Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta plats på axlar i Excel-diagram

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar mig blå efter möjligheten att byta plats på axlarna i ett Excel-diagram i MS Excel 2008 för Mac.

Jag har grunddata i andra ark organiserat på "fel ledd", inser jag när jag försöker sammanställa data för att visa samband genom att skapa ett diagram baserat på flera olika grunddata, men med gemensam tidsaxel. I tidigare versioner var det inga problem att byta X- <--> Y-axel, men jag hittar det bara inte i 2008.

Det kan väl ändå inte ha tagits bort?

Asch - _lite förläget rodnande_ - missade det självklara "Click on your chart to activate the Chart menu." My bad.

Tack för "peket".

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-19 14:52

Jag behöver samma hjälp som TS - alltså att byta X- och Y-axel med varandra.
- Office 2011, svensk
- Jag har ingen aning om vad en "chart menu" är. Vet knappt något om Excel.

Snabb hjälp uppskattas mycket.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 00:49

Uppföljning:

Att en sådan viktig och grundläggande funktion ska vara så dold att man efter en timmas googling och sökning i programmet inte lyckas få veta hur man gör är obra på alla plan.

Jag gjorde skiten manuellt med klipp/klistra/sök/ersätt i andra program. Det tog någon timma det också.. men det blev bra.

Fungerade inte Keptangs svar även för din version av Excel?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 11:42

Inte för mig, nej. Jag har klickat och högerklickat på de flesta ställen jag kan komma på.

Någon "chart menu" tror jag inte dykt upp, men det är svårt att säga då jag - som sagt - inte vet vad det är och därmed inte vet vad jag ska leta efter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-20 13:18

Högerklicka på själva x- eller y-skalan, välj "Välj data..."
I dialogrutan sedan finns en knapp för snabbval växla rad/kolumn, eller så kan du omdefiniera vilka celler som data ska hämtas ifrån.
Excel 2011:

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 16:45

Tack IngoX. Du har nog helt rätt.

Nu kommer det pinsamma: Jag har ställt fel fråga. Det är inte i diagram jag önskade byta X- och Y-axlar, utan i själva.. vahettere.. ja.. alltså arket?

En bild säger mer än tusen ord. Från det övre till det undre.

Senast redigerat 2012-07-20 18:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-20 18:13

OK. Men testa detta då:

Markera alla celler det gäller, Kopiera ⌘C
Sätt markören där det finns plats, välj Klistra in special... ⌃⌘V
Du har då ett val som heter Transponera

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 18:34

TACK!!! Där satt den!

Jag hade för mig det hette transponera, men den inbyggda hjälpen gav efter sökning inte något resultat jag kunde se jag hade nytta av.

Nu vet jag till nästa gång. Tusen tack.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 19:40
Ursprungligen av filuren:

TACK!!! Där satt den!

Jag hade för mig det hette transponera, men den inbyggda hjälpen gav efter sökning inte något resultat jag kunde se jag hade nytta av.

Nu vet jag till nästa gång. Tusen tack.

Inbyggda stjälpen heter det väl... tycker det är oerhört svårt att hitta den hjälpen man behöver för stunden i dessa länk till länkar till utspridning om fan å hans mormor utan att kunna leda en dit man vill... gäller alla operativ och program utan undantag nästan utav dom stora aktörerna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-20 18:43

Vad bra att det var det du behövde! Jag hade ingen aning om att det hette transponera, men råkade se kryssrutan...
När man sedan väl vet vad det heter så går det snabbt att googla fram rätt info...
Ändra ordning på (transponera) data från kolumner till rader och tvärtom - Excel - Office.com

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-20 19:58

Facit: Jag visste inte ens hur jag skulle ställa frågan. Hur lätt är det då att hitta rätt svar?

Om jag inte minns fel fanns i tidigare Excelversioner en knapp med X/Y och en pil. Man tryckte, och allt vändes om.

Senast redigerat 2012-07-20 20:22
  • Avstängd
  • 2012-07-20 20:06
Ursprungligen av filuren:

Facit: Jag visste inte ens hur jag skulle ställa frågan. Hur lätt är det då att hitta rätt svar?

Precis

1
Bevaka tråden