (ingen anslutning)"
- Med nätverksinställningarna uppe så kopplade jag ur nätverkskabeln och då av någon mystisk anledning så blev Ethernet anslutningen grön och där stod jag med nätverkskabeln i handen, som ett fån, och undrade vad tusan!
- Kopplade in sladden igen och var tillbaka på ruta ett, ingen anslutning och indikatorn i inställningar för ethernetanslutning blinkade mellan rött och gult.

Jag vill också säga att WiFi fungerar (om det nu spelar någon roll) då ethernet kopplingen är ett måste för mig!

What to do? Belöning utlovas till den som kommer med en fungernade lösning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-26 11:24

Jag skulle tro det rör sig om någon ip-nummerkonflikt. Kör du med DHCP eller har du haft ett lokalt fast utdelat ip-nummer till din imac tidigare? Om du kör DHCP pröva starta om routern med datorn frånkopplad, sedan koppla in datorn avstängd och starta den.

Hej

Hmm om du menar märke och modell på allt så får jag återkomma men till att börja med så har jag följande:

Ett ADSL modem med inbygd router och trådlös:

Kopplat med kabel till routern:

- iMac
- PS3
- NAS
- HD box

Kopplat via WiFi:

- MacBook Pro
- Apple TV
- iPad
- iPhone * 2

Det finns ju en del som kan skapa konflikt helt klart. Har testat förna DHCP men det händer absolut inget när jag trycker på den knappen. Testade även att köra felsökningsverktyget under nätverksinställningar men i.om att Ethernetanslutningen pendlar mellan "inget IP" och "ingen anslutnin" så går den inte att köra färdigt.

Ursprungligen av IngoX:

Jag skulle tro det rör sig om någon ip-nummerkonflikt. Kör du med DHCP eller har du haft ett lokalt fast utdelat ip-nummer till din imac tidigare? Om du kör DHCP pröva starta om routern med datorn frånkopplad, sedan koppla in datorn avstängd och starta den.

IngoX, tänka sig att precis detta fick liv i den gamle porten igen! Som jag höll på igår och så testa man inte något så grundläggande som att starta om routern. Skönt att det inte var hårdvarurelaterat och att det i slutändan var lättlöst! Skickar ett PM till dig

Tusen tack för svar! Jag kör DHCP så det ska jag absolut testa det första jag gör efter jag kommit hem från kontoret! Återkommer med utfallet senare i em.

Får datorn olika ip i OSX och Win7 (via bootcamp) även om det är samma "burk" så att säga? Annars känns det märkligt att det fungerar via Bootcamp och Win7.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-26 11:50

En beskrivning av vad du har för nätverksprylar vore intressant också, switchar, routers, datorer mm., gör
det enklare att svara på frågor.

Har du försökt att förnya IP-adressen?

Se till att kabel är ansluten.
Tryck på knappen Renew DHCP Lease, heter något i stil med Förnya DHCP.. på svenska antar jag.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-26 12:14

Kanske en test med att ställa om nätverkskortet till 100Mbit skulle fungera, en del switchar och routers kan ha problem (och även nätverkskort/drivrutiner) med 1000MBit (gigabit).

På raden Configure ställde jag om till Manually för at sedan ändra Speed till 100BaseTX.

Ursprungligen av mattiL:

Kanske en test med att ställa om nätverkskortet till 100Mbit skulle fungera, en del switchar och routers kan ha problem (och även nätverkskort/drivrutiner) med 1000MBit (gigabit)

Är det inte lite väl långsökt? Samma dator mot samma router har ju fungerat i Lion.

Jag tror också (se inlägg #2) att det handlar om DHCP och IP-adresser.

Men ett annat tips är en omstart och återställning av PRAM: Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Tack, ska testa detta också. Har ju inte behövt göra detta tidigare i Lion men det kan det vara skillnad mellan olika OS också tror du?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-26 12:52

Kanske en ny drivrutin för nätverkskortet som inte fungerar lika bra eller bara annorlunda än förut.

Hej igen. Efter att ha följt IngoX råd om att starta om routern med iMacen urkopplad så fungerade Ethernetanslutningen igen men till min stora fasa så var problemet tillbaka igen efter nästa omstart så jag hoppade raskt vidare ibland tipsen och gjorde en återställning av PRAM (utan att riktigt veta vad det innebär, men det kanske någon kan förklara? Står det föresten för typ primary RAM om så så kan jag nog gissa vad det innebär)

Efter återställningen av PRAM så fungerade allt igen och jag kunde nu starta om datorn och få uppkoppling direkt vid uppstart igen!

Antar att jag får rikta mitt tack till både IngoX och Jesper! Så stort tack

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 14:59

Parameter RAM, en minnesdel som innehåller information som inte raderas när datorn stängs av.

Säg den lycka som varar för evigt... Trots omstart av router och återställning av PRAM, som bara blev en tillfällig lösning, så är jag nu tillbaka på ruta ett igen och då med en ny installation av OSX ML gjord bara för att utvärdera om det var problemet men ICKE! Har pratat med Apple support hela kvällen men då både "junior" och seniorteknikerna gick bet fick dom skicka det vidare till sina ingenjörer.

Har dock kommit ett steg till i felsökningen och det är att om jag ställer om ethernet till 10BaseT så fungerar det utmärkt i OSX men så fort jag ändrar till 100 så börjar det balla ur, blinka igen och fungerar inte över huvudtaget men frågan är om det kan vara hårdvaran ändå för startar jag om i Win7 så fungerar det prima och med hastighet 100Mbps.

Frustrerande och det som gör mest ont i hjärtat är att Windows löser det....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-27 21:25

Kläm in en switch mellan routern och datorn, och låt nätverkskortet stå på Auto (hastighet).
Detta kan hjälpa med problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 21:26

Jag antar att du har kollat med en annan ethernetkabel...

Ursprungligen av kenjon:

Jag antar att du har kollat med en annan ethernetkabel...

Har testat med ett par olika men kändes mest desperat i slutändan där jag satt med ethernetkablar utspridda över hela lägenheten....

Nu har jag varit och inhandlat en Netgear gigabit switch och kopplat mellan iMacen och Routern/Modemet och ja nu fungerar det ju igen. Nu kan jag till och med stänga av datorn, låta den vara avstängd ett tag och sedan starta upp den och få direkt koppling via ethernetporten.

Försöker förstå varför det här kan lösa problemet och vad som faktiskt är den felande länken för det ska väl inte vara nödvändigt att behöva ha en switch för att iMacen ska fungera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-16 09:53
Ursprungligen av patrikjunno:

Försöker förstå varför det här kan lösa problemet och vad som faktiskt är den felande länken för det ska väl inte vara nödvändigt att behöva ha en switch för att iMacen ska fungera?

Det finns en standard (typ från 1994 eller så) för ethernet som heter NWAY. Googla på det.

För att göra en lång historia kort så handlar det om att (automatiskt) förhandla fram den högsta hastigheten mellan två parter utan att användaren behöver göra något. Men om någon av parterna inte har implementerat protokollet korrekt (och den chansen är större än vad du tror!) så kommer det inte att fungera, utan du kommer att uppleva att förbindelsen strular.

Varför kan jag påstå detta? Jo, 1997 så skrev jag en sådan drivrutin till ett Intel Tulip 21143-chip som sänkte Netgear och D-Link... Jag fick bannor av företagsledningen för att jag hade gjort så att kundernas utrustningar skenbart såg ut att vara trasiga Humor!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-28 17:05

Troligen har drivrutinen för nätverkskortet uppdaterats med nya funktioner, exv. strömspar och funktioner för att PowerNap ska fungera.
Det kanske inte blev 100% i 10.8.0..

Ursprungligen av mattiL:

Troligen har drivrutinen för nätverkskortet uppdaterats med nya funktioner, exv. strömspar och funktioner för att PowerNap ska fungera.
Det kanske inte blev 100% i 10.8.0..

Ja troligtvis är det något sådant! Skadade ju inte att koppla iMacen och NAS via gigabitswitchen upplever stor skillnad i tid för överföring så det kom ju mer positivt ur det köpet. Ska bli intressant att höra vad Apple ingenjörerna återkommer med för svar... Tack alla som kommit med råd och tips!

Jag fick just liknande problem.

Är det så att du också sitter på BBB med deras burk med fem portar och trådlöst nätverk?

Ursprungligen av HankPank:

Jag fick just liknande problem.

Är det så att du också sitter på BBB med deras burk med fem portar och trådlöst nätverk?

BBB Adsl, ZyXel modem/router med wifi. Stämmer bra det! Så du har samma problem säger du? Jag pratade precis med Apple Support angående detta, igen, faktiskt och deras ingejörer hade inte lyckats spåra något men dom frågade om modell och firmware på routern för att spåra om det kan ha någt med det att göra men jag tycker det är märkligt för mina andra vare sig apple produkter eller annat har några problem med exakt samma router.

Ursprungligen av patrikjunno:

BBB Adsl, ZyXel modem/router med wifi. Stämmer bra det! Så du har samma problem säger du? Jag pratade precis med Apple Support angående detta, igen, faktiskt och deras ingejörer hade inte lyckats spåra något men dom frågade om modell och firmware på routern för att spåra om det kan ha någt med det att göra men jag tycker det är märkligt för mina andra vare sig apple produkter eller annat har några problem med exakt samma router.

Jag har samma problem, likadan dator och likadan router med BBB som leverantör.

Kom gärna med uppdatering om du får något vettigt svar, annars är det bara hoppas att dom löst det till nästa uppdatering!

Varken Apple support eller deras ingenjörer har kommit med något vettigt ännu men det senaste spåret jag hitta var att det ska finnas en tillgänglig uppdatering till just det ZyXel modemet/routern men innan jag han leta upp uppgraderingen och ens testa det så fick jag hem ett VDSL modem (och mer kräm ur telejacket) och det fungerade direkt ur lådan.

Så det enda jag kom fram till med det gamla modemet var att jag med en switch innan datorn kunde få det fungera och att en eventuell software update skulle lösa det helt men hann aldrig så långt som sagt.

Prova gärna ni och jag skulle uppskata om ni uppdaterade tråden med resultatet!

1
Bevaka tråden