Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med associerad fil

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag är helt ny på det här med Mac eftersom jag skaffade min första igår. Jag hoppas därför att jag lagt inlägget på rätt ställe...

Hur som helst. Ett av de första saker jag gjorde var att installera Opera. Dock lyckades jag, vid nedladdning av fil, göra något med filassociationen. För på något vis vägrar programmet det handlar om att acceptera filerna och de öppnas således inte.

Någon som har koll på var jag kan ändra liknande inställningar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 11:13

Vilka filer? Installationsfilen för Opera, eller har du installerat det och inte lyckats öppna något genom Opera?

Normalt markerar du filen och ändrar genom kringla-i, och väljer "Öppna med".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 11:19
Ursprungligen av mikaelbruer:

Hej alla!Hur som helst. Ett av de första saker jag gjorde var att installera Opera. Dock lyckades jag, vid nedladdning av fil, göra något med filassociationen. För på något vis vägrar programmet det handlar om att acceptera filerna och de öppnas således inte.

Någon som har koll på var jag kan ändra liknande inställningar?

Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du högerklickar på filen/filerna du vill öppna och väljer öppna med: och där väljer program som du ska öppna filen med, funkar det?

Alltså. Jag uttrycker mig nog slarvigt.

Låt säga att jag ska ladda hem en avi-fil och jag vill att den ska öppnas direkt via VLC. Men istället har jag lyckats, på något vis, associera AVI-filer med word. Så istället för att öppna filen blir det galet...

Hur ändrar jag då så att när jag klickar på en länk till en fil öppnas i rätt program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 11:37

Ok, enklaste är att markera filen, välj äpple och i, då får du upp en ruta där du längre ner kan välja vad filen ska öppnas med. Välj då t.ex VLC.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 11:37

Se inlägg #2.
Klicka på "Ändra alla".

1
Bevaka tråden