Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken krångelfri, svart/vit laserskrivare ska man köpa?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger: jag behöver en svart-vit laser (tror jag, öppen för förslag).

Kravspecifikation:
INGET KRÅNGEL! Jag är sjukt trött på värdelösa bläckstråleskrivare som tuggar papper, klarar 3 sidor per färgpatron och torkar ihop om man inte använder dem på en vecka.
Jag vill kunna skriva ut A4 i svart-vitt, foton bryr jag mig inte om, det får Crimson hantera.
Jag har inga krav på hastighet, inte heller på utskriftskvalitet över basnivå. Brev, biljetter, protokoll osv.
Pris är egentligen skitsamma, så länge det funkar, men hamnar det under 1500 blir jag glad.
Slipper jag installera en massa mögprogram som ligger och harvar i bakgrunden för att skrivaren ska funka blir jag ännu gladare.

Vi har ett gäng Macar, en iPad 2 och en PC. Gärna får det funka trådlöst med allihop, om det inte är för besvärligt, men det viktiga är att det funkar med iMac:en, där jag kan offra en USB-port för jobbet om det behövs. Om PC:n inte får vara med kommer jag inte ligga sömnlös.
Annars har vi både Airport Express och Extreme med lediga USB, men min allmänna misstro mot skrivare blir ju knappast mindre när man dessutom kastar in en nätverksmellanstation i mixen, men jag kanske är fördomsfull...

Alla förslag på denna tulipanaros till skrivare mottages alltså tacksamt.

Tack! Jag kikade lite i den där innan jag postade. Där finns en del matnyttigt, men den handlar primärt om färglaser, vilket verkar vara både krångligare (?) och dyrare. Om du vill att jag fortsätter diskussionen i den tråden (eller kanske den här egentligen, missade den först då den var från 2007: http://www.99mac.se/kringutrustning-ovriga-komponenter/209955-bra-prisvard-laserskrivare-mac.html), så gör jag förstås det.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 15:04
Ursprungligen av jesster73:

Tack! Jag kikade lite i den där innan jag postade. Där finns en del matnyttigt, men den handlar primärt om färglaser, vilket verkar vara både krångligare (?) och dyrare. Om du vill att jag fortsätter diskussionen i den tråden (eller kanske den här egentligen, missade den först då den var från 2007: http://www.99mac.se/kringutrustning-ovriga-komponenter/209955-bra-prisvard-laserskrivare-mac.html), så gör jag förstås det.

Jag kommer att köpa den här: HP TopShot LaserJet Pro M275 Multifunction AirPrint Printer - Apple Store (Sverige)

Krångligare nej, har 2 färglaser sedan tidigare och inte krångligare, dyrare med toner ja, om man nu inte mest skriver i SV då behöver man ju bara byta ut den svarta tonern.

Grattis till att du väljer laser, du kommer aldrig att se tillbaka. Jag har kört laserskrivare från Apple, OKI och HP. Alla har fungerat perfekt även om jag av olika anledningar valt att byta ut dem till slut. Just nu har jag en HP LaserJet P2055.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-24 21:06

Jag köpte en Brother HL-2030 S/V Laser för några år sedan för knappt tusenlappen. Fungerar problemfritt i OS X och jag är mycket nöjd för det jag använder den till (text och liknande).

Helt rätt att välja laser.
Brother/HP verkar vara populära bland Mac-användare, vad jag hört ska man inte köpa HP-serien som börjar på 1xxx eller vad det var.

Min egen använding/förbrukning bifogad.

Inte ofta man behöver byta ut toners inte.
1367 sidor och svart är nere på 40%.

Ursprungligen av keptang:

Brother/HP verkar vara populära bland Mac-användare, vad jag hört ska man inte köpa HP-serien som börjar på 1xxx eller vad det var.

Eftersom de inte är PostScript skrivare, de är PCL.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-24 23:21
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Eftersom de inte är PostScript skrivare, de är PCL.

PCL-skrivare är inget problem, det finns gott om Mac-drivrutiner för dessa. Postscript är eventuellt bättre, men det lär inte göra någon praktisk skillnad i slutändan. Det du däremot ska undvika är skrivare som är helt beroende av drivrutinen, dvs. där "intelligensen" sitter i drivrutinen snarare än i skrivaren. HP:s allra billigaste skrivare, och säkert några av de övriga tillverkarnas snikmodeller, hamnar i den kategorin.

Som sagt, PCL är helt okej, Brothers BR-Script också.

Läs vidare om PCL: Printer Command Language - Wikipedia, the free encyclopedia

Men det viktigaste i den artikeln står redan i början:

Printer Command Language, more commonly referred to as PCL, is a page description language (PDL) developed by Hewlett-Packard as a printer protocol and has become a de facto industry standard.

Ursprungligen av jahve:

PCL-skrivare är inget problem...

Jag skulle aldrig köpa annat än en PostScript skrivare, my 2¢.

Senast redigerat 2012-07-25 00:19

Köp inte en Canon.

Rötna drivrutiner, bullrar så man blir döv, smäller, rasslar och slår.
Helt omöjlig få fungera i näverksmiljö - jag tvingas köra i USB.
Skrivardelning funkar ibland via dela ut och USB...

Nu när det blir uppdatering tillMountain Lion betvivlar jag att Canon hänger med.

Tur att jag FÅTT skrivare, hade jag betalt en enda spänn för möget hade det blivit luftfärd
från balkongen - jag bor på sjunde, men ropar man "Fore!!" innan är det ok

Canon i-sensys LBP 6300dn

Tack för tipsen!
Airprint, är det något man ska satsa på, eller spelar det ingen roll om man kopplar skrivaren till en airport xxx?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-24 22:27

AirPrint är väl något primärt för iOS.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 23:15

Airprint annars måste du iaf gå via datorn med din iEnhet...
finns appar till dom och motsvarande program till datorn men med en Airprint slipper du det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-24 23:31

PCL är inga problem vad jag vet, men står det GDI skall du dra öronen åt dig.

Ursprungligen av mattiL:

PCL är inga problem vad jag vet, men står det GDI skall du dra öronen åt dig.

GDI är just att "intelligensen" och grafikrutinerna ligger i en fet drivrutin i datorn, eller rättare sagt en drivrutin som körs under operativsystemet. Det förutsätt då att "operativsystemet" alltid är ... Windows.

GDI-skrivare kan alltså sluta funka om man byter Windowsversion, skulle man (gud förbjuds) köra Windows och få för sig att BYTA till MacOSX så kan man alltså kasta den skrivaren i samma veva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-25 00:03
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag skulle aldrig köpa annat än en PostScript skrivare, my 2¢.

Det är en åsikt, inte ett argument. Nåväl...

Ursprungligen av jahve:

Det är en åsikt, inte ett argument. Nåväl...

Kanske fel ställe för åsikter...

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:24
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Kanske fel ställe för åsikter...

Nädå. det är bara det att jag inte vet vad som är fördelen med Postscript för hemma-miljö

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:04

Har haft en Minolta färglaser utan Postscript och har just nu en Xerox färglaser utan Postscript och dom har funkat/funkar kalas.
Varför postscript är så viktigt för andra än dom som profar eller för tryckerier har jag aldrig fattat?

CUPS är väl bara för PostScript skrivare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 22:13
Ursprungligen av Fritz the Cat:

CUPS är väl bara för PostScript skrivare?

Nej, den kan hantera ett antal språk via något som kallas Raster filter.

Rulla ner en bit på denna
Developing Raster Printer Drivers - Documentation - CUPS sida så får du lite info.

Ursprungligen av mattiL:

Nej, den kan hantera ett antal språk via något som kallas Raster filter.

Ok, tack för info.

Men jag hade ändå aldrig köpt något annat än PostScript med all den erfarenhet jag har av problem då man försöker få fram rätt utskrift PPD (POSTSCRIPT printer description) filer, PDF (=PostScript) etc.

För mej är en bra PostScript skrivare viktigare än vilket märke. Vilket märke/modell man sedan väljer har med consumable ekonomi och känsla att gör IMO.

Uppdatering:
Jag är nu stolt ägare av en Brother HL-2270DW.
Efter 5 minuters standard drivrutinstrul funkar allt klockrent, med snabba, snygga, dubbelsidiga utskrifter.
Airprint funkade inte rakt ur lådan, men väl med hjälp av shareware-pluginen Handyprint. Trådlös utskrift med alla datorbesläktade prylar i hushållet (utom dotterns PC-laptop, men den har jag god lust att backa över med bilen ändå).
Hittills är jag alltså mycket nöjd, enda minuset den får av mig är att den luktar väldigt konstigt när den skriver, men det känns som ett i-landsproblem av rang.

Här gick det som jag trodde, Canonen slutade funka helt och Canon verkade ha väldigt lite intresse av att få den att fungera.
Övervägde slänga från balkongen, men sålde på blocket för 500:-
Köpte Brother, mcp-multi-nånting. 2min installation - i nätverk...
Scannar och skriver utan knot. Blodtrycket normalt igen...

Egentligen är det ju väldigt märkligt att Canon har så dåligt mac-stöd för sina skrivare. Som en av världens största tillverkare av seriös kamerautrustning borde man ju vara mån om att hålla de ofta mac-utrustade fotograferna på gott humör.
Fast Canonfolk kanske kör PC (och Nikonfolk Mac då?)?

1
Bevaka tråden