Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få fungerande nätverk med Hifi?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-07-18 16:51

Hej
Flyttar till större boende och funderar på hur jag ska specificera mitt nätverk.

Som jag ser det vill jag ha ett separat tv rum där jag har min Mac mini med skär och ljud. Mac mini ska även funka som server för min media som musik och film. Sedan i mitt vardagsrum vill jag kunna spela den musik jag har på min Mac mini server. På något sätt vill jag kontrollera vad som spelas del från recivern och dels över iPad/iphonen. Och den ska kunna driva 2olika rum och i det större rummet 4högtalre (fast bara 2 kanaler stereo)

Kollat en del på AirPlay men vet inte om det är helt klockrent någon form av nät behöver recivern. Har ni liknade system vad har ni valt vad rekommenderas för media anläggningen 2012...

Tack på för hand
//Daniel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-18 17:24

En airport express / AppleTV till varje stereo/rum som ska spela något?

  • Avstängd
  • 2012-07-18 19:04
Ursprungligen av Json_81:

En airport express / AppleTV till varje stereo/rum som ska spela något?

Ungefär som jag gjort... men har trådat till aTV:n för att slippa allt för mycket lagg när jag tittar på tyngre filmer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-07-18 19:12
Ursprungligen av LaHe:

Ungefär som jag gjort... men har trådat till aTV:n för att slippa allt för mycket lagg när jag tittar på tyngre filmer.

Dito, fast jag skippade sladdarna. Behövde dem inte. Fungerar perfekt!

  • Avstängd
  • 2012-07-18 20:23
Ursprungligen av chubben:

Dito, fast jag skippade sladdarna. Behövde dem inte. Fungerar perfekt!

Även med 1080P HD och/eller 3D HD?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-18 21:31
Ursprungligen av LaHe:

Ungefär som jag gjort... men har trådat till aTV:n för att slippa allt för mycket lagg när jag tittar på tyngre filmer.

Personligen så har jag en mac mini kopplad till projektor och surround, två appletv till vardagsrummet och sovrumstv'n.
Det styrs väldigt smidigt från iphone, med plex som lösning för att dels spela upp film på projektorn och dels för att spela film till de andra tv'arna via iphone och airplay (då tappar man dock surround, men det har jag inte till dem).
Jag har allt trådat, men musik är inget problem att köra trådlöst. Hdfilm från minin -> iphone/plex -> appletv är dock tveksamt trådlöst, jag har visserligen relativt stort hus, men en Linksys E4200 router är ungefär så bra trådlöst man får i dagsläget.

Med apples remote app är det lätt att spela upp musik till valfri enhet, men det kräver ju att man har en iphone.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 21:50
Ursprungligen av Json_81:

Personligen så har jag en mac mini kopplad till projektor och surround, två appletv till vardagsrummet och sovrumstv'n.
Det styrs väldigt smidigt från iphone, med plex som lösning för att dels spela upp film på projektorn och dels för att spela film till de andra tv'arna via iphone och airplay (då tappar man dock surround, men det har jag inte till dem).
Jag har allt trådat, men musik är inget problem att köra trådlöst. Hdfilm från minin -> iphone/plex -> appletv är dock tveksamt trådlöst, jag har visserligen relativt stort hus, men en Linksys E4200 router är ungefär så bra trådlöst man får i dagsläget.

Med apples remote app är det lätt att spela upp musik till valfri enhet, men det kräver ju att man har en iphone.

Har ingen mini men väl en NAS som jag spelar upp film med surround från. Fast bara en TV iofs.
WiFi med Musik är inga problem alls funkar kalas vare sig från datorn eller iPhonen/iPaden... men oftast från datorn då iPhonen/iPaden inte skickar till mer än en AP åt gången.
Ska jag vara ärlig så använder jag apples remote mest till att stänga av musiken när jag glömt det när jag bänkat mig framför TV:n och är för lat för att kliva upp och ta mig till datorn Fast funkar suveränt gör den ju.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-07-19 00:24

Underbara svar fundering på att köra en Denon eller marantz recivern och AirPlay. Dock får jag känslan av att det är ett IOS enhet man kan koppla ljud smidigt till dessa eller? Eller finns det andra prisvärda AirPlay recivern? Som nät tänkte jag Time Capsule eventuellt att utöka med en express

//Daniel

  • Avstängd
  • 2012-07-19 12:34
Ursprungligen av danielj:

Underbara svar fundering på att köra en Denon eller marantz recivern och AirPlay. Dock får jag känslan av att det är ett IOS enhet man kan koppla ljud smidigt till dessa eller? Eller finns det andra prisvärda AirPlay recivern? Som nät tänkte jag Time Capsule eventuellt att utöka med en express

//Daniel

iOS eller Mac gär väl kan jag tänka, men om du menar Android eller dyl. så vet jag inte, men det borde väl stå på deras (recivrarnas) hemsidor..

TC som backupp etc och WiFi-central låter väl inte fel

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-07-19 17:57

Nu har jag nog börjat få en bättre bild, jag tror jag kommer satsa på att köra En DLNA Reciver i mitt vardags rum som bara ska spela musik och radio. På min MAC MINI i TV rummet kör jag PLEX Media Server och som klient (För att spela musik och Film/TV i tv rummnet). Är det problem att samsa som klient och server på en MAC MINI Server ( Mid 2010) Kan man köra DLNA Recivers utan någon TV? Vilka har bäst användare gränssnitt?

//Daniel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-19 18:51
Ursprungligen av danielj:

Nu har jag nog börjat få en bättre bild, jag tror jag kommer satsa på att köra En DLNA Reciver i mitt vardags rum som bara ska spela musik och radio. På min MAC MINI i TV rummet kör jag PLEX Media Server och som klient (För att spela musik och Film/TV i tv rummnet). Är det problem att samsa som klient och server på en MAC MINI Server ( Mid 2010) Kan man köra DLNA Recivers utan någon TV? Vilka har bäst användare gränssnitt?

//Daniel

Plex klient/server fungerar bra på samma dator.
DLNA i plex är desvärre rätt skakigt fortfarande. Åtminstone för film, har inte testat musik.
DLNA överhuvudtaget verkar vara rätt buggigt, men det kan ju vara jag som haft otur.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 16:19
Ursprungligen av Json_81:

Plex klient/server fungerar bra på samma dator.
DLNA i plex är desvärre rätt skakigt fortfarande. Åtminstone för film, har inte testat musik.
DLNA överhuvudtaget verkar vara rätt buggigt, men det kan ju vara jag som haft otur.

DLNA funkar bra på tex min Boxeebox från NAS till TVn via HDMI, men min TV:s DLNA funkar "skakigt" och tar inte många format, så tror det beror på hur man implementerat DLNA och inte på protokollet som sådant... tyvärr.

För bild med ljud har jag trådat(hdmi) mellan dator o tv. För enbart musik har jag en Airport Express sittande vid Stereon med en max 1m lång QED-ljudkabel mellan AE o förstärkare. Jag kan ansluta till AE'n med vilken ljudenhet som helst(dator, ipad, ipod)

1
Bevaka tråden