Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

© 99mac.com?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev lite förundrad när jag tittade in i galleriet och såg att mina bilder var märkta ©www.99mac.com. Mig veterligen har inte jag överlåtit några rättigheter till mina alster.

Vi använder "watermarking" av alla bilder - en 99mac.com text längst ner i höger hörn - som sker automatiskt när en bild laddas upp.

99mac har traditionellt inte tagit fram några allmänna villkor eller diskuterat rättigheter till foruminlägg och/eller bilder men det kanske är något vi borde göra.

Anledningen till att vi vattenmärker bilderna är att galleriet är enormt bandbreddsintensivt och inbjuder till länkningar ifrån andra sidor. Som exempel hade den där holländska tekniksiten inte laddat ner bilder ifrån vår site utan länkade in bilden mitt i ett reportage - all bandbredd gick ifrån vår server mao.

Vi erbjuder alla medlemmar möjlighet att publicera bilder i sina egna galleriet mot att vi får lite "cred" av 99mac-texten.

Bra/dåligt? Kommentera gärna!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-07-06 10:52

Vattenstämpeln med reklam för 99mac.com är helt ok.
Vad jag inte tycker är ok är den lilla figuren till vänster om 99mac, alltså copyrightmärket.
Jag tror att de flesta medlemmarna här gärna delar med sig av sina bilder men jag tror att rätt få av dem vill överlåta sin upphovsrätt av bilden till 99mac.

Eller?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-07-06 11:04

©-märket har ingen juridisk betydelse i Sverige vad jag har förstått, utan alla verk är upphovsrättsskyddade ändå.

Precis vad jag tänker också, det Hasse skriver. Bort med den lilla ©-symbolen så blir jag gladare. Även om den inte har någon juridisk betydelse i vårt land är den ju ändå värdeladdad.

Kunde ju varit bra om det fanns möjlighet att lägga in användarnamnet i stämpeln, eller bättre låta användaren skriva vad det ska stå på dennes del (en av bilderna jag lagt upp har min flickvän tagit och då kan ju inte jag stå som ©-innehavare). Men som jag hört finns inte den möjligheten idag, och Martin har sina skäl att inte lägga in det på egen hand.

Naturligtvis kan det vara på sin plats att införa någon forma av allmänna villkor vad gäller bild och text.

Men trots allt är jag ju stolt över att vara medlem och 99mac upplåter utrymme på servern, så en liten stämpel har jag inget emot.

1
Bevaka tråden