Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fabriksåterställa MAcBook Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro från December 2011 som jag har för avsikt att sälja till förmån för en ny stationär dator.
Den tilltänkta köparen vill ha den fabriksåterställd, eller formaterad med endast OS X Lion installerat utan personlig information eller andra program. Problemet är att det inte följer med någon installations CD till denna dator.

Har skummat lite på nätet men får ingen riktig känsla för hur jag ska gå till väga.

Är med så långt att jag ska göra följande;
1. Starta med cmd+R tangenterna nedtryckta så jag kommer in i OS X verktyg program och därefter väljer Skivverktyg.
2. Markerar hårddisken och väljer därefter "Radera" samt väljer Mac OS Extended som format.
3. Går vidare med att genomföra formateringen/Rensningen.
4. Väljer att installera om OS X...
Men sedan är det lite otydligt

Enligt vad jag förstår ska datorn nu kunna koppla upp sig mot Appel´s servrar för att ladda hem OS X Lion och sedan genomföra själva installationen.

Jag är ytterst tacksam för svar då datorn ska levereras under helgen 28-29 juli.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 20:03

Precis, och du måste förstås ha en nätverksanslutning till Internet då. När den sedan har hämtat Lion och du kommer fram till Installationsprogrammet, så kan du välja Avsluta eller Stäng av, så får nästa användare fortsätta med installationen och lägga in sina uppgifter.

Jätte tack kenjon. Då var det lite som jag trodde, men lika bra att fråga innan man skrider till verket

En fråga, om jag köpte datorn 2011 med vad som då var installerat och nu sommaren 2012 installerade Mountain Lion, kan jag göra denna rensning och ominstallation med Mountain Lion utan att behöva köpa det på nytt?

Håll in cmd + R när du bootar upp den och välj Recovery HD. Funkar fin fint i ML.

Alltså, först kör jag cmd + R och går in i skivverktyg och raderar Macintosh HD? Sedan startar jag om och kör cmd + R igen och kör "Ominstallera"?

Eller ska jag skippa skivverktyget helt? Bara köra Ominstallation av Mountain Lion men välja Recovery HD denna gång?

Recovery HD var ändå låst, så gick inte.

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Recovery HD var ändå låst, så gick inte.

Radera endast Machintosh HD.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 21:38
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Recovery HD var ändå låst, så gick inte.

Vad gick inte? Ditt första förslag i inlägg #6 låter helt OK.

1
Bevaka tråden