Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja Lion vidare ihop med datorn?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-04 11:26

Jag kommer antagligen byta ut min macbook vid nästa uppdatering av MBP och funderar då på om man kan sälja med Lion? Det är ju knutet till mitt konto?

Ursprungligen av Json_81:

Jag kommer antagligen byta ut min macbook vid nästa uppdatering av MBP och funderar då på om man kan sälja med Lion? Det är ju knutet till mitt konto?

Det är knutet till ditt konto, ja.

Vad du kan göra är att du ser till att personen som köper din Mac får med en kopia av operativsystemets installationsprogram på USB. Om detta bryter mot licensens villkor kan jag inte svara på, men det är det enda alternativet om inte personen ska köpa systemet igen.

Detta är ett problem som försvinner i och med de nya datorerna som jag förstår det. Detta eftersom man kommer att kunna ladda ner operativsystemet direkt från datorernas recovery, utan att ha tillgång till varken USB eller CD.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-04 12:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är knutet till ditt konto, ja.

Vad du kan göra är att du ser till att personen som köper din Mac får med en kopia av operativsystemets installationsprogram på USB. Om detta bryter mot licensens villkor kan jag inte svara på, men det är det enda alternativet om inte personen ska köpa systemet igen.

Detta är ett problem som försvinner i och med de nya datorerna som jag förstår det. Detta eftersom man kommer att kunna ladda ner operativsystemet direkt från datorernas recovery, utan att ha tillgång till varken USB eller CD.

Jo, rent tekniskt är jag med på hur det kan skickas med. Mer intressant är om det bryter licensvilkoren.
Måste inte Lion dessutom "aktiveras" med giltigt konto? Eller har jag missuppfattat det?

Nej, Lion måste inte aktiveras på något sätt.
Men licens säger att du kort och gott bara får installera Lion på dina egna datorer.

Utdrag från EULA som är det första man måste acceptera under Lion installation.
Mest intressant är början av paragraf 2 och 3 B i båda fallen. Citerar dock inte allt då det är för mycket text.

Korta svaret är att det inte är tillåtet att sälja Lion vidare eftersom du fortfarande har kopian i Mac appstore

2. Permitted License Uses and Restrictions.

B. License from Mac App Store. If you obtained a license for the Apple Software from the Mac App Store, then
subject to the terms and conditions of this License and as permitted by the Mac App Store Usage Rules set forth
in the App Store Terms and Conditions (Apple - Legal - iTunes) (“Usage Rules”), you are granted a
limited, non-transferable, non-exclusive license:
(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple Software
directly on each Apple-branded computer running Mac OS X Snow Leopard or Mac OS X Snow Leopard
Server (“Mac Computer”) that you own or control;
(ii) If you are a commercial enterprise or educational institution, to download, install, use and run one (1)
copy of the Apple Software for use either: (a) by a single individual on each of the Mac Computer(s) that
you own or control, or (b) by multiple individuals on a single shared Mac Computer that you own or control.
For example, a single employee may use the Apple Software on both the employee’s desktop Mac
Computer and laptop Mac Computer, or multiple students may serially use the Apple Software on a single
Mac Computer located at a resource center or library; and
(iii) to install, use and run up to two (2) additional copies or instances of the Apple Software within virtual
operating system environments on each Mac Computer you own or control that is already running the
Apple Software.
The grant set forth in Section 2B(iii) above does not permit you to use the virtualized copies or instances of the
Apple Software in connection with service bureau, time-sharing, terminal sharing or other similar types of services.

3. Transfer.

B. If you obtained your license to the Apple Software from the Mac App Store, it is not transferable. If you sell your
Apple-branded hardware to a third party, you must remove the Apple Software from the Apple-branded hardware
before doing so, and you may restore your system to the version of the Apple operating system software that
originally came with your Apple hardware (the “Original Apple OS”) and permanently transfer the Original Apple OS
together with your Apple hardware, provided that: (i) the transfer must include all of the Original Apple OS,
including all its component parts, printed materials and its license; (ii) you do not retain any copies of the Original
Apple OS, full or partial, including copies stored on a computer or other storage device; and (iii) the party receiving
the Original Apple OS reads and agrees to accept the terms and conditions of the Original Apple OS license.

Senast redigerat 2011-08-04 13:03
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-04 13:28

Ok, tackar för svaret!
Lite dåligt av Apple att man inte kan skicka med OS'et, men det rör ju sig inte om så mycket pengar iaf.

Ursprungligen av Json_81:

Ok, tackar för svaret!
Lite dåligt av Apple att man inte kan skicka med OS'et, men det rör ju sig inte om så mycket pengar iaf.

Apple skickar med Mac OS X Lion i de fall där man köper en ny dator. När den nya datorn säljs (som din kommande Macbook Pro) så är det helt enligt licensen att skicka med operativsystemet. Det som skiljer här är att du har köpt det via Mac App Store, och då känns det i slutänden ganska logiskt att du inte får sälja det vidare eftersom det är bunden till ditt Apple ID. Det är min tolkning utifrån det utdrag som säger följande; If you obtained your license to the Apple Software from the Mac App Store, it is not transferable.

Jag tror att det blir ett litet glapp mellan de gamla datorerna där vi köper Mac OS X Lion och de nya där det skickas med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-04 15:10
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple skickar med Mac OS X Lion i de fall där man köper en ny dator. När den nya datorn säljs (som din kommande Macbook Pro) så är det helt enligt licensen att skicka med operativsystemet. Det som skiljer här är att du har köpt det via Mac App Store, och då känns det i slutänden ganska logiskt att du inte får sälja det vidare eftersom det är bunden till ditt Apple ID. Det är min tolkning utifrån det utdrag som säger följande; If you obtained your license to the Apple Software from the Mac App Store, it is not transferable.

Jag tror att det blir ett litet glapp mellan de gamla datorerna där vi köper Mac OS X Lion och de nya där det skickas med.

Jo, jag förstår licensen, men i glappet är det synd att man inte kan göra en överlåtelse. Jag förstår iofs att Apple inte vill ha det adminstrativa problemet med en sådan lösning men när jag byter dator får jag ju en licens över till ingen nytta alls.
Nu är det ju som sagt inte speciellt mycket pengar det rör sig om, men tänk om det varit likadant med en windowslicens man betalt några tusen för.

Nackdelen med digital distrubiering och appbutiker, begagnatmarknaden försvinner.

Ursprungligen av Json_81:

Nackdelen med digital distrubiering och appbutiker, begagnatmarknaden försvinner.

Jag tror inte att Apple har något emot att marknaden för begagnat till viss del försvinner, om det gynnar deras lönsamhet.

Ursprungligen av Json_81:

Ok, tackar för svaret!
Lite dåligt av Apple att man inte kan skicka med OS'et, men det rör ju sig inte om så mycket pengar iaf.

Så länge som du inte säljer licensen så tror nog jag det är ok att sälja datorn utan att installera om ett äldre system. Så tolkar jag det i alla fall. Glöm inte att avvaktivera datorn som du säljer bara ifrån vad den behöver avvaktiveras ifrån.

Ursprungligen av panther:

Så länge som du inte säljer licensen så tror nog jag det är ok att sälja datorn utan att installera om ett äldre system. Så tolkar jag det i alla fall. Glöm inte att avvaktivera datorn som du säljer bara ifrån vad den behöver avvaktiveras ifrån.

Du läste alltså inte paragraf 3 B som säger raka motsatsen?

Ursprungligen av illerG:

Du läste alltså inte paragraf 3 B som säger raka motsatsen?

Uppenbarligen inte
Då får jag ju hålla med om att det verkar 'snålt' av Apple, men egentligen handlar det nog mest om att kunden ska få ett helt system som inte manipulerats och ha support till det med de rättigheter som följer med att det tillhör datorn, inte användaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-23 17:55
Ursprungligen av illerG:

Du läste alltså inte paragraf 3 B som säger raka motsatsen?

Sen är det väl så att vad som står i avtalet inte alltid behöver överensstämma med den svenska lagen. Man kan alltid diskutera huruvida ett förbud mot vidareförsäljning är förenligt med äganderätten.

Ursprungligen av -David-:

Sen är det väl så att vad som står i avtalet inte alltid behöver överensstämma med den svenska lagen. Man kan alltid diskutera huruvida ett förbud mot vidareförsäljning är förenligt med äganderätten.

Du äger aldrig en programvara, om den inte är ditt eget verk. Du betalar för en licens att använda den.

  • Medlem
  • 2012-07-23 18:31
Ursprungligen av pmarriott:

Du äger aldrig en programvara, om den inte är ditt eget verk. Du betalar för en licens att använda den.

Det stämmer oftast inte.

  • Avstängd
  • 2012-07-23 19:04
Ursprungligen av Zepto:

Det stämmer oftast inte.

Ge ett exempel på när det inte stämmer? För det är precis så jag läst mig till hos vad jag kommer ihåg alla jag köpt program hos.

  • Medlem
  • 2012-07-24 08:19
Ursprungligen av LaHe:

Ge ett exempel på när det inte stämmer? För det är precis så jag läst mig till hos vad jag kommer ihåg alla jag köpt program hos.

T. ex. så köpte Google precis Sparrow. De köpte inte bara en licens att använda programmet. Google äger det även fast de inte var deras eget verk. Handel med programvara är stor business. Det sker varje dag, både små- och storskaligt. Programvaran skrivs av en programmerare, det är dennes verk. Men oftast äger arbetsgivaren det. En stor del av programvaruindustrin utgörs just av konsultfirmor som bygger programvara på uppdrag åt sina uppdragsgivare.

Ursprungligen av Zepto:

T. ex. så köpte Google precis Sparrow. De köpte inte bara en licens att använda programmet. Google äger det även fast de inte var deras eget verk. Handel med programvara är stor business. Det sker varje dag, både små- och storskaligt. Programvaran skrivs av en programmerare, det är dennes verk. Men oftast äger arbetsgivaren det. En stor del av programvaruindustrin utgörs just av konsultfirmor som bygger programvara på uppdrag åt sina uppdragsgivare.

Var inte löjlig. Det är en stor skillnad för en användare att köpa en programvara/programvarulicens och att köpa upp innehavaren av rättigheterna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-23 15:01
Ursprungligen av panther:

Så länge som du inte säljer licensen så tror nog jag det är ok att sälja datorn utan att installera om ett äldre system. Så tolkar jag det i alla fall. Glöm inte att avvaktivera datorn som du säljer bara ifrån vad den behöver avvaktiveras ifrån.

Vad skulle datorn behöva avaktiveras ifrån, menar du?

Ursprungligen av zinned:

Vad skulle datorn behöva avaktiveras ifrån, menar du?

Kommer inte ihåg vad jag tänkte då, det var ju f* 1 år sedan

Men skulle tro att jag syftade på iTunes, det är min reflektion nu i alla fall.
Det är ju bra för en själv, även om man installerar om systemet innan man säljer.

Jag tror att Apple skiter i om man säljer en Mac vidare med separat köpt Lion. OSX är inte som köpta apps på AppStore - det innehåller inget kvitto som köpta apps gör (en MAS receipts file inne i programmet - denna har köparens Apple-ID inskrivet).
Så - ett köpt och installerat Lion är lika anonymt som ett förinstallerat Lion på en ny Mac. Alla Lion är identiska och utan serienummer (som OSX alltid varit) - har inte ett spår av köparens ID i sig. Nada. Apple kan aldrig bevisa att en person har ett Lion som inte tillhör honom/henne. Ett Lion OSX kan aldrig kopplas till en speciell person eller ett speciellt Apple-ID.
Så - jag skulle inte ens reflektera över detta och lugnt sälja Macen vidare. Jag "vet" att Apple inte bryr sig ett skit om detta. Det är en ickefråga för dom. Oavsett vad det formellt står i licensavtal - som ofta är preventiva utifallatt något annat av juridiskt intresse händer (piratisering, illegal utveckling av koden, etc) - OM dom skulle behöva gå till Lagen i större eller av policyskäl intressanta fall.

Man kan också lugnt fortsätta att installera Lion på alla sina andra Macar även efter denna sålda Mac med köpta Lion. Apple har inga möjligheter att veta hur många Macar man installera Lion på. Detta skiter dom också i - har man 1000 Macar som man installera Lion på - trots att officiellt tekniskt snackar om max 5 (eller vad det är) - så har uppenbarligen Apple gjort en mycket god affär när dom sålt 1000 Macar till denna skurk som installerar ETT köpt Lion i alla. :-D. Apple skrattar - som vanligt - hela vägen till banken. Alla är nöjda och glada.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att Apple skiter i om man säljer en Mac vidare med separat köpt Lion. OSX är inte som köpta apps på AppStore - det innehåller inget kvitto som köpta apps gör (en MAS receipts file inne i programmet - denna har köparens Apple-ID inskrivet).
Så - ett köpt och installerat Lion är lika anonymt som ett förinstallerat Lion på en ny Mac. Alla Lion är identiska och utan serienummer (som OSX alltid varit) - har inte ett spår av köparens ID i sig. Nada. Apple kan aldrig bevisa att en person har ett Lion som inte tillhör honom/henne. Ett Lion OSX kan aldrig kopplas till en speciell person eller ett speciellt Apple-ID.
Så - jag skulle inte ens reflektera över detta och lugnt sälja Macen vidare. Jag "vet" att Apple inte bryr sig ett skit om detta. Det är en ickefråga för dom. Oavsett vad det formellt står i licensavtal - som ofta är preventiva utifallatt något annat av juridiskt intresse händer (piratisering, illegal utveckling av koden, etc) - OM dom skulle behöva gå till Lagen i större eller av policyskäl intressanta fall.

Man kan också lugnt fortsätta att installera Lion på alla sina andra Macar även efter denna sålda Mac med köpta Lion. Apple har inga möjligheter att veta hur många Macar man installera Lion på. Detta skiter dom också i - har man 1000 Macar som man installera Lion på - trots att officiellt tekniskt snackar om max 5 (eller vad det är) - så har uppenbarligen Apple gjort en mycket god affär när dom sålt 1000 Macar till denna skurk som installerar ETT köpt Lion i alla. :-D. Apple skrattar - som vanligt - hela vägen till banken. Alla är nöjda och glada.

I slutänden kommer vi ner till att detta blir en samvetsfråga. Personligen så försöker jag att stå fri från all form av piratkopiering, vilket även innefattar att jag försöker att hålla mig igenom de licensvillkor som ställs för olika program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-04 21:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

I slutänden kommer vi ner till att detta blir en samvetsfråga. Personligen så försöker jag att stå fri från all form av piratkopiering, vilket även innefattar att jag försöker att hålla mig igenom de licensvillkor som ställs för olika program.

Om man inte sätter det i system att sälja gamla datorer som uppgraderats till Lion så behöver man nog inte slösa tid med att ha dåligt samvete eller lusläsa licenser. Jag tror som Zimmerman att Apple inte kunde bry sig mindre (deras nya taktik är trots allt att slumpa bort mjukvaran, för att få kunden att fortsätta med mac vid nästa köp). Man säljer något man köpt, både hård- och mjukvara. Sunt förnuft räcker långt.

  • Avstängd
  • 2012-07-23 14:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att Apple skiter i om man säljer en Mac vidare med separat köpt Lion. OSX är inte som köpta apps på AppStore - det innehåller inget kvitto som köpta apps gör (en MAS receipts file inne i programmet - denna har köparens Apple-ID inskrivet).

Men man får ju ett mail-kvitto på att man köpt Lion.
Om det sen har nån koppling vet jag inte.

Tänker snart sälja minMBP(Mitten 2009) och vill ju helst leverera den med Lion eller ML då.
Känns ju lite sunkigt att behöva återställa med gamla SL då... samvetsfråga kanske då?

  • Avstängd
  • 2012-07-23 16:10

Även MAS då, fick ett meddelande om att 4 datorer av 5 möjliga var kopplade för "app-delning" när jag installera MBPR:n

Var kan man av avaktivera en av dom... då en är troligen min MP med förra moderkortet innan det pajja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 16:43
Ursprungligen av LaHe:

Även MAS då, fick ett meddelande om att 4 datorer av 5 möjliga var kopplade för "app-delning" när jag installera MBPR:n

Var kan man av avaktivera en av dom... då en är troligen min MP med förra moderkortet innan det pajja?

Du kan avaktivera dina datorer från datorn (varje enskild dator), man gör det via iTunes under affär. Men om du har en dator som är paj så får du avaktivera alla dina datorer och sen får du aktivera de datorer du ska ha aktiverade igen. Lite omständligt men det enda sättet (som jag känner till). Du väljer då i iTunes att klicka på ditt namn uppe till höger, gå till kontoinformation och välj där att avauktorisera dina datorer. Sen får du som sagt auktorisera de datorer du ska ha igen... Det är möjligt att det finns något annat sätt men inget jag hittat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 16:45

Och att avaktivera alla sina datorer kan man bara göra en gång per år. Annars får man kontakta Apple...

  • Avstängd
  • 2012-07-23 16:52
Ursprungligen av stile:

Du kan avaktivera dina datorer från datorn (varje enskild dator), man gör det via iTunes under affär. Men om du har en dator som är paj så får du avaktivera alla dina datorer och sen får du aktivera de datorer du ska ha aktiverade igen. Lite omständligt men det enda sättet (som jag känner till). Du väljer då i iTunes att klicka på ditt namn uppe till höger, gå till kontoinformation och välj där att avauktorisera dina datorer. Sen får du som sagt auktorisera de datorer du ska ha igen... Det är möjligt att det finns något annat sätt men inget jag hittat.

Ah tack, blir väl att köra alla då... lite dumt sätt... kanske säkrare att ringa supporten...?

Ursprungligen av kenjon:

Och att avaktivera alla sina datorer kan man bara göra en gång per år. Annars får man kontakta Apple...

Bara man kan aktivera dom man har igen... har aldrig avaktiverat någon än

Rensa bort personliga progg- mail, glöm inte egen porrshare- och whatever. Säkrast är att formatera om disken.

Nu kan ni sluta spekulera, för principfrågan har just avgjorts av EU-domstolen: EU-domstolen: Programlicenser får säljas vidare även när de laddats ner | Dagens Juridik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-24 09:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu kan ni sluta spekulera, för principfrågan har just avgjorts av EU-domstolen: EU-domstolen: Programlicenser får säljas vidare även när de laddats ner | Dagens Juridik

Dock stämmer ju inte deras utslag riktigt med scenariot här.

Ursprungligen av EU-domstolen:

EU-domstolen pekar på att så länge den första köparen av licensen gör sin nedladdade kopia oanvändbar, får licensen säljas vidare.

Om man säljer sin dator med, låt säga OS X Mountain Lion, så lär man installera det på sin nya dator också och det gör man då med samma licens. Så helt i enlighet med det EU-domstolens riktlinjer är det ju inte.

Bevaka tråden