Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blivit erbjuden att ta över lönsamt lokalt företag, vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vänder mig hit, då jag vet att det finns vettigt folk här där man slipper galna inlägg och sånt.

För ett par veckor sedan så vart jag förfrågad om jag hade kunskap och viljan att ta över ett lokalt företag som går väldigt bra. Idag då jag var förbi igen så frågade ägaren samma sak, och jag är väldigt sugen då jag vill jobba hemmavid och då jag vet att företaget är lönsamt så är man rätt sugen.

Men vad ska jag tänka på innan jag tackar ja?
De ska fixa en kvartalsrapport så att jag får se hur lönsamheten ser ut, och om jag kan lyfta en hygglig lön och få allt att gå runt även.

Be en utomstående revisor kolla igenom bolagets senaste redovisningar och räkenskaper.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-18 18:32
Ursprungligen av keptang:

Be en utomstående revisor kolla igenom bolagets senaste redovisningar och räkenskaper.

Det.

En annan sak, fråga gärna nuvarande ägare hur mycket faktisk arbetstid han lägger ner. Att kunna plocka ut en lön/vinst på 50.000 kr/mån låter trevligt, men är knappast värt om arbetstiden ligger på 75 timmar i veckan.

Ursprungligen av filuren:

Det.

En annan sak, fråga gärna nuvarande ägare hur mycket faktisk arbetstid han lägger ner. Att kunna plocka ut en lön/vinst på 50.000 kr/mån låter trevligt, men är knappast värt om arbetstiden ligger på 75 timmar i veckan.

Frågan är om det finns någon öht med eget företag som lägger _mindre_ än 75 timmar i veckan!? Vill man ha 40-timmarsvecka skall man nog inte ens fundera på egenföretagande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 21:55

En sak som du bör fråga dig, vad är det idag som ger intäkter, hur ser det ut imorgon, är det samma möjligheter till intäkter då? Är du beroende av andra för att företaget ska funka, jag menar t.ex om det är någon som gör en del av det som ska bli slutresultatet o.s.v?

Om du sätter dig med papper och penna, skissar upp punkt för punkt hur allt ska göras/skötas, ser du några svaga punkter, och hur löser du dem? Så skulle jag börja, sen är det som ovan redan skrivits, bokföring med mera. Och givetvis fråga så mycket som möjligt och värdera svaren du får från nuvarande ägaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 22:52

Personligen tycker jag man alltid ska tänka risk vs. avkastning. Vad är risken i detta? Och hur ser avkastningen ut? På både dessa gäller det att tänka i lite olika tidsperioder.

För det omedelbara övertagandet gäller det ju till att börja med att se vad som krävs av dig. Ta över är ju lite diffust. Gratis? Köpa? Om du ska köpa företaget måste du ju se hur avkastningen på kapitalet ser ut och alternativanvändningen av de pengarna. Nu kan ju alternativen vara få då du kanske bara får lån till just detta projekt. Men ändå.

Det finns ju väldigt få gratisluncher här i livet så ser kalkylen väldigt bra ut skulle jag fråga mig varför? Varför vill inte ägaren ha en större köpeskilling?

Sedan gäller det att fundera på vägen ut. Om det faktiskt inte fungerar, har du svårt att gå tillbaka till vad du jobbar med nu? Har du alternativ? Ser du själv att du kan vrida verksamheten till nya områden?

Beroende på hur stor köpeskillingen är och hur stor risk du anser det vara att säga upp sig från nuvarande anställning kan en extern revisor vara bra. Det är nog bra i alla fall.

Specifikt skulle jag dessutom kolla hur lånestocken ser ut och hur stort varulager det finns. Lånestocken kan vara stor till låg ränta. När du ska sätta om det kan det kosta många skäna slantar om räntan är högre. Varulagret kan bli förödande om vi för en inbromsning i ekonomin. Då sitter du på varor som kostat att producera men som inte ger intäkter.

Tja, typ så... Men grunden är att låter det så bra som du skriver - var beredd att slå till. Kan vara ett "offer you can't refuse".

  • Avstängd
  • 2012-07-20 17:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Frågan är om det finns någon öht med eget företag som lägger _mindre_ än 75 timmar i veckan!? Vill man ha 40-timmarsvecka skall man nog inte ens fundera på egenföretagande...

Beror ju på lite... hade en ensklid firma innan 2000-talet som enbart var firma för att jag skulle kunna ta betalt lite för min hobby när jag hjälpte andra företag.
Kunde bli en hel del pengar vs lite arbete men också tvärtom, men när jag trappa ner så blev det mesta arbetet att underhålla skattemyndiheten med papper så då avrega jag firman. Var oavsett en rätt kul och lärorik tid även om jag knappast hade kunnat försörja mig och min familj på det. Var också anställd med lön samtidigt i annat företag.

Får tacka för alla trevliga förslag här inne. Inte så konstigt att man trivs här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-28 11:17

Jag skulle personligen vilja veta mer än bara senaste kvartalsrapporten. De senaste, gärna fem årens senaste, och kundunderlag för tiden, personalkostnader, och alla siffror är av intresse, stora som små. En kvartalsrapport ger jag inte mycket för. Jag ger inget för vad någon säger heller. Bara det som står i årsredovisningen är av intresse. Det är lättare att "klä upp bruden" på en kvartalsrapport än fem års samlade årsredovisningar. Är det ett AB, eller enskild firma? Hur väl kan du det du ska överta? Och framför allt, varför vill nuvarande ägaren inte ha det kvar om det nu är så framgångsrikt?

1
Bevaka tråden