Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript/Mappkommando för en enkel filflyttning, med problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-09 17:01

Hej!

Jag har skapat ett mappkommando som när filer droppas i en mapp:
1. pausar i 10 minuter
2. flyttar filerna till en annan mapp

Detta kommando är aktivt på tre olika mappar. Destinationsmappen är densamma.

Det funkar i de flesta fall men inte i de fall där ytterligare filer droppas i samma mapp, eller i en annan mapp med samma kommando, under 10 minuters pausen. Då ligger de nya filerna kvar när flytten sker. Det verkar alltså som att om ett kommando är aktivt, kan inga andra kommandon köras/köas på…

Finns det en alternativ approach? Kreativa lösningar, funderingar och förslag mottages med karma och evig tacksamhet.

Om det inte är viktigt att senare droppade filer ligger exakt 10 minuter går det kanske att ställa in så att alla filer flyttas efter 10 minuter från att den första filen droppades? Om mapparna ska ha stationära filer som aldrig ska flyttas borde detta kunna hanteras t.ex. genom If-satser i en For-loop.

Välkommen till den värld av begränsningar som mappkommandon utgör!

Det du kan göra är att se till att:

* kommandot är sparat som script (inte som program)
* huvudrutinen i kommandot fungerar bara som en dispatcher, och att alla anropade subrutiner är asynkrona, vilket du uppnår med "ignoring application responses". På det visas minskas det fönster under vilket problemet kan uppstå radikalt
* huvudrutinen har en avslutande funktion som kontrollerar innehållet i den bevakade mappen, för att behandla eventuellt obehandlade filer.

I slutänden kan det mycket väl bli så att du måste skapa ett program/bakgrundsprogram som alltid är i gång och periodiskt kontrollerar innehållet i de bevakade mapparna.

Vill man ha riktig eventstyrning så är det FSEvents - Wikipedia, the free encyclopedia som gäller, men det är i 999 fall av 1000 kraftig overkill.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-10 09:36

@m.sundbom jo, jag skulle ju kunna skapa ett script som "söker efter filer" i denna mapp, markerar alla och flyttar dem. Problemet verkar då bli att jag inte kan ha ett generellt skript för alla tre mapparna, utan får bygga ett per mapp eftersom sökningen är mappspecifik...

@richard Jag tänkte i dessa banor rent logiskt - dock passerar jag mitt kompetenstak i genomförandedelen…

Men ett alltid vaket script som ligger och kollar vart tredje timme kanske är görligt även för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 09:53
Ursprungligen av Wiberg:

Finns det en alternativ approach? Kreativa lösningar, funderingar och förslag mottages med karma och evig tacksamhet.

Wiberg,

En variant skulle vara att köra ett fristående program för just detektering & flytt av filer mellan mappar och/eller servrar.

Kolla in t.ex. Deliver Express Basic

…som låter Dig skapa flöden för flytt av filer & mappar lokalt på maskinen, samt till & från olika lagringstjänster.

Lycka till!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-05-11 10:14

@torkel - coolt, tänkte av ngn anledning inte på att det kanske fanns färdiga lösningar - så inställd på att knepa med apples egna...

Senast redigerat 2012-05-11 10:34
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-07-22 15:27

UPDATE:

Hittade så Noodlesoft | Hazel - litet, smidigt, smart...

  • Avstängd
  • 2012-07-22 16:10
Ursprungligen av Wiberg:

UPDATE:

Hittade så Noodlesoft | Hazel - litet, smidigt, smart...

Nice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-22 18:49

Det är väl ganska få saker som man behöver ovanstående program till istället för att skriva koden i AppleScript själv. Eller?

  • Avstängd
  • 2012-07-22 18:56
Ursprungligen av zinned:

Det är väl ganska få saker som man behöver ovanstående program till istället för att skriva koden i AppleScript själv. Eller?

Inte för oss som inte fattar ett jota om hur göra ett säkert och fungerande AppleScript

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-22 19:33
Ursprungligen av LaHe:

Inte för oss som inte fattar ett jota om hur göra ett säkert och fungerande AppleScript

Det är ju bara att läsa på och testa sig fram

  • Avstängd
  • 2012-07-22 19:48
Ursprungligen av zinned:

Det är ju bara att läsa på och testa sig fram

Haha, jo, iofs, men den tiden är förbi då man fatta vissa saker snabbt och kunde hålla på med sånt för att det var kul och lärorikt... nu betalar jag hellre lite för att slippa ödsla tid på att strula till saker själv

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-07-22 20:19

Det var som sagt min utgångspunkt också: en folder action som triggade ett par apple scripts. Men det tillsynes enkla visade sig för komplicerat för mig. Mina script flyttade ibland på precis rätt fil/filer, men ibland hittade jag helt galna saker på helt galna ställen... för 25 bucks är mina bekymmer ur världen och ngn smartare utvecklare än jag får mat på bordet!

1
Bevaka tråden