Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Match och iTunes-molnet till fler länder, dock ej Sverige

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 08:37

Jag hoppas verkligen att det är på gång även till Sverige. Det kan inte bara bero på att vi är ett litet land, finns flera andra länder som är i Sveriges storlek eller mindre som har iTunes Match och iTunes-molnet. Nu hoppas jag mer än jag gissar att Apple väljer att ta det i etapper, förhoppningsvis kommer vi i Norden med i nästa etapp iså fall. Eller är det avtal som sätter käppar i hjulen, iså fall blir det kanske bättre när/om det blir ett avtal i hela EU som Adrian skrev om i en annan artikel? Fast där vet vi inte när ett sådant avtal kan bli klart...

Är absolut alla olika avtal och regler som stoppar oss från att få tillgång till detta.
Tycker dock att någonstans kan man väl vara "ärlig" och tala om var skon klämmer (så vi normala döda kan pressa vilken myndighet som stoppar det!)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-20 10:07
Ursprungligen av rosen888:

Är absolut alla olika avtal och regler som stoppar oss från att få tillgång till detta.
Tycker dock att någonstans kan man väl vara "ärlig" och tala om var skon klämmer (så vi normala döda kan pressa vilken myndighet som stoppar det!)

Är nog ingen myndighet utan mer att upphovsrättsavtalen/innehavarna är annorlunda i Sverige.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 10:07

Suck...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 11:22

Visst är det rättighetsinnehavarnas fel. Så jag har slutat att köpa musik nu. Räcker med de jag har köpt, plus radio.

Det kan förhoppningsvis hänga samman med att de försöker få till EN gemensam butik i hela EU/Europa. Hoppas nu bara inte detta drar ut på tiden för mycket och att en sådan gemensam butik äntligen kan betyda att vi får tillgänglighet till tv-serier här i svedala

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 11:33
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...
att en sådan gemensam butik äntligen kan betyda att vi får tillgänglighet tilltv-serier här i svedala

Det vore kanon, förhoppningsvis kunde de släppas lika fort som i US

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 12:31

Vi får hoppas på att även Sverige får tillgång till iTunes match snart... antagligen efter att DFRK och Somalia har fått tillgång till det.

Mer seriöst så tror jag inte att itunes tv-serier skulle bli särskilt populärt här i sverige, speciellt med tanke på hur bortskämda vi med med diverse play-sidor där man slipper betala för sig(visserligen med reklam i värsta fall, men ändå).

Jag tror det är Spotifys fel. Att andra har kommit i mål i förhandlingarna om liknande tjänster innan.

Och som vanligt undrar man vad Bjers och de andra egentligen gör om dagarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-22 08:50
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Och som vanligt undrar man vad Bjers och de andra egentligen gör om dagarna.

Ja Apple Sverige är väldigt tysta/anonyma, det är kanske order från Londonkontoret eller Cupertino som gör att tystnaden är kompakt. Det är trist, Oscar Bjers svarade bland annat på frågor här på 99mac en gång i tiden. Tror det var Björnström som förmedlade frågor vidare som sen publicerades här. Men jag håller med, det vore intressant att få veta hur Apple Sverige arbetar för att lösa den och andra liknande frågor, finns det t.ex någon kontakt med upphovsrättsmakarna/representanterna i Sverige eller låter man allt gå via Apple Europa?

  • Medlem
  • 2012-07-22 11:09

Tänk om app-utvecklarna hade kört på samma sätt som film- och musikbranschen.
Vilken succé det hade blivit!

  • Avstängd
  • 2012-07-22 11:57
Ursprungligen av Zepto:

Tänk om app-utvecklarna hade kört på samma sätt som film- och musikbranschen.
Vilken succé det hade blivit!

Precis...
fast lite skillnad finns det även bland apparna på iTunes... i iTunes USA finns det appar som vi tex på här i sverige inte har om vi inte skapar ett USA-lonto. Vet inte om det även gäller appar för Macen.

  • Medlem
  • 2012-07-22 11:59
Ursprungligen av LaHe:

Precis...
fast lite skillnad finns det även bland apparna på iTunes... i iTunes USA finns det appar som vi tex på här i sverige inte har om vi inte skapar ett USA-lonto. Vet inte om det även gäller appar för Macen.

Jo, men då är det oftast för att appen är en front för någon film- eller musiktjänst.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 12:42
Ursprungligen av Zepto:

Jo, men då är det oftast för att appen är en front för någon film- eller musiktjänst.

Kanske det...

Vi är ju landet som gav Facebook Spotify.
Det är väl därför....:tveksam:

Noterar nu att det finns en iTunes Match av/på knapp i inställningar-iTunes och App Store (och musik finns med på automatiska hämtningar). Den verkar dock inte funka... inte helt oväntat. Fler som får upp denna inställning? Visst är det nytt?

Ursprungligen av ilPadrino:

Noterar nu att det finns en iTunes Match av/på knapp i inställningar-iTunes och App Store (och musik finns med på automatiska hämtningar). Den verkar dock inte funka... inte helt oväntat. Fler som får upp denna inställning? Visst är det nytt?

Jag har ingen sådan knapp. Du använder inte ett amerikanskt Apple ID?

Den försvinner snart, den dyker upp för mig ibland med.

Var skulle denna knapp befinna sig?

Ursprungligen av pmarriott:

Var skulle denna knapp befinna sig?

Settings - iTunes & App Stores.

Har ni sett denna knapp då och då tidigare senaste året?
Kan det annars betyda att det är på gång?

Uppdatering: Knappen är borta...
Just kört restore från iCloud på nya femman så det är möjligt att något hände där.
Automatiska hämtningar: Musik är dock fortfarande kvar. Är det nytt? eller försvinner den också snart?

Och varför i h... kan vi inte få iTunes Match till Sverige... skärpning alla ansvariga.

och

  • Medlem
  • 2012-11-28 20:02

Nu har itunes match dykt upp i itunes store, länken fungerar ej :(.

Ursprungligen av Swift:

Nu har itunes match dykt upp i itunes store, länken fungerar ej :(.
[ATTACH="CONFIG"]36671[/ATTACH]

En vecka efter att man fick tummen ur och styrde upp det via amerikanska kontot... humor isf.

Oh happy day!!!

Snart så

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 19:29
Ursprungligen av Borttaget:

Oh happy day!!!

Snart så

Är du fortfarande lika glad?

Ärligt så börjar detta likna en parodi
Massa mindre länder har fått iTunes Match men inte vi.

Senast redigerat 2018-07-23 09:29
Ursprungligen av lappen71:

Är du fortfarande lika glad?

Ärligt så börjar detta likna en parodi
Massa mindre länder har fått iTunes Match men inte vi.

Då var jag lycklig när länken faktiskt fanns i Svenska butiken.
Men jag är i dagsläget besviken

Det hade varit så extremt intressant o få reda på varför iTunes Match dröjer? Kan det verkligen vara svenska skivbolagen som sätter sej på tvären så mycket mer än vad dom amerikanska, engelska o.s.v gör? Har så svårt o tro det.

Bevaka tråden