Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på upplägg (arbetsplats)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 09:15

Hej på er alla!

Jag är van Windows/PC-användare sen tidigare. Jag jobbar med webbutveckling (på kod-nivå, inte cms-verktyg). Jag är van att jobba med en laptop (så att man enkelt kan ta hem den) med en docka som gör att jag kan ha dubbla skärmar och laptopen stängd. En skärm kodar jag på och en skärm har jag "resultatet" på (dvs div webbläsare).

Nu ska jag börja på en ny arbetsplats som använder Mac-datorer av olika slag. Hur fungerar detta upplägg med en Macbook Pro (av ny/senaste modell)? Går det ens att ha laptopen stängd och samtidigt endast köra externa skärmar?

Tyvärr finns inga dockningsmöjligheter på Mac som det finns för andra märken, utan det blir nog en del kablar isåfall.

Några som kör dubbla skärmar till sin MBP kan nog förklara hur man exakt gör.

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 10:06

det behöver i och för sig inte vara en docka. en thunderbold-hub funkar, om det funkar dvs

Ursprungligen av gregoff:

... en thunderbold-hub funkar, om det funkar dvs

Ja, om det bara hade funnits några Thunderbolt-hubbar...

Det närmaste man kommer är väl de här...
Belkin : Thunderbolt Express Dock
Matrox DS-1 Docking Station
...och de släpps inte förrän i september

Men om man har en skärm med Thunderbolt, och som har dubbla portar, så kan man ju länka vidare till ytterligare en skärm, och då behövs ingen separat hub:
http://www.macrumors.com/2011/09/16/apple-thunderbolt-display-with-multiple-monitors/

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-07-24 10:42

Det du vill göra fungerar utmärkt. Jag har inte en sån set-up ännu, men funderar på det. Idag har jag en 27" thunderbolt Cinemadisplay till min 15" MacBook Pro och upplever att det räcker ganska bra för det jag gör (vilket delvis är samma som du gör). Kodning (i tex Dreamweaver) gör jag på 27"-aren och webbläsaren ligger på laptopskärmen. Det är dock inga problem att seriekoppla ytterligare en 27" Cinema Display för en sån setup du vill ha. På CinemaDisplay finns det en TB-utgång, där en till skärm kan anslutas. MacBook Pro kan köras trots att den är ihopfälld. CinemaDisplay har dessutom en elförsöjningskabel som driver MacBook Pro, så laddaren kan stanna hemma. Smidigt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-24 10:43

Att ha laptopen stängd och köra med extern skärm går ju. Och har man en som har både TB och HDMI borde resultatet bli som det var med PCn, förutom att det blir kablar istället för en docka.

MBPR har dessutom 2 st thunderbolt portar så det ska fungera absolut felfritt!

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 11:07
Ursprungligen av Hunter78:

MBPR har dessutom 2 st thunderbolt portar så det ska fungera absolut felfritt!

Med andra ord en ny MBP och två skärmar med TB borde fungera utmärkt samtidigt som att "locket" är stängt?

Låter larvigt, men jag gillar symmetri så därför vill jag ha två vanliga likadana externa skärmar samtidigt som att den bärbara är undanstoppad (så gott det nu går)

Ursprungligen av gregoff:

Med andra ord en ny MBP och två skärmar med TB borde fungera utmärkt samtidigt som att "locket" är stängt?

Låter larvigt, men jag gillar symmetri så därför vill jag ha två vanliga likadana externa skärmar samtidigt som att den bärbara är undanstoppad (så gott det nu går)

Absolut det är bara att köra på! Jag kör med en MBP mid 2010 plus en 27 Led Apple skärm med locket stängt utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 14:51
Ursprungligen av gregoff:

Med andra ord en ny MBP och två skärmar med TB borde fungera utmärkt samtidigt som att "locket" är stängt?

Låter larvigt, men jag gillar symmetri så därför vill jag ha två vanliga likadana externa skärmar samtidigt som att den bärbara är undanstoppad (så gott det nu går)

Du behöver dock inte den nya MBP:n, räcker med två Thunderbolt skärmar då dom går att serie koppla.
För det andra så känns det otroligt onödigt att köpa nya MBP med retina skärm om du ändå ska ha den stängd

  • Avstängd
  • 2012-07-24 18:25
Ursprungligen av bERNA.:

För det andra så känns det otroligt onödigt att köpa nya MBP med retina skärm om du ändå ska ha den stängd

Nja, man vill ju ha Retina, dvs bra skärm även när man inte är hemma
Och för mig med inte helt bra syn är den helt underbar i jämförelse när man ska läsa text...

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 11:17

Hur fungerar biten med att swipa mellan desktops när man kör med dubbla skärmar?

Ursprungligen av gregoff:

Hur fungerar biten med att swipa mellan desktops när man kör med dubbla skärmar?

Det fungerar som vanligt du har två skärmar igång, och du drar bara musen över till den skärm du vill använda.

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 11:25

Mjo, men om jag säger Mission Control då? Syftar på multipla desktops. När man gör swipe-gesten, byter den bara desktop på den aktuella skärmen eller på båda`?

Ursprungligen av gregoff:

Mjo, men om jag säger Mission Control då? Syftar på multipla desktops. När man gör swipe-gesten, byter den bara desktop på den aktuella skärmen eller på båda`?

Ingen aning på grund av att jag har bara en extern skärm. Dock borde både Mission Control & Launchpad fungera på Skärm 1 som standard.
Hur det är med swipe-gesten vet jag inte hur det fungerar. Dock kan jag tänka mig att det fungerar på detta visset att det fungerar på den skärm där mus pekaren finns, alt skärm 1.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 14:19

Klarar tex MBPR:n att leverera till 2 TBD på varsitt uttag?

Någon som vet hur man kopplar upp sig mot en Cinema och en TBD på en MP som har 2 uttag men inte TB?

Någon som vet hur man kopplar upp sig mot en Cinema och en TBD på en MBPR som har 2 TB uttag men inte Dvx?

Ursprungligen av LaHe:

Någon som vet hur man kopplar upp sig mot en Cinema och en TBD på en MP som har 2 uttag men inte TB?

Jag gissar lite på förkortningarna här:
TBD = Thunderbolt Display
MP = Mac Pro
TB = Thunderbolt

I så fall är svaret:
Det går inte att använda en Thunderbolt Display på en dator som saknar Thunderbolt.

Ursprungligen av LaHe:

Någon som vet hur man kopplar upp sig mot en Cinema och en TBD på en MBPR som har 2 TB uttag men inte Dvx?

Vad är Dvx?

Om du möjligtvis menar DVI, så finns det adapters, t.ex den här: Mini DisplayPort to DVI Adapter - Apple Store (U.S.)
(Ja, den passar. Thunderbolt och MiniDisplayPort använder samma kontakt.)

  • Avstängd
  • 2012-07-24 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag gissar lite på förkortningarna här:
TBD = Thunderbolt Display
MP = Mac Pro
TB = Thunderbolt

I så fall är svaret:
Det går inte att använda en Thunderbolt Display på en dator som saknar Thunderbolt.

Vad är Dvx?

Om du möjligtvis menar DVI, så finns det adapters, t.ex den här: Mini DisplayPort to DVI Adapter - Apple Store (U.S.)
(Ja, den passar. Thunderbolt och MiniDisplayPort använder samma kontakt.)

Tackar, du gissar bra

Trodde inte det heller men var inte 100...

Japp, DVI vet inte var X-kom ifrån... Ah... letade dåligt tydligen

OT: Lite synd att TB-uttaget på baksidan av TBD inte går att vidarekoppla till annan skärm.

Ursprungligen av LaHe:

Lite synd att TB-uttaget på baksidan av TBD inte går att vidarekoppla till annan skärm.

Det beror på vad du menar med "annan".

Till annan Thunderbolt-skärm = Jo, det går
Till annan icke-Thunderbolt-skärm = Nej, det går inte

  • Avstängd
  • 2012-07-24 15:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror på vad du menar med "annan".

Till annan Thunderbolt-skärm = Jo, det går
Till annan icke-Thunderbolt-skärm = Nej, det går inte

Enligt manualen som följde med min 27" TBD är den inte pass-through till annan TB-skärm utan bara för tillbehör som lagring etc.

Har ju inte 2 TBD så kan ju inte prova det... har du någon källa som säger att det går? Har i så fall missat det

Ursprungligen av LaHe:

...har du någon källa som säger att det går?...

Dual 27" Apple Thunderbolt Displays Daisy Chained via Macbook Pro - YouTube

https://www.google.se/search?q=dual+thunderbolt+displays

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-24 18:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till annan icke-Thunderbolt-skärm = Nej, det går inte

Det går tydligen om man sätter en annan TB-device emellan.
Apple Thunderbolt Display with Multiple Monitors: No Daisy Chaining Mini DisplayPort Monitors [Updated] - Mac Rumors

Ursprungligen av Macrumors:

Update: Macworld appears to have demonstrated that you can indeed daisy chain a Mini DisplayPort monitor as long as it is connected to some other device than the Thunderbolt display. In Macworld's apparent setup, a Pegasus RAID storage device is placed between the Thunderbolt display and an older Mini DisplayPort display from Apple and all displays work properly.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 19:44
Ursprungligen av Vassius:

Nice... tackar

  • Avstängd
  • 2012-07-24 18:17

Det var som sjutton, konstigt att Apple säger i sin manual då att det inte går?
Hittar tyvärr inte nån manual på TBD eller ens själva skärmen på supportsidorna... för att visa det...

Tackar för upplysningen

Edit: Rättelse, grävde fram manualen igen, och där står det ju helt tydligt att det går att ansluta en annan TBD via "kedjning"... Sorry, måste ha läst helt galet där tidigare :">

  • Medlem
  • växjö
  • 2012-07-24 19:31

Många bra svar här. Tack!

Får se hur det blir sen på nya arbetsplatsen. Börjar dock inte förrän början av september så...

1
Bevaka tråden