Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture och iPhoto får gemensamt bibliotek

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen att få jobba mot samma biblioteksfil från både iPhoto och Apeture!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-12 17:09

Har testat det ett tag nu och det funkar perfa. Vad Aperture beträffar så tycker jag att det startar snabbare och bilderna laddar lite snabbare (EOS 5mk2 RAW). Jag gillar dock inte den här likformigheten Apple har fått för sig att ha. Man vet inte om det är ett Finder-fönster man har framför sig eller Aperture (nästan). Väldigt förvirrande.

Hur hanterar iPhoto masterfiler som ligger på exempelvis en NAS? Eller läser iPhoto bara de nedskalade tumnagelbilderna som Aperture genererat? Någon som hunnit testa?

Men - hur i hela världen kan iPhoto 9.3 uppdateringen väga in på 630 Meg !!! Är det ett helt eget operativsystem vi pratar om eller ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-12 22:13

Nya teman för bildspel, fotoböcker och annat lulllull i hi-res?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-13 02:48

iMovie 1,3 Gigg

Här är en bra genomgång av hur pass omfattande den senaste lilla uppdateringen av Aperture var: Aperture 3.3 Photography Software Review | Macworld

  • Avstängd
  • 2012-07-15 15:29

Fundera på att köpa nya Aperture för min MBPR, men undrar över ett par saker.

1. Bilddatabasen är den som typ Lightroom eller blir den oändligt stor med alla stora RAW i?

2. Måste man ha sina RAW i iPhoto? Har mina RAW utspridda på olika HDD:n beroende på årtal och typ av teman.

3. Hur jobbar Aperture ihop med Photoshop, dvs finns det bild-format som inte är förstörande
som bägge kan jobba med utan att förlora i kvalitet?

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2012-07-21 15:34
Ursprungligen av LaHe:

Fundera på att köpa nya Aperture för min MBPR, men undrar över ett par saker.

1. Bilddatabasen är den som typ Lightroom eller blir den oändligt stor med alla stora RAW i?

2. Måste man ha sina RAW i iPhoto? Har mina RAW utspridda på olika HDD:n beroende på årtal och typ av teman.

3. Hur jobbar Aperture ihop med Photoshop, dvs finns det bild-format som inte är förstörande
som bägge kan jobba med utan att förlora i kvalitet?

1 När jag importerar väljer jag En utomstånde hårddisk till förvaringsplats inte Aperture biblioteket. Detta betyder då att om du inte har disken tillkopplad kan du inte bearbeta fotona.

2. Apple ger dig en uppdaterad raw vad det heter vet jag ej, men med den kan du läsa alla nya kameror. Du har raw fotona på det stället jag förklarade ovan och glömmer bort att bekymra dig.

3. När du vill bearbeta ett foto i photoshop går du till PS via Aperture o då får du direkt en version till av master fotot. Du förlorar ingenting annat än att du blir mycket smidigare i ditt jobbande.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 15:40
Ursprungligen av rnyholm:

1 När jag importerar väljer jag En utomstånde hårddisk till förvaringsplats inte Aperture biblioteket. Detta betyder då att om du inte har disken tillkopplad kan du inte bearbeta fotona.

2. Apple ger dig en uppdaterad raw vad det heter vet jag ej, men med den kan du läsa alla nya kameror. Du har raw fotona på det stället jag förklarade ovan och glömmer bort att bekymra dig.

3. När du vill bearbeta ett foto i photoshop går du till PS via Aperture o då får du direkt en version till av master fotot. Du förlorar ingenting annat än att du blir mycket smidigare i ditt jobbande.

Tackar

1: Är ungefär som jag gör idag med Photoshop och Lightroom idag då... Gillas!
2. Vet att RAW uppdateras med jämna mellanrum... vill bara inte blanda in eller ihop mina olika sätt att ta bilder/förvara dom... iEnheter till iPhoto resten till mina system...så... Gillas också!
3. Ah, nästan som i Lightroom då... Gillas!

Bara komma hem så kan jag köpa och lära mig Aperture då...

  • Avstängd
  • 2012-07-22 11:26

Så, nerladdat och snabbtestat... var kan man ladda ner en manual typ PDF? Manual på support sidan finns ju men vill ha en nerladdningsbar fil.

Lite skumta att den importerade själva RAW bilderna till sitt bibliotek och inte som Lightroom, bara länkarna, men kanske gjorde fel.
Nu har jag ju både mappen med RAW-filer + Apertures bibliotek som tar upp lika mycket space var ungefär... inget vidare på en begränsad SSD... kanske man kan radera mappen efteråt... ska provas. Vill ju kunna redigera utan att vara hemma ibland men vill inte att det ska ta upp dubbla spacen.
Eller så får jag väl lägga dom alla på en lös HDD som jag kan ta med mig som beskrevs av rnyholm ovan.

Lite annorlunda än det man är van vid, gillar inte riktigt upplägget, men är väl en vanesak när man väl konfigurerat interfacet och lärt sig lite mer.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-22 12:40

När du importerar i Aperture väljer du vart du vill ha dina bilder. Jag har alla mina bilder i själva biblioteket pga att jag alltid strulade till det.

Här har du lite video i ämnet.

http://support.apple.com/videos#aperture

  • Avstängd
  • 2012-07-22 13:06

Ah, där står ju det... missade det... var ju lite sent i natt då jag höll på

  • Avstängd
  • 2012-07-22 20:32

Hittade just PDF-manualer för Aperture 3.x för dom som vill ha: Aperture Help

1
Bevaka tråden