Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-ID i facetime

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idiot-problem kanske, vad vet jag. Fick min nya MacBook Pro idag. Kör Mac Mini/iPad/iPhone sedan tidigare. Vill kicka igång Facetime i MacBooken för att testa och ombeds logga in på mitt Apple-ID. När jag skriver in mina inloggningsuppgifter får jag felmeddelandet;

"Kunde inte bekräfta "[min.mailadress]" eftersom den redan används av ett annat Apple-ID."

Kan inte för mitt liv förstå vad som menas med detta. Självklart använder jag samma Apple-ID på samtliga mina enheter. Trodde det var det som var tanken. Måste jag skaffa mig ett nytt Apple-ID för att använda till Facetime på MacBooken?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-20 07:01

Nej!
Det skall funka i alla fall kolla under apples support.
/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 08:26

Det där felmeddelandet får man om man har lagt till sin mailadress när man är inloggad med ett annat Apple ID. Jag råkade själv ut för det. Du måste antingen logga in med ditt andra Apple ID där du har lagt till din andra mailadress, eller koppla loss mailadressen från det andra kontot. Det ska gå på något sätt via iCloud eller på annat sätt på ditt Apple ID. Kommer inte ihåg exakt hur man gjorde det.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 10:24

Hmmm... har ju ett gammalt A-ID sen innan iCloud där alla mina app-köp mm ligger, sen har jag ju det nya iCloud ID:t så hur gör man då? (iCloud godkände inte mitt gamla ID)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 11:08

Nu känns det som om du blandar ihop massor...det finns inga iCloud ID'n. Du har ett Apple ID som du kan knyta till olika tjänster, så som iCloud t ex. Använd ett Apple ID till allt, även iCloud-backup. Det är lämpligast.

Ursprungligen av zinned:

Nu känns det som om du blandar ihop massor...det finns inga iCloud ID'n. Du har ett Apple ID som du kan knyta till olika tjänster, så som iCloud t ex. Använd ett Apple ID till allt, även iCloud-backup. Det är lämpligast.

Om man nu inte vill dela på t.ex. det Apple ID som man använder till AppStore/MAS med familjemedlemmar.
Då är det bättre att ha ett gemensamt Apple ID för AppStore/MAS och separata Apple ID's för iCloud.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 11:48
Ursprungligen av zinned:

Nu känns det som om du blandar ihop massor...det finns inga iCloud ID'n. Du har ett Apple ID som du kan knyta till olika tjänster, så som iCloud t ex. Använd ett Apple ID till allt, även iCloud-backup. Det är lämpligast.

När jag skapade mitt första AID så använde jag mitt sedan länge använda comhem-mail kontonamn. Med det har jag gjort och gör fortfarande mina inköp på iTunes, MAS och AS.
När iCloude kom och jag skulle registrera mitt AID så godkändes inte denna adress utan blev tvungen att ange gamla mobileme adressen som ID. Så jag har nu 2 AID, en för inköp typ och en för iCloud.
Har varit i kontakt med Apple om att flytta över gamla ID:t för inköp till det nya, men enligt dom svaren jag fått är det inte möjligt utan att förlora alla appar etc jag köpt med det gamla... lite segt, men kan leva med att ha 2 AID:n.
Fast man tycker ju att Apple borde kunna fixa så man kan byta bort det gamla utan att förlora sina inköp???

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 11:18

Eller så använder man fortfarande samma Apple ID.

Backuperna mot iCloud tar inte så mycket plats om man sköter det som man ska.

Ursprungligen av zinned:

Eller så använder man fortfarande samma Apple ID.

Backuperna mot iCloud tar inte så mycket plats om man sköter det som man ska.

Man kanske inte vill ha samma mail / kontakter / kalendrar / påminnelser / bokmärken / anteckningar / bilder / dokument som alla andra i familjen.

Men vill man dela allt så använd ett och samma ID för iCloud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-20 11:24
Ursprungligen av keptang:

Man kanske inte vill ha samma mail / kontakter / kalendrar / påminnelser / bokmärken / anteckningar / bilder / dokument som alla andra i familjen.

Men vill man dela allt så använd ett och samma ID för iCloud.

Du får ju inte blanda ihop äpplen och päron.

Bara för att du backar upp till samma iCloud-utrymme så innebär det inte att du använder samma backup och dess innehåll. Apple ID't mot iCloud ger dig endast access dit och väl där så kan du ha oändligt antal olika enheters backup.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 11:56

Tillbaka till FaceTime frågan då jag får samma svar oberoende av AID jag ger den... vad är fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 15:36
Ursprungligen av LaHe:

Tillbaka till FaceTime frågan då jag får samma svar oberoende av AID jag ger den... vad är fel?

iOS: FaceTime "Kunde inte bekräfta e-postadressen eftersom den redan används"

  • Avstängd
  • 2012-07-29 16:04

Är precis det jag provat med, förutom i slutet att ändra mitt AID,,, då losar jag ju allt annat som redan funkar... FaceTime på iEnhet borde väl för sjutton kunna använda samma AID som den på FaceTime som används på datorn, dvs iCloud ID:t?

1
Bevaka tråden