Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spillde kaffe på min MBP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 15:16

Smart som jag är så lyckades jag spilla kaffe på min älskade MBP.
Jag stängde av den fort som fan och torkade och blåste den.
Allt startar som det ska. Det enda som verkar vara fel är styrplattan. Den har fått lite spel.
Den reagerar "mer än den ska" genom att klicka när den inte ska och känner av två fingrar när jag bara har ett finger på den.

Vad är bäst för att fixa bortsett från att skicka in på reparation?

EDIT: Det som spilldes på var högra sidan, så ungefär fram till UHJN-knapparna fick kaffe över sig.
EDIT2: Musen flyttar sig även lite ibland. Lite som när man har blöta fingrar.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-18 15:25

Om du gör det du nu gör kommer kaffet att hitta egna vägar och kortsluta saker som förstör datorn.
Du måste förvissa dig om att allt som spillts in i den torkat innan du börjar använda tangentfuntionerna.

  • Medlem
  • 2012-07-19 16:44

Av jobbig erfarenhet (Proviva med MASSOR av nyttiga bakterier) så verkar det säkrast sättet att ställa en på-spilld mbp på ryggkortändan med tangentbordet snett nedåt länge. Det är iallafall min teori efter att ha studerat var vätskan landade och försökt ta bort med isoprop och tandborste (bakre delen logikkort och strömenhet). Det tog sig inte ned vätska genom tangentbordet vad jag kan se fast det var ordentligt blött och kladdigt.
Hoppas slippa testa teorin dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 15:28

iKalle: okej. Tack för informationen. Har stängt av datorn igen och låter den stå så ett bra tag innan jag öppnar igen. Har blåst med kalluft ett tag också så fort som möjligt. Låter den stå nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-18 16:19

Jag spillde en espresso över min förra MBP (på vänstra sidan av tangentbordet)... den tuffar på och fungerar förutom att den IBLAND klagar på att batteriet bör lämnas in på service (men det fungerar som det skall) samt att kopplar man in den i någonting via Displayporten så stänger datorn av sig efter ett par min.

Funderat på att lämna in den på lagning, har ju drulle på hemförsäkringen. Nu har jag ändå en ny MBA och använder den inte. ingen kommer vilja köpa en skadad MBP.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 18:52

Skulle nog vänt den med tangentbordet nedåt fast inte ihopvikt, med några hoprullade handdukar eller nått underst och låtit den torka så.

Funka bra med min stora fjärr för TV:n som jag spillde likör över... fast sen fick jag också försiktigt ånga den över en kastrull med kokande vatten i omgångar så dom fastklibbade knapparna gick att trycka på... fast göra så med en dator blir nog för mycket...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 20:34

Jag har torkat den och låtit den ligga avstängd sen klockan 15:30-tiden fram tills nu. Allt verkar funka perfa. Något jag ska tänka på nu? Det var inte så värst mycket som kom över datorn som tur var.

Ursprungligen av Crool:

Jag har torkat den och låtit den ligga avstängd sen klockan 15:30-tiden fram tills nu. Allt verkar funka perfa. Något jag ska tänka på nu? Det var inte så värst mycket som kom över datorn som tur var.

Låt den vara avstängd minst 72 timmar så att kaffet verkligen dunstar
strular den efter detta är det bara att ringa försäkringsbolaget och lämna in den på lagning, om du nu inte vill meka själv

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-18 23:59
Ursprungligen av Crool:

Jag har torkat den och låtit den ligga avstängd sen klockan 15:30-tiden fram tills nu. Allt verkar funka perfa. Något jag ska tänka på nu? Det var inte så värst mycket som kom över datorn som tur var.

Ställ dina kaffekoppar och övriga drycker på spillsäkert avstånd i framtiden. En spilld kopp kaffe kommer när man minst anar den.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-19 14:24

En bra grej är ju att ha ett ställ till den bärbara så den hamnar en bit över bordet. Med empirisk kunskap i bakfickan vet jag att det är bra.
Det hjälper ju föga om man har ett tangentbord på bordet, men det är ju inte lika kostsamt som att ha en bärbar Mac direkt på bordet om man klantar sig.

  • Avstängd
  • 2012-07-19 16:16
Ursprungligen av Konrad:

En bra grej är ju att ha ett ställ till den bärbara så den hamnar en bit över bordet. Med empirisk kunskap i bakfickan vet jag att det är bra.
Det hjälper ju föga om man har ett tangentbord på bordet, men det är ju inte lika kostsamt som att ha en bärbar Mac direkt på bordet om man klantar sig.

På jobbet lägger jag alltid min MBP på en pärm ifatt
...fast hjälper ju föga om man nu spiller över den...

1
Bevaka tråden