Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systeminställningar hänger sig!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 21:31

Hejsan systeminställningar hänger sig när jag startar upp det och men allt annat verkar fungera och det är bara det som hänger sig när jag försöker starta det :S ? någon som kan hjälpa mig?O:-)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-20 09:41

Vilken version av OS X kör du?
Hur mycket RAM har du?
Har du nyligen installerat något nytt program?
Har du testat att köra "Reparera Skivbehörigheter"?

Tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 18:01

Jag kör den senaste Lion och har 4GB ram har försökt med det och fungerar inte :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 21:29

Då skulle jag nog testa med en ominstallation av OSX. Den raderar ju inget av dina filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 00:50

Att jag installerar Lion OSX igen på Lion?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-22 05:23

Testa starta om och håll ner cmd+R och välj Recovery-partitionen. Reparera din HD med Skivverktyg. Detta har hjälpt mig några gånger när något har segat ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 10:51

Finns det risk att datorn kraschar när man kör skivvertyget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 16:10

Körde i safe Mode men fungerade inte heller plus kommer inte åt skivvertyget:S

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-22 17:06

Japp, du kan installera Lion ovanpå Lion.
Det finns väl alltid en viss risk att en dator kraschar. Backup, backup och backup....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 14:26

Har gjort en installation på Lion men det fungerar fortfarande inte :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 14:33

Har fått igång skivvertyget men kan skivkontroll göra att datorn kraschar ? För kan inte göra en backup?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-28 15:34
Ursprungligen av MickeSH:

För kan inte göra en backup?

Varför kan du inte göra backup? Har det med Systeminställningarna att göra? Är inte säker men om du pluggar i en ny HD brukar man inte få en fråga om man vill använda disken som Time Machine.

I övrigt som Tobias säger, det är inte alltid som en installation på ett befintligt system löser problemen. Om du inte kan köra Time Machine kan du testa CCC och om det skiter sig med blir det till att flytta allt viktigt manuellt.

Ursprungligen av MickeSH:

Har gjort en installation på Lion men det fungerar fortfarande inte :/

Skumt problem, ärligt talat.

Har du tittat i diverse loggar för att se om det genereras något meddelande i samband med att du försöker öppna System Preferences?

Och att installera Lion ovanpå en befintlig Lion-installation är inte alltid träffsäkert. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Eftersom du inte kan lösa problemet så tycker jag därför att du istället ska börja från grunden. Blås hela innehållet och installera nytt och fräscht. Men kom ihåg att ta en säkerhetskopia på allt du vill ha kvar - annars får du problem senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 23:28

Mina systeminställningar har också hängt sig :/
(Jag högerklickade på skärmen för att ändra bakgrund... då hängde den sig i läget enligt bild...)

Jag har testat:
- tvångsavsluta
- starta om
- kasta com.apple.systempreferences.plist
- zappa PRAM
- nollställa NVRAM
- reparera skivbehörigheter (gjort 2ggr, den hittar massa nya fel varje gång, skapas fel??)
- startat om och hållt ner cmd-R och alltså kört skivverktyg därifrån och kört kontrollera & reparera skiva

Men så fort jag försöker starta systeminställningar, även från dock:en, så kommer jag till nedanstående bild.
Någon som kan hjälpa?

Senast redigerat 2012-07-23 23:55
  • Avstängd
  • 2012-07-24 00:17
Ursprungligen av RobertK:

Mina systeminställningar har också hängt sig :/
(Jag högerklickade på skärmen för att ändra bakgrund... då hängde den sig i läget enligt bild...)

Jag har testat:
- tvångsavsluta
- starta om
- kasta com.apple.systempreferences.plist
- zappa PRAM
- nollställa NVRAM
- reparera skivbehörigheter (gjort 2ggr, den hittar massa nya fel varje gång, skapas fel??)
- startat om och hållt ner cmd-R och alltså kört skivverktyg därifrån och kört kontrollera & reparera skiva

Men så fort jag försöker starta systeminställningar, även från dock:en, så kommer jag till nedanstående bild.
Någon som kan hjälpa?

Det är ju systeminställningarna... tryck på "Visa alla" knappen uppe till vänster

Den där kom ju upp för att du ska välja backgrund på skrivbordet och tillhör systeminställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 00:26

Alltså, direkt när man startat systeminst så hänger den sig (med badboll) i läget ovan, den reagerar inte var man än klickar i dialogrutan!
Resten av OS X funkar dock.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 00:31
Ursprungligen av RobertK:

Alltså, direkt när man startat systeminst så hänger den sig (med badboll) i läget ovan, den reagerar inte var man än klickar i dialogrutan!
Resten av OS X funkar dock.

Oops, det missade jag... verkar hur skumt som helst.
Ser att du har en mapp med Porsche där på bilden, kan den vara full med stora bilder, så att det tar en lång tid att läsa in det?
Eller kanske en skadad bild som hänger systemet då det försöker läsa in den?

  • Medlem
  • 2012-07-24 00:32

Det låter som att ett systemtillägg är trasigt. Jag vet inte har de ligger på rak arm, men kolla om du har nån drivrutiner eller annat som sköts från Systeminställningar (tex Growl) som du kan lyfta bort i felsökningen.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 00:37
Ursprungligen av Baron:

Det låter som att ett systemtillägg är trasigt. Jag vet inte har de ligger på rak arm, men kolla om du har nån drivrutiner eller annat som sköts från Systeminställningar (tex Growl) som du kan lyfta bort i felsökningen.

Förklara var/hur man gör det, inte så lätt om man inte kommer in i systeminställningar.
Installerade tillägg etc ligger ju i en map nånstans, men var vet jag inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-24 01:07

Jag tror på Barons felsökningsförslag. Alternativt, skapa en ny användare och försök starta Systeminställningar därifrån.

3-parts systemtillägg ligger på följande platser:

För användare: /Users/användare/Library/PreferencePanes
För systemet: /Library/PreferencePanes

Paketen heter *.prefPane

  • Avstängd
  • 2012-07-24 02:05
Ursprungligen av jahve:

Jag tror på Barons felsökningsförslag. Alternativt, skapa en ny användare och försök starta Systeminställningar därifrån.

3-parts systemtillägg ligger på följande platser:

För användare: /Users/användare/Library/PreferencePanes
För systemet: /Library/PreferencePanes

Paketen heter *.prefPane

Tack, är bra att veta.

  • Medlem
  • 2012-07-24 08:06

Det som talar emot är att det fungerar överallt utom vid just bilderna. Men testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 08:53

Det var inte bara bilderna i systeminst som inte funkade, inget funkade även om man högerklickade på systeminst-ikonen och gick direkt in på någon annan systeminst-sida.

Porsche-mappen du såg var inte den som den försökte läsa in just i det läget så borde inte bero på det.

- Jag gick in på gästanvändaren: där funkade systeminställningar
- Tillbaka i min egen användare -> samma problem
- Flyttade bort alla prefPanes-filerna (Apple Qmaster, Candelair, Flash Player, Growl) från /Users/användare/Library/PreferencePanes och flyttade bort Porsche-mappen (som var stor)

Då funkar det!!
- Flyttade sen tillbaka alla filer igen och det funkar fortfarande... Konstigt!

Det enda avvikande är att i Systeminst-startsida längst ner under "Övrigt" så syns inte längre "Apple Qmaster" men programmet går att starta från programmappen.

---
Tack för hjälpen!! Men... måste säga att sånt här får inte hända i ett operativsystem, att hela systeminställningar hänger sig och att det inte hjälper att tvångavsluta. Hade jag inte haft tid nu så kunde det ha orsakat stora problem. Det var just problem med operativsystemet som för drygt 6år sen fick mig att byta från PC till Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-24 09:30

Det är inte problem med operativsystemet, det är problem med något av dina tredjepartstillägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-25 11:18
Ursprungligen av Konrad:

Det är inte problem med operativsystemet, det är problem med något av dina tredjepartstillägg.

I och för sig, om man inte ser det som att OS X har "tillåtit" ett tillägg att ändra i systemet vilket den inte borde tillåta. F.ö. är Flash det enda tillägg jag aktivt har installerat, övriga har hamnat där utan att jag vetat om det.

Qmaster går att starta från programmappen utan att jag ominstallerat; jag använder dock ändå inte programmet.

Tack för hjälpen i alla fall!!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-25 11:22
Ursprungligen av RobertK:

I och för sig, om man inte ser det som att OS X har "tillåtit" ett tillägg att ändra i systemet vilket den inte borde tillåta. F.ö. är Flash det enda tillägg jag aktivt har installerat, övriga har hamnat där utan att jag vetat om det.

Qmaster går att starta från programmappen utan att jag ominstallerat; jag använder dock ändå inte programmet.

Tack för hjälpen i alla fall!!

Ett bra trix för att undvika problem är att inte installera program som man inte använder.

  • Medlem
  • 2012-07-25 12:15

Jag skulle heller inte låta en trasig inställningspanel ligga kvar och skvalpa om den ändå inte används.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-25 12:21
Ursprungligen av Konrad:

Ett bra trix för att undvika problem är att inte installera program som man inte använder.

Absolut, jag är faktiskt noga med det men jag har heller aldrig installerat något av tilläggen förutom flash.

Läste på om apple qmaster nu... tydligen följer det med FCPX. Så så är det nog, tilläggen jag haft problem med har installerats utan mitt egentliga medgivande.

Förresten har Growl irriterat mig, den tjatar om att jag ska uppdatera till senaste versionen men den kräver betalt. Jag vill fortsätta använda gratisversionen men utan uppdateringstjat...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-25 12:28
Ursprungligen av RobertK:

Absolut, jag är faktiskt noga med det men jag har heller aldrig installerat något av tilläggen förutom flash.

Läste på om apple qmaster nu... tydligen följer det med FCPX. Så så är det nog, tilläggen jag haft problem med har installerats utan mitt egentliga medgivande.

Förresten har Growl irriterat mig, den tjatar om att jag ska uppdatera till senaste versionen men den kräver betalt. Jag vill fortsätta använda gratisversionen men utan uppdateringstjat...

Growl är vidareutvecklad och kan mycket mer nu än tidigare. Det kostar 15 kr, det har till och med jag råd med.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 12:40
Ursprungligen av Konrad:

Growl är vidareutvecklad och kan mycket mer nu än tidigare. Det kostar 15 kr, det har till och med jag råd med.

Har också köpt den... men kommer nog att skippa den iom ML som kommer idag.

Bevaka tråden