Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är 4260kr rimligt för ett HD byte i en iMac?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Disken i min iMac rök och jag lämnade då in den hos en APR för att få den fixad. Idag kom kostnadsförslaget som är på 4260 kr!:mad:

Dom räknar med 995 i servicekostnad (visste jag om att det skulle kosta) sen vill dom ha 2413 för en 1TB 7200RPM disk. Plus moms på det här.

Är det verkligen rimligt? En ny 1TB disk på typ Dustin går på max 1200 kr Är alla APR så här dyra?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-17 14:23

Vad är det för modell av iMac?

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det för modell av iMac?

27" late 2009

Du kan väl köpa en egen hårddisk och bara be dom montera den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 14:41

Köp disken hos Dustin och lämna den till din reparatör för montering á 995 kr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-17 14:46

Samma som jag har då. Det enda som egentligen borde kosta extra (förutom arvode och en ny HD då) är kabeln som känner av tempen på HDn. Dvs om det är ett annat märke än originaldisken. Jag bytte min disk hos Macsupport i Långedrag (Göteborg ungefär) och jag vill minnas att jag pyntade 1600:- för det hela. Detta var lite drygt 1,5 år sedan och då kostade en disk nog inte mer än 650-700 spänn så en tusing för jobbet + dagspris för HDn. 2200:-. Ungefär vad de begär så det verkar helt rimligt.

Edit: Läste fel där. 3000 spänn för jobbet. Be dem att dra *****. Helt vansinnigt!

Ursprungligen av Gorbarog:

...sen vill dom ha 2413 för en 1TB 7200RPM disk. Plus moms på det här. Är det verkligen rimligt...

Nej, det är inte rimligt.

2413 plus moms för en hårddisk är ju hutlöst dyrt.

Om de hade lagt på 10-20% på priset kunde man väl acceptera, men det här är ju runt 200%.

Be dem motivera detta horribla prispåslag.

Tack för svaren! Jag har ställt lite motfrågor till dom. Uppdaterar här när jag fått svar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 15:35

De har väl gett pris på en hårddisk de beställer från Apple...

Eller så byter du själv, köpte 1TB HD ink moms och frakt från Cdon förra veckan för 780 kr till min iMac, guider hur du byter finns på nätet/youtube. Är du bara nogrann och har lite tålamod tar det en timme.

Jag vet att jag kollade med Machuset i Jönköping och jag tror de skulle ha 500:- för jobbet och det var helt okej att själv köpa hårddisken någon annanstans - om du nu inte känner för att skruva lite själv . Så priserna ovan låter väl tilltagna..

var bor du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 17:04
Ursprungligen av jurassic579:

var bor du?

Står Nacka i hans profil.

Jadu 2200 kr för en vanlig 1TB disk är skämt, när en vanlig disk 1TB kostar ca 780-800kr. På Komplett kan du få en WD 1TB Black med 5 år garanti för 999 kr. Eller en Seagate® Constellation® ES 1TB lite av en Server disk för 1190 kr.

Ursprungligen av Hunter78:

Jadu 2200 kr för en vanlig 1TB disk är skämt...

Var fick du det priset ifrån?

Det var faktiskt värre än så. Det var 2413 plus moms, dvs ca 3000 kr.

Nu har jag fått svar och de motiverar priset med att även OS X kommer att installeras på disken. Jag har ställt frågan om vad det kostar om jag själv fixar fram en disk, tror dock inte att de går med på det utan att jag måste köpa en av "deras" diskar.

Att byta disk själv är tyvärr inte ett alternativ för mig.

Senast redigerat 2012-07-17 18:09

Nä de kan inte neka dig att du köper själv en disk. Du måste stå på dig, annars byt service partner.

Ursprungligen av Hunter78:

Nä de kan inte neka dig att du köper själv en disk. Du måste stå på dig, annars byt service partner.

Perfekt! Tack för infon, då är det det jag ska "slåss" för.

Ursprungligen av Gorbarog:

Perfekt! Tack för infon, då är det det jag ska "slåss" för.

Jag har vid flera tillfällen köpt själv disk och minne som jag fått bytt av min service partner.

Klart dom kan neka Dom kan säga att dom bara accepterar att sätta in en träkloss också - eller att dom bara accepterar snäckor som betalning. Det är väl ingen myndighet vi talar om

Ursprungligen av Hunter78:

Nä de kan inte neka dig att du köper själv en disk.

Slår också ett slag för att du byter själv. Finns mycke bra guider och det är inte alls svårt, är man två (så att den ena kan hålla upp skärmen när man skruvar i den nya disken) så är det bara ett fåtal kablar som ska lossas.

Skulle vilja påstå att det svåraste med hela operationen är att inte få in för mycket damm bakom glaset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 23:23

Glöm inte tempgivarkabeln om du köper en disk själv, den kan din verkstad ta hem. Annars kan du köra med ett fläktstyrningsprogram (SMC Fan Control).

Om du bor i Nacka så har du ju flera serviceställen i Stockholm att välja på. Dom här du pratat med är uppenbarligen båda dyra och inte service minded.

DEt är bara att gå till ett annat ställe, du har ju möjligheten.

Sen att betala för att få OS X installerat måste vara som att elda upp pengar. Det är ju enklare än att skriva ett inlägg här..

  • Medlem
  • 2012-07-18 11:32

Nu får du räkna av kostnaden för kostnadsförslaget också. Och den kommer du nog inte undan även om du gör jobbet själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-19 09:00

Grejar du på egen hand med hjälp av iFixit

iMac Intel 27" EMC 2309 and 2374 Hard Drive Replacement - iFixit

Ursprungligen av Gorbarog:

...Att byta disk själv är tyvärr inte ett alternativ för mig...

Varför fortsätter så många att tjata om att han ska göra jobbet själv?

Han har ju redan sagt att det inte är ett alternativ.

Problemet här är inte kostnaden för jobbet. Det framgår ju redan i första inlägget att han har accepterat den kostnaden. Problemet här är ju det hutlösa priset på själva hårddisken.

Hej på er!

Status just nu är att vi förhandlar om priset.

Jag har alldeles för dålig syn och "kontroll" över mina fingrar för att kunna göra jobbet själv.

1
Bevaka tråden