Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användarkonto nollställt. Vad hände?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God middag

I samband med (tror jag iaf) att jag rensade i Safari med hjälp av de inbyggda tömningsfunktionerna försvann alla mina bokmärken. Jag tyckte detta var märkligt men tänkte att jag säkert kryssat i någon ruta av misstag. Sen noterade jag att mitt skrivbord var tomt. Nästa upptäckt jag gjorde var att Iphoto startade upp som om det var första gången d.v.s det saknades ca 14000 bilder. Till min stora förskräckelse visade sig att hela homekatalogen var tom (det låg givetvis inget i papperskorgen) och alla program startade upp som att det var första gången.

Mitt användarnamn funkar som vanligt men allt annat är tillbaka som att datorn var nyinstallerad med undantaget att alla program fortfarande finns kvar.

Vad har hänt och hur hindrar jag det från att hända igen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-17 16:22

Vilken version av OS X har du?
Har du bytt namn på din hemkatalog?

Vad menar du med "inbyggda tömningsfunktionerna"? Berätta mer i detalj vad du gjorde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-17 17:06

Låter också som om det skulle kunna ha skett någon major rättighetsförändring. Långsökt kanske men jag har sett det i andra OS.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-17 17:35

Hur mycket ledigt utrymme har du kvar på HDn, före och efter?

Jag körde en "återställ Safari" med vissa undantag. Det värsta är att jag är osäker på när allt tokigt hände. Jag satte det bara i samband med återställningen eftersom det hände efter det. Kan vara att döttrarna pillat på burken (2-åringen är hopplös på tangentbordet). Jag brukar dessutom ha rätt bra koll tycker så hela historien är lite penibel.

Jag kör givetvis senaste uppdateringen av Lion d.v.s 10.7.4.

HD:n är givetvis genomletad utan resultat. Du missar dessutom inte ett 25 gb iphotobibliotek.

Alla sökningar på google ger bara träffar på folk som uppgraderat eller migrerat osv.

Ursprungligen av johanfilip:

Jag körde en "återställ Safari" med vissa undantag. Det värsta är att jag är osäker på när allt tokigt hände. Jag satte det bara i samband med återställningen eftersom det hände efter det. Kan vara att döttrarna pillat på burken (2-åringen är hopplös på tangentbordet). Jag brukar dessutom ha rätt bra koll tycker så hela historien är lite penibel.

Du svarade aldrig på första svaret du fick av Joakimo. Har döttrarna månne ändrat namn på din användare i OS X? Namnet på ditt hem = lilla bruna huset alltså (inte brunt i Lion dock).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-17 20:28

Blir väll till och återställa från backupp då.

Tack och lov för Amazons trygga S3-servrar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-19 06:56

Detta har hänt tidigare. Sök i forumet så hittar du säkert en lösning. Allt finns kvar. Det är ett rättighetsproblem.

Nu börjar vi komma nån vart. Min hemkatalog har vid närmare granskning fått ett mellanslag framför sig. Frågan är nu hur jag ändrar tillbaka till den gamla (som givetvis inte syns i finder och som inte heller verkar göra någon skillnad på hårddiskens utrymme).

Försökte googla fram något lite snabbt och hittade den här sidan som har en guide för återställning. Jag har dock ingen aning hur aktuell informationen är eller om den passar i ditt fall. Om inte det som står där verkar stämma i ditt fall så tycker jag du googlar vidare.
Recover from renaming your Home folder

Det finns väldigt mycket träffar på hur man ska ändra namn på hemmamappen, men desto förre som handlar om hur man gör när problemet uppkommit. Jag hittar inget här på 99mac heller vilket var lite förvånande. Jag vet att det varit en återkommande fråga här men jag kanske sökte på fel ord.

1
Bevaka tråden