Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini Server låter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vi har en Mac Mini Server modell A1283 som låter något fruktansvärt.

Fläkten går i ca 5500 rpm konstant, har försökt köra med någon form av programvara för att kontrollera fläkten men ingenting händer när jag ställer ner antalet rpm den kan gå i.

Någon som har ett förslag på vad jag kan göra? Öppnade den och såg att temperatursensorn inte sitter fast som den skall, så det förklarar ju varför den går som den gör, men varför fungerar ej en sådan programvara?

Dator: Mac Mini Server A1283
OS: OS X 10.6 Server Unlimited Client.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-18 11:01

Hur ligger temperaturerna i maskinen? Låter vanskligt att reglera varvtalet om det är så att den varvar för att det ligger belastning på processorn.

Återställa SMC ger inget resultat? Ligger ingen utskriftkö? Inga skenande processer som syns i Aktivitetskontroll? (visa alla processer, sortera på belastning)

Lös problemet vid (fel)källan och försök inte lösa problemet med att justera på parametrar som inte ska justeras. Möjligt att felet är den lösa tempsensorn du hittat, den går inte att montera tillbaka?

Såhär ser activity monitor ut...

Som du ser så används knappt processorn, datorn är ominstallerad.

Kablarna kan inte sättas fast för närvarande, har ingen här som kan löda förän efter semestern, tänkte mer som en temporär lösning för eftersom jag inte kan remota den (enda macen jag har för användning här på jobbet).

Här har vi också en bild på iStat pro.. Och inget ser konstigt ut utom fläkthastigheten..

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-19 09:29

Nej, allt pekar på att felet ligger på tempsensorn som är lös antar jag. Kan kanske vara så att om den är lös så saknas kretsen på ledningen som styr varvtalet och då går fläkten på max när den signalen saknas? Förklarar att det inte går att reglera heller, fläkten får alltid +12.5v = 5500rmp

1
Bevaka tråden