Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något i systemet fyller hela HD

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något program i systemet fyller hela min startdisk (HD). Jag kan inte hitta vad. Jag tänkte först att det var Juice som jag tankar hem podradio med och sparar undan på en firewire-disk men det var inte det. Ej heller Transmission som också sparar undan på en separat disk. Finns det något sätt att se vilket program som tar mest systemresurser eller vad det kan vara som fyller hårddisken? Härom dagen hade jag 8GB ledigt av 55GB och igår var jag helt plötsligt nere på 0. Jag har inte installerat några utrymmeskrävande program den senaste tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 10:33

Kolla om du har något i utskrift kön. Det kan vara så att din skrivare skriver i spool kön hela tiden och fyller hela din hårddisk.

//Rob

Kolla i Library/Logs både datorns och din egen användare. Det kan vara så att windows fildelning är påslagen och någon virusangripen dator försöker komma in i din dator miljoners gånger, för varje försök blir det en rad i loggen, som så småningom fyller disken. Även andra program kan fylla loggfiler, tex Azureus numera kallat för Vuze.

Senast redigerat 2008-12-29 11:54

Jag brukar köra WhatSize för få en bra överblick på vad som finns på hårddisken.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag brukar köra WhatSize för få en bra överblick på vad som finns på hårddisken.

WhatSize rekommenderar även jag.

Någon skrivare har jag inte. Jo, jag har en men den är varken inkopplad eller fungerande. Vuze har jag inte installerat. Jag kör transmission. Sen har jag en Airport Express inkopplat mellan ADSL-modem och dator och jag har fått för mig att den ska ha brandvägg i sig. Jag hittar ingen förklaring i loggen iaf.

Slutar hårddisken fyllas om du stänger av ditt bredbandsmodem ?

Usch, jag hade verkligen samma problem tidigare.
Var tvungen att slänga över allt av värde på en extern hårddisk och ominstallera OSX. Det gjorde ont. Whatsize gav ingen clue.

Har samma problem - för andra gången.

Trådlöst Helvetesbredband från 3 - 4G skall det va via ngt Huawei-dongligt.
Datorn, iMac av senaste snitt (lilla skärmen, 21"?), 500GB hårddisk och Lion.

Förra vevan så "synkade" den ngt hela tiden i Mail-mappen och skrev hela disken full.
Installerade om hela datorn, installerade om bredbandsdongeln (tog en hel kväll).

Nu ringer han 2 vkr senare- samma sak.

Funderar på att ta hit den och fullständiht radera allt som har med Mail att göra....

Ngn som har några idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 07:37
Ursprungligen av Goflorp:

Har samma problem - för andra gången.

Trådlöst Helvetesbredband från 3 - 4G skall det va via ngt Huawei-dongligt.
Datorn, iMac av senaste snitt (lilla skärmen, 21"?), 500GB hårddisk och Lion.

Förra vevan så "synkade" den ngt hela tiden i Mail-mappen och skrev hela disken full.
Installerade om hela datorn, installerade om bredbandsdongeln (tog en hel kväll).

Nu ringer han 2 vkr senare- samma sak.

Funderar på att ta hit den och fullständiht radera allt som har med Mail att göra....

Ngn som har några idéer?

Vad är det för mailkonto han har? Blir det samma sak om du ställer in klienten att använda IMAP?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-07-18 08:24

Kika på GrandPerspective det ger Dig en uppfattning om vad Du har på disken och var det finns

Ursprungligen av Jallef:

Kika på GrandPerspective det ger Dig en uppfattning om vad Du har på disken och var det finns

Inget problem, förra gången hittade vi vilka filer det var. inne i en mapp bibliotek/mail/ låg 450GB skit....

Här har vi med, precis som haloone, ett mailkonto i gmail, IMAP.

Tar hit datorn och gör smödder av Mail.

Har samma problem med Mail löste det genom att sluta använda Mail helt. Skall tillägga att jag har bara ett Gmail konto tillagt i Mail.

En lösning har hittats på Apples eget forum;

Citat:

The solution I found is to set my IMAP accounts (in the Advanced tab) to "Don't keep copies of any messages", then set rules that copy messages to local folders. My setup is pretty complicated, but this would work even if you have just one rule that copies everything into a single local folder. This gets around the problem that the OS warns you about when you use this setting, that Spotlight will no longer be able to search for messages. Spotlight keeps building and caching redundant indexes of IMAP accounts, consuming huge amounts of hard drive space. In my case, because I have tremendous volume of incoming mail and multiple IMAP accounts, this could eat up 30GB in a single afternoon. Unless you regularly quit mail, reboot, and run something like Lion Cache Cleaner, this eventually fills up the hard drive. I'm sure Apple will fix the problem sometime in the future, but, in the meantime, this is a pretty painless work-around.

Källan; https://discussions.apple.com/thread/3428315?start=0&tstart=0

  • Avstängd
  • 2012-07-22 14:42

Men hur mycke brev, även med bilagor för att få 450GB??? Jag raderar det mesta efter att ha läst dom förutom dom som man vill ha kvar som reference.

Det är inte mailen i sig utan det skapas indexeringfiler hela tiden.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 15:35
Ursprungligen av Goflorp:

Det är inte mailen i sig utan det skapas indexeringfiler hela tiden.

Ah... men...
...på vad pekar dessa indexfiler då kan man ju undra???

Skumt helt klart...

Har nått lite liknande problem med en om man nu kan kalla det det "cirkulär reference historia" med VirusBarrier Plus och Time Machine.
Startar VBP sin skanning och sedan TM för göra sitt blir det en ond cirkel med att VBP uppdaterar nått varefter den letar sig igenom systemet och TM försöker uppdatera vad den ska backuppa varvid VBP hittar en ny fil att kolla och uppdaterar igen och TM hittar nått nytt osv tills man stänger ner en av dom... Hela systemet blir segt som kall sirap medans dom leker katt å råtta med varandra.

Fast det löser ju inte ditt minst sagt knasig problem... vilket jag aldrig hört om ens tidigare och jag har använt mail länge med olika typer av konton...

Polaren bor fem mil härifrån, han är nog trött på att ta hit sin dator.

han har skaffat Mac för att det krånglar mindre....

  • Avstängd
  • 2012-07-22 21:18
Ursprungligen av Goflorp:

Polaren bor fem mil härifrån, han är nog trött på att ta hit sin dator.

han har skaffat Mac för att det krånglar mindre....

Förstår man... och helt ärligt gör dom ju det... måste vara nått han gör eller nån app eller nått som ställer till det...
Finns det tillägg till mail? ifall han installerat nått skit?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-23 12:32
Ursprungligen av Goflorp:

Polaren bor fem mil härifrån, han är nog trött på att ta hit sin dator.

han har skaffat Mac för att det krånglar mindre....

Men varför fjärrstyr du inte? Antingen via Apples skärmdelning eller TeamViewer eller något av alla andra program för fjärrstyra en dator? Du måste ju inte "fysiskt" sitta framför hans maskin.

Men är det inte indexeringestjänsten (spotlight) som ställer till det? Den går ju att konfigurera för att exkludera, t ex mail.

  • Avstängd
  • 2012-07-23 12:55
Ursprungligen av mattem:

Men varför fjärrstyr du inte? Antingen via Apples skärmdelning eller TeamViewer eller något av alla andra program för fjärrstyra en dator? Du måste ju inte "fysiskt" sitta framför hans maskin.

Men är det inte indexeringestjänsten (spotlight) som ställer till det? Den går ju att konfigurera för att exkludera, t ex mail.

Teamviever är kalas och gratis... har använt det till att supporta ungarnas datorer...

Jo, är ju spotlight, men om det var min dator eller en jag "supporta" skulle jag vilja veta vad och varför...

Nej, inget extra, men det som jag vet om det här ligger inkopierat i inlägg #14

  • Avstängd
  • 2012-07-22 22:09
Ursprungligen av Goflorp:

Nej, inget extra, men det som jag vet om det här ligger inkopierat i inlägg #14

Jo, läste det men fattar inte iaf hur det blir så, har alltid haft "spara email med bilagor" på, men inga problem.

Kan det vara dongeln då? men verkar ju långsökt...

Tack vare ett antal GB nedladdad så har Tre blockat deras överföring till krypfart.
Köra ngn form av remote...nä.

  • Avstängd
  • 2012-07-23 22:57
Ursprungligen av Goflorp:

Tack vare ett antal GB nedladdad så har Tre blockat deras överföring till krypfart.
Köra ngn form av remote...nä.

Typiskt... blir dom blockade per månad med 3?
Låter som dom bor på landet utan fast lina då också...

de bor "på landet" och TRE's eminent säljare har slagit i dem att 4G är det nya svarta... wow.

Eftersom de planerar flytta (så har de sagt i två år nu) så vill de inte skaffa ADSL i väggen.

Så, vi har en iMac med en dongle i röven, som ideligen kör i Max för att familjens tonåring
väljer att se streamat och dessutom misstänker jag laddar ner en hel del.

Uppepå detta uppstår helvetet med Mail, som kopplar upp sig, ngt går snett i ngn sync,
spotlight indexerar och sedan uppdateras syncfilen igen, som pajjar, som tvingar spotligt
att indexera.

ca 450 GB hittas inne i Application/Support/Mail eller något sånt.

När de går i taket, så stryper TRE dem till några hund kb/s så man kan kolla sin mail (häpp!) ....

  • Avstängd
  • 2012-07-24 20:59
Ursprungligen av Goflorp:

de bor "på landet" och TRE's eminent säljare har slagit i dem att 4G är det nya svarta... wow.

Eftersom de planerar flytta (så har de sagt i två år nu) så vill de inte skaffa ADSL i väggen.

Så, vi har en iMac med en dongle i röven, som ideligen kör i Max för att familjens tonåring
väljer att se streamat och dessutom misstänker jag laddar ner en hel del.

Uppepå detta uppstår helvetet med Mail, som kopplar upp sig, ngt går snett i ngn sync,
spotlight indexerar och sedan uppdateras syncfilen igen, som pajjar, som tvingar spotligt
att indexera.

ca 450 GB hittas inne i Application/Support/Mail eller något sånt.

När de går i taket, så stryper TRE dem till några hund kb/s så man kan kolla sin mail (häpp!) ....

Och du är deras räddare i nöden...
Var såna tillfällen som gjorde att jag sluta hjälpa folk... gjorde ju för tusan inget annat till slut... :-/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-24 21:03

Men var är det egentligen som ligger i Application/Support/Mail? Vi har ju inget att gå på, om man säger så. En skärmdump från ett skal eller så?

Jag har inte datorn här, den står just nu still 6 mil söder om GBG.
Troligen får jag hit den imorrn kväll.

1
Bevaka tråden