Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygg extern lagring till MBA?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-16 21:25

Hej,

någon som sett en extern disk som liknar denna OWC OWCMAU3ENVOY Mercury Aura Pro Envoy USB 2.0/3.0... in stock at OWC ?

Tycker den är snygg och en extern USB känns lättare/billigare än att byta SSD i min MBA 3,2.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 22:34

582st externa hårddiskar som finns i lager nu, ta en titt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-18 16:20
Ursprungligen av maltzor:

582st externa hårddiskar som finns i lager nu, ta en titt

Du menar alltså OWC -driven?

Ursprungligen av frazze:

Du menar alltså OWC -driven?

Tröttmössa igår tydligen, här är länk Externa hårddiskar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-18 16:52

Ett tips kan vara att CDON har 25% rabatt på all lagring just nu

http://cdon.se/hemelektronik/25%25_rabatt_på_extern_lagring/

  • Avstängd
  • 2012-07-18 19:13
Ursprungligen av mattem:

Ett tips kan vara att CDON har 25% rabatt på all lagring just nu

http://cdon.se/hemelektronik/25%25_rabatt_på_extern_lagring/

Den här ska jag nog slå till på då jag har en annan GoFlex redan med USB3 och FireWire800 anslutningen redan och snart TB-anslutningen också

Extern-2.5 SEAGATE FREEAGENT GOFLEX 750GB USB 2.0 BLACK - Hemelektronik - CDON.COM

Edit: På Dustin kostar den 1290:- fast med USB3, den här på CDON är med USB2

Edit 2: Beställd, 374 spänn totalt för 750GB USB-strömförsörjd bärbar med utbytbara anslutningar är ju inte helt fel
.

Senast redigerat 2012-07-18 19:43
  • Avstängd
  • 2012-07-18 19:00

Tycker dom små fina från tex G-drive och andra på Apple-Store är snygga... kanske inte billigast, men vill man ha nått som kanske inte håller en längre stund, iaf inte som backup IMO?

  • Avstängd
  • 2012-07-18 19:09
Ursprungligen av stevex:

Hej,

någon som sett en extern disk som liknar denna OWC OWCMAU3ENVOY Mercury Aura Pro Envoy USB 2.0/3.0... in stock at OWC ?

Tycker den är snygg och en extern USB känns lättare/billigare än att byta SSD i min MBA 3,2.

Tycker den ser både lite "lång" och klantig ut... sen är det ju bara en tom låda... hårddisk tillkommer ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 11:16
Ursprungligen av LaHe:

Tycker den ser både lite "lång" och klantig ut... sen är det ju bara en tom låda... hårddisk tillkommer ju.

Jag vet, det jag menade var ifall det finns färdiga usb-diskar med snarlikt utseende. Jag gillar att den är smal och ligger längs med chassiet.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 12:37
Ursprungligen av stevex:

Jag vet, det jag menade var ifall det finns färdiga usb-diskar med snarlikt utseende. Jag gillar att den är smal och ligger längs med chassiet.

Jo, det blir ju ett visst estetiskt tilltalande utseende om man nu är så organiserad att man "linar" upp dom varje gång

Jag har inte sett nån annan liknande HDD-låda dock.

  • Avstängd
  • 2012-07-19 22:24

CDON var snabba, har nog den i morgon, så ett utlåtande kommer i helgen om det inte strular allt för mycket på arbetet...

  • Avstängd
  • 2012-07-20 11:20
Ursprungligen av LaHe:

CDON var snabba, har nog den i morgon, så ett utlåtande kommer i helgen om det inte strular allt för mycket på arbetet...

Kom redan nu på fm med posten... gick inte ner i brevlådan så brevbäraren gav en pling på ringklockan och försvann vidare sen... tur man var hemma så ingen norpa den... .)

  • Avstängd
  • 2012-07-20 13:51

Japp, som jag trodde, en snygg liten snabb 750GB HDD (7k varvare) som funkar ihop med dom anslutningar jag redan har som USB3, FW800.

Stor som en handflata men tunnare (mina frökenhänder)
Kom som HTFS-formaterat med en massa MS filer, men bara radera alla filer och köra som så, om man har tillägg till Macen som kan läsa NTFS, annars bara formatera om för OSX.
Hur sjutton kan man sälja den för under 400:- fattar jag inte men glad att jag slog till

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 14:37
Ursprungligen av LaHe:

Japp, som jag trodde, en snygg liten snabb 750GB HDD (7k varvare) som funkar ihop med dom anslutningar jag redan har som USB3, FW800.

Stor som en handflata men tunnare (mina frökenhänder)
Kom som HTFS-formaterat med en massa MS filer, men bara radera alla filer och köra som så, om man har tillägg till Macen som kan läsa NTFS, annars bara formatera om för OSX.
Hur sjutton kan man sälja den för under 400:- fattar jag inte men glad att jag slog till

Hade den FW800-kontakt? Jag antar att de fortfarande har rabatten på -37%.

Du skulle inte kunna ta en bild på sidan av den som har de olika anslutningskontakterna? Jag lyckas inte hitta en bra sådan bild på nätet.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 14:55
Ursprungligen av zinned:

Hade den FW800-kontakt? Jag antar att de fortfarande har rabatten på -37%.

Du skulle inte kunna ta en bild på sidan av den som har de olika anslutningskontakterna? Jag lyckas inte hitta en bra sådan bild på nätet.

Nej, den kom med USB2 anslutning... Men jag hade sedan förut USB3 och FW800 anslutningen. Sök på Google på namnet så ser du att det är som en lite tillsats som man knäpper fast på kortsidan för olika typer av anslutningar.
Gå till Seagates hemsida å kolla

Ursprungligen av LaHe:

Japp, som jag trodde, en snygg liten snabb 750GB HDD (7k varvare) som funkar ihop med dom anslutningar jag redan har som USB3, FW800.

Stor som en handflata men tunnare (mina frökenhänder)
Kom som HTFS-formaterat med en massa MS filer, men bara radera alla filer och köra som så, om man har tillägg till Macen som kan läsa NTFS, annars bara formatera om för OSX.
Hur sjutton kan man sälja den för under 400:- fattar jag inte men glad att jag slog till

Nåväl:
RPM = 5400, inte 7k
Pris= 499:-, inte 400:-

  • Avstängd
  • 2012-07-21 11:25
Ursprungligen av Saffran:

Nåväl:
RPM = 5400, inte 7k
Pris= 499:-, inte 400:-

Se sida 1 post 8: 374:- inkl. frakt betalade jag. fanns inget info om den just då utan sökte upp den på webben och där stod det 7tusen nånting. Har tittat på kartong och lådan mm men där står ingen "spinnspeed" så du kan ha rätt om det, där jag läste kan dom ju skrivit fel, eller så läste jag fel... skit detsamma bara den verkar gå snabbt och bra.

Edit: Finns det nått sätt att se just Spinn-speed med det som redan finns på Macen?

Senast redigerat 2012-07-21 15:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 14:59

Får man inte denna tillsatsen med i paketet? Om inte, var fasen köper man en sådan och vad kostar den?

Inte så lätt att hitta när man inte ens vet vad de kallar den =/

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:12

Nej, oftast får man bara en av dom med. Förra Goflex Satelite kom med USB3 och den köpte jag en FW800 till då Mac inte hade USB3 då, fast USB3 gick ju i USB2 utagen på macken men ville ha mer speed.
Den här kom med USB2, så nu har jag en som jag inte behöver... kan ju ligga i nån väska så länge.
Seagate Goflex heter systemet... och finns idag med USB2, USB3, FW800 och TB... ska finnas med nätverksanslutning också men inte kollat.
TB verkar lite onödigt då jag inte tror nån 2.5" mekanisk HDD kan nyttja det, men iaf om man nu skaffar en TB hub i framtiden.
Kolla på Dustin bla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 16:25

Detta verkar vara ett fullständigt idiotiskt system från Seagate.

Edit: Är det denna tillsatsen som man behöver? http://www.dustinhome.se/product/5010464946/seagate-freeagent-goflex-upg-cable-fw800-for-2-5/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:57
Ursprungligen av zinned:

Detta verkar vara ett fullständigt idiotiskt system från Seagate.

Edit: Är det denna tillsatsen som man behöver? SEAGATE FREEAGENT GOFLEX UPG CABLE FW800 FOR 2,5" | Dustinhome.se

Varför då, lådorna blir små, du betalar inte för mer än du behöver och det är lätt att ta med nån annanstans och då ta med bara disken och tex USB3 anslutningen så kan du koppla up mot vilken dator som helst om du nu inte formaterat om den för Mac bara.

Japp, just en sån.

Glömde, det finns också för eSata ochså om man nu behöver det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 17:35
Ursprungligen av LaHe:

Varför då, lådorna blir små, du betalar inte för mer än du behöver och det är lätt att ta med nån annanstans och då ta med bara disken och tex USB3 anslutningen så kan du koppla up mot vilken dator som helst om du nu inte formaterat om den för Mac bara.

Japp, just en sån.

Glömde, det finns också för eSata ochså om man nu behöver det.

Varför? Jo, för att denna tillsatsen får man betala hutlösa 240 kr för och då ska man ta i beräkningen att de inte ens har två FW800-portar på den (!). Uselt system för en Mac-användare. USB3, må så vara, men USB är inget interface för en disk. USB är för möss och tangentbord.

Den kommer givetvis att formateras med HFS+ för Mac.

Detta skulle då kosta (499*0,63)+240+ev frakt = minst 554 kr.

Direkt dealbreaker att den inte har två FW800-portar på denna tillsatsen.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 17:39
Ursprungligen av zinned:

Varför? Jo, för att denna tillsatsen får man betala hutlösa 240 kr för och då ska man ta i beräkningen att de inte ens har två FW800-portar på den (!). Uselt system för en Mac-användare. USB3, må så vara, men USB är inget interface för en disk. USB är för möss och tangentbord.

Den kommer givetvis att formateras med HFS+ för Mac.

Detta skulle då kosta (499*0,63)+240+ev frakt = minst 554 kr.

Direkt dealbreaker att den inte har två FW800-portar på denna tillsatsen.

Tja, tyckte den var så billig att det funka för mig och att andra portabla eller fasta enheter i samma serie kan använda samma tillbehör...
Var hittar du en FW800 HDD med 2 uttag på 750GB för 500:- och som också kan byta uttag vid behov?

Edit... har ju iofs en FW800/USB hub som jag kan koppla in vid behov också, som inte behöver extern strömförsörjning

Senast redigerat 2012-07-20 19:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 22:45
Ursprungligen av LaHe:

Tja, tyckte den var så billig att det funka för mig och att andra portabla eller fasta enheter i samma serie kan använda samma tillbehör...
Var hittar du en FW800 HDD med 2 uttag på 750GB för 500:- och som också kan byta uttag vid behov?

Edit... har ju iofs en FW800/USB hub som jag kan koppla in vid behov också, som inte behöver extern strömförsörjning

Först och främst, jag lät nog lite taggig i tonen och det var inte min mening. Värdelös dag på jobb som nog tonade även mitt inlägg. Jag ber om ursäkt.

Var jag hittar en sådan disk med dubbla FW800-kontakter? Jag har två st sådana från Seagate, dock 500 GB, där båda är köpta för strax under 500 kr st. Diskenheter med FW-kontakter har i stort sett alltid två stycken som standard, detta för att man precis som moderna ThunderBolt ska kunna daisychaina dem. En dator har oftast bara en FW-ingång och inte två.

Lösningen med byte av uttag är helt värdelöst, man levererar en disk med de uttag den ska kunna användas med...inte någon docka som man ska behöva byta ut beroende på anslutningskabel.

Ursprungligen av stevex:

Följdfråga: är en USB2-disk ok i prestanda om jag väljer att lägga itunes bibliotektet där?
Synkar 3 iPads och 2 iPhones mot den.

Absolut inte.

  • Medlem
  • 2012-07-20 20:07

iCloud.
Snygg extern lagring.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 20:39
Ursprungligen av Zepto:

iCloud.
Snygg extern lagring.

Öh? Va?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-20 20:52
Ursprungligen av Zepto:

iCloud.
Snygg extern lagring.

Ursprungligen av LaHe:

Öh? Va?

Exakt, sen när blev iCloud extern lagring för valfri media/filer?

I min värld är iCloud enbart extern synkning av innehåll som Apple bestämmer, inte jag som användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 21:10

Följdfråga: är en USB2-disk ok i prestanda om jag väljer att lägga itunes bibliotektet där?
Synkar 3 iPads och 2 iPhones mot den.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-21 00:22

Jodå, inga problem att ha iTunes library på extern USB2-disk. Jag körde länge så, mest musik, men en och annan film.

Back to topic, snyggaste externa hårddisken i MBA-stil tycker jag tveklöst är denna ioSafe helt i aluminium:

Har tyvärr ingen själv, men den ligger på listan för "nästa köp"... Lite dyr (särskilt i Sverige) och "bara" USB-3, men det tycker jag ska räcka bra för en enstaka disk.

Bevaka tråden