Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-ljudkort till Thunderboltdisplay

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Använde sökfunktionen innan men kunde inte hittat någon tråd som matchade min frågeställning!

Första inlägget här på länge, sitter just nu på en windowsburk men skall inom kort byta upp mig till en MBP 15" Retina. Till denna kommer jag att köra en Apple Thunderbolt Display som "docka". Kommer alltså koppla in tex. min externa hårddisk, kortläsare m.m till denna.

Jag vill kunna koppla in mina JBL Creature högtalare i denna också just för enkelheten att ha allt dockat i skärmen. Då blir det bara 2 kablar att ansluta/koppla ur när jag ska ta med datorn någonstans.

Så, nu till frågan. Kan jag köpa ett externt USB-ljudkort att plugga in högtalarna i eftersom att TBD inte har 3.5 mm anslutning

Behöver inte vara något avancerat ljudkort isf. eftersom jag bara kommer att köra sjävla signalen till högtalarna och behöver därför inte en massa lull-lull funktioner.

Går detta alls och i såna fall, har ni några rekommendationer på ett USB-ljudkort till detta ändamål?

Har kikat på detta, nåt att ha tro? Griffin iMic USB Audio Interface - Macoteket

Apogee One kanske.

Jo LaHe, det har den visserligen. Och jag visste att någon skulle påpeka detta.

Men eftersom jag redan har dessa högtalare vore det kul att plugga in dom för lite "bättre" ljud. Har ett 2.1 JBL Creature system som är helt ok, man får lite bas också vilket jag är osäker om TBD's högtalare levererar särskilt mycket utav.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 20:32
Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Jo LaHe, det har den visserligen. Och jag visste att någon skulle påpeka detta.

Men eftersom jag redan har dessa högtalare vore det kul att plugga in dom för lite "bättre" ljud. Har ett 2.1 JBL Creature system som är helt ok, man får lite bas också vilket jag är osäker om TBD's högtalare levererar särskilt mycket utav.

Ah... men då skulle jag köpa en begagnad Airport Express eller hitta nån som har kvar i butik av gamla typen och köra trådlöst till dom.
Annars kan ju TBD:ns 2.1 med 49W låta rätt bra dom med... vi får väl se... min TBD är ju på väg den med ihop med min MBPR

  • Avstängd
  • 2012-07-17 20:39

LaHe: Verkar rätt smidigt, får man tag på en begagnad som du säger vore det ju kanske en bra lösning. Däremot så vet jag inte om en ny för 1000 spänn är den billigaste lösningen.

Samtidigt kanske inte den allra billigaste USB 1x3.5mm för 100kr är det bästa heller...

Men är det någon som har svaret på mina andra frågor? Behöver jag köpa till en Magsafe till Magsafe 2 adapter till min MBP Retina? eller medföljer det dom nyproducerade TBD?

Och, hur funkar ett extern ljudkort? Tar det helt "över" all ljuduppspelning från det interna? så om jag köper ett billig ljudkort så kanske det blir sämre än det interna kortet?

  • Avstängd
  • 2012-07-17 20:19

Har inte TBD inbyggda högtalare väl?

Tack för snabbt svar Zimmerman. Men Apogee One verkar lite väl dyr och avancerad (?) för det jag ska ha den till.

Men hur kommer det att fungera, när jag kopplar in ett extern ljudkort via USB i TBD, övertar detta kort all ljuduppspelning m.m från det interna eller hur fungerar det?

Eftersom att jag bara vill ha en "adapter" egentligen för att kunna koppla in 3.5 mm kontakt i skärmen och säkerligen nöjer mig med Apple's egna ljudkort så vill jag ha något enkelt, gärna under 1000kr.

P.S, kom på en liten fråga till ang. TBD. Behöver jag köpa till en Magsafe - Magsafe 2 adapter till skärmen eller är dom utrustade med det från fabrik? (dom som är producerade efter en viss tid dvs.)

Kom med fler förslag!

LaHe: Hur funkar det med Airport express då menar du? Kopplar jag in den i skärmen och sedan högtalarna i den via 3.5mm?

  • Avstängd
  • 2012-07-17 20:45
Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

LaHe: Hur funkar det med Airport express då menar du? Kopplar jag in den i skärmen och sedan högtalarna i den via 3.5mm?

Du pluggar in expressen eller via den medföljande sladden i väggen, sen högtalarsladden i AP:en, sen kör du musiken iTunes och ut via datorns WiFi till AP.en

Enda kruxet är att du måste konfigurera AP:en först med WiFi verktyget som finns i datorn, men jättelätt om du följer anvisningarna.

Jag har 3 sådana, en i varje rum så samma musik i alla så slipper man dra på så högt tex när man är i köket

  • Avstängd
  • 2012-07-18 05:14

Nä, men om du är nöjd med TBD-ljudet får du ju extra ljud nån annan stans

Jag köpte till en MS till MS2 adapter för som jag fattat det behövs det mellan TBD och MBPR. Stod inget om att det följde med en.

Som jag fattat det tar det över, men osäker på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 10:05

Den tar inte över ljudet direkt, utan under Äpplet - Systeminställningar - Ljud ställer du in vilken som ska vara din ljudutgång.
Det finns ett väldigt bra menytillägg, som heter SoundSource, där du kan växla snabbt i menyraden mellan olika ljudkällor.
Jag tror Kjells USBljudkort funkar, men jag har inte testat själv. Fråga dem om de har stöd för Mac, de brukar vara duktiga på att upplysa om sådant.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 10:24
Ursprungligen av kenjon:

Den tar inte över ljudet direkt, utan under Äpplet - Systeminställningar - Ljud ställer du in vilken som ska vara din ljudutgång.
Det finns ett väldigt bra menytillägg, som heter SoundSource, där du kan växla snabbt i menyraden mellan olika ljudkällor.
Jag tror Kjells USBljudkort funkar, men jag har inte testat själv. Fråga dem om de har stöd för Mac, de brukar vara duktiga på att upplysa om sådant.

Japp, kolla med min egen USB moj som jag har till hörlurarna... glömt att jag hade den

Kjells... står PC & Mac där...

Ursprungligen av kenjon:

Det finns ett väldigt bra menytillägg, som heter SoundSource, där du kan växla snabbt i menyraden mellan olika ljudkällor.

Är inte det samma sak som att bara köra option-klick på ljudikonen i menyraden?

  • Avstängd
  • 2012-07-18 13:00
Ursprungligen av Capeman:

Är inte det samma sak som att bara köra option-klick på ljudikonen i menyraden?

Tack, den vägen visste jag inte om

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 15:16
Ursprungligen av Capeman:

Är inte det samma sak som att bara köra option-klick på ljudikonen i menyraden?

Nästan. Du har in/ut på ljudikonen, system tillkommer för SoundSource (bra för t ex Skype, ringsignalen ligger kvar men talljudet går ut i hörlurarna).

  • Avstängd
  • 2012-07-18 13:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den länken har jag redan visat på första sidan

Funkar det att plugga in en elgitarr på en sån?

  • Avstängd
  • 2012-08-02 01:16
Ursprungligen av storjoel:

Funkar det att plugga in en elgitarr på en sån?

Vilken då sån?

Finns nog speciella USB-kort för elgitarrer etc, men fråga på 99musik.se om du behöver nått speciellt i den vägen

Ursprungligen av LaHe:

Vilken då sån?

Det kortet från Kjell alltså.

Ska väl påpeka att mitt usb-ljudkort faktiskt tar över ljudet direkt så fort det pluggas in, men jag antar att det är för att jag valt det i systeminställningar första gången jag pluggade i det.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 13:48
Ursprungligen av Brandylf:

Ska väl påpeka att mitt usb-ljudkort faktiskt tar över ljudet direkt så fort det pluggas in, men jag antar att det är för att jag valt det i systeminställningar första gången jag pluggade i det.

...eller så är det så att pluggar man i nått i den typen av portar så antar systemet att du vill använda det?

Ursprungligen av LaHe:

...eller så är det så att pluggar man i nått i den typen av portar så antar systemet att du vill använda det?

Mycket möjligt Tänkte mest på:

Ursprungligen av kenjon:

Den tar inte över ljudet direkt, utan under Äpplet - Systeminställningar - Ljud ställer du in vilken som ska vara din ljudutgång.
Det finns ett väldigt bra menytillägg, som heter SoundSource, där du kan växla snabbt i menyraden mellan olika ljudkällor.
Jag tror Kjells USBljudkort funkar, men jag har inte testat själv. Fråga dem om de har stöd för Mac, de brukar vara duktiga på att upplysa om sådant.

Senast redigerat 2012-08-02 14:29
  • Avstängd
  • 2012-08-02 14:24

Vilket av inäggen där?

Ursprungligen av LaHe:

Vilket av inäggen där?

Det längst upp känns väl mest relevant till mitt inlägg? Kan ändra länken för att göra det tydligare.

Ursprungligen av Brandylf:

Ska väl påpeka att mitt usb-ljudkort faktiskt tar över ljudet direkt så fort det pluggas in, men jag antar att det är för att jag valt det i systeminställningar första gången jag pluggade i det.

Samma för min del (via USB-hub, inte TB skärm). I mitt tycke ett helt korrekt förfarande.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 21:14
Ursprungligen av suddgummi:

Samma för min del (via USB-hub, inte TB skärm). I mitt tycke ett helt korrekt förfarande.

Precis som det funkar hos mig, vare sig man pluggar in det i TB-skärmens USB uttag eller datorns...

  • Avstängd
  • 2012-08-02 14:48
Ursprungligen av Brandylf:

Det längst upp känns väl mest relevant till mitt inlägg? Kan ändra länken för att göra det tydligare.

Ah, ok... nä, behövs inte

1
Bevaka tråden