Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera Kommentar i Excel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Lite bakgrundsinfo:

Min farsa har en Mac och är gammal som fan, jag har inte tillgång till OSX men är forfarande nästan ungdom och är således per automatik ofrivillig datorkonsult oavsett sammanhang. Vidare befinner sig min far i Australien så de problem han stöter på måste jag lösa här ifrån sverige genom att oftast gissa mig till svaret. Som tur är har han oftast ganska rudimentära problem men nu har visst min förmåga nått sin gräns, även om problemet är fortsatt simpelt, varför jag kände ett behov av denna långa utläggning.

Själva problemet:

Han vill lägga in en bild i popup kommentarer i ett excel-blad (Excel 2011) och försöker av den anledningen få fram Format Comment fönstret. Av denna guiden: How to Work with Worksheet Comments in Excel 2011 for Mac - For Dummies har jag förstått att detta borde dyka upp då man dubbel-klickar i kanten av kommentaren, men när han gör detta händer ingenting, där står också att man helt enkelt kan välja Format→Comment men jag kan inte lista ut vad detta innebär då jag inte har tillgång till programet. Finns det nåt annat sätt att få fram det eller gör han bara fel?

Tänk på att jag inte har excel framför mig om ni vill svara så det får vara ganska bildliga förklaringar.

Ett tips är att använda någon form av fjärrstyringsprogam, tex teamviwer, då kan du säkert hjälpa til lättare.

Jag får inte något att hända genom att dubbelklicka som det står, men att markera kommentaren och sedan gå in i meny format (kringla 1 funkar också) gör att man kan formatera kommentaren som han vill.

Ursprungligen av gustaftroeng:

Ett tips är att använda någon form av fjärrstyringsprogam, tex teamviwer, då kan du säkert hjälpa til lättare.

Ja, vi skulle väl tänkt på detta innan han stack bara. Fast detta programmet verkar ju obegripligt enkelt, kanske kan till och med farsan klara av att start upp detta. skall ge det ett försök, tack!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag får inte något att hända genom att dubbelklicka som det står, men att markera kommentaren och sedan gå in i meny format (kringla 1 funkar också) gör att man kan formatera kommentaren som han vill.

Ok, tack så mycket, var exakt går man in i meny format? ska be honom pröva kringla+1 också.

Ursprungligen av kungkeno:

Ok, tack så mycket, var exakt går man in i meny format? ska be honom pröva kringla+1 också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-18 13:55

Men jag tror inte att det går att lägga in en bild i kommentarsfältet, det är bara kommentartextens utseende han kan ändra.

TeamViewer kan verkligen rekommenderas vid föräldrasupport. En bild av skärmen säger mer än tusen ord!!
Du kan maila klientprogrammet till honom och det behöver inte installeras, bara dubbelklicka på bifogad fil, han får meddela sitt ID-nr och lösenord via telefon och ni är igång! Skype fungerar ju också om du bara vill se skärmen utan fjärrstyrning, oftast räcker det och där har man redan röstsamtalet igång.

Ursprungligen av akerstrom:

Bild

Grymt, tack så mycket!

Ursprungligen av IngoX:

Men jag tror inte att det går att lägga in en bild i kommentarsfältet, det är bara kommentartextens utseende han kan ändra.

TeamViewer kan verkligen rekommenderas vid föräldrasupport. En bild av skärmen säger mer än tusen ord!!
Du kan maila klientprogrammet till honom och det behöver inte installeras, bara dubbelklicka på bifogad fil, han får meddela sitt ID-nr och lösenord via telefon och ni är igång! Skype fungerar ju också om du bara vill se skärmen utan fjärrstyrning, oftast räcker det och där har man redan röstsamtalet igång.

Bra idé med att maila, jag bad honom ladda ner programet men det visade sig vara att hoppas på förmycket. Det går att lägga in bilder i både Excel 2007 och 2010 på windowssystem iallafall, men det är möjligt att det inte fungerar på mac alls.

Tack för infon.

Ursprungligen av IngoX:

Men jag tror inte att det går att lägga in en bild i kommentarsfältet, det är bara kommentartextens utseende han kan ändra.

TeamViewer kan verkligen rekommenderas vid föräldrasupport. En bild av skärmen säger mer än tusen ord!!
Du kan maila klientprogrammet till honom och det behöver inte installeras, bara dubbelklicka på bifogad fil, han får meddela sitt ID-nr och lösenord via telefon och ni är igång! Skype fungerar ju också om du bara vill se skärmen utan fjärrstyrning, oftast räcker det och där har man redan röstsamtalet igång.

Jag håller med om Teamviewer, rekommenderas!

Och vad det gäller bild så går det bra att lägga in en. Tricket är att gå in under Färg/fyllnadseffekter och lägga in den den vägen. Funkar bra även på Mac (har just verifierat).

1
Bevaka tråden