Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Små högtalare till Mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 17:09

Jag skulle vilja köpa ett par små högtalare till min MBA. Jag hade tidigare ett par genomskinliga i plast med två högtalare i varje som fungerade okey. De har försvunnit. Dottern djupt misstänkt..:cool:

Nu är jag på jakt efter något liknande. De ska vara små, ha okey ljud, inte behöva extern ström och kosta max 500. Några tips? Jag förstår att ljudet blir bättre om jag betalar 1000 eller 10000..;)

Jag har ett par LaCie-högtalare som jag köpte mest för att de var riktigt snygga. De drevs från FireWire-kontakten så de funkade bra till min MacBook men nu när jag också har en Air står se oanvända... Tyvärr. De har/hade någon USB-modell också, men jag tror de var sämre.

Inget svar på din fråga egentligen, men men...

Köp bluetooth-högtalare så kan du ha till annat (iphonen) också, Creative 100, kostar under 500:- och ska vara grym. Du kan driva den med nät eller batterier, dock ej USB, men finns AUX ingång. Ska själv köpa hade jag tänkt.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 19:08

Kanske ett par såna här. Vet inget om ljudet själv.

iHome iHM79 laddningsbara bärbara högtalare - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 23:03

Satte mig ned och såg era svar. Tack!

Fler tips mottages även om jag blev glad för dessa. Är det stor skillnad på ljud om det finns en egen strömkälla? Ser att Det har blivit betydligt vanligare de senaste två åren med någon form av batterilösning. När jag köpte de genomskinliga för ca två år sedan var det antingen helt utan egen/extern strömkälla eller nätkabel som jag upplevde vanligast. Så med utveckling på batterisidan verkar fler och fler peta in det i även ganska små högtalare.

Senast redigerat 2012-07-17 23:25

Kollegan har en sådan här - grymt ljud från så liten låda !

Jawbone JAMBOX Wireless Speaker | Hi-Fi Audio, Speakerphone & more

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 10:48

Men 1500 kr var rätt mycket. Är den värd det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 12:35

Hur bra fungerar USB högtalare? Jag tänker på smidigheten när man kopplar in dem. Säg att jag lyssnar på något och så vill jag få ut ljudet i högtalarna. Är det bara att koppla in kabeln eller krävs det en del meckande/klickande för att få ut ljudet? Fördelen med hörlursutgången är ju att det bara är att stoppa i kontakten så är det igång.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 12:54
Ursprungligen av xms67:

Hur bra fungerar USB högtalare? Jag tänker på smidigheten när man kopplar in dem. Säg att jag lyssnar på något och så vill jag få ut ljudet i högtalarna. Är det bara att koppla in kabeln eller krävs det en del meckande/klickande för att få ut ljudet? Fördelen med hörlursutgången är ju att det bara är att stoppa i kontakten så är det igång.

Kolla här, där vi diskuterar just det, med några förslag också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 12:55
Ursprungligen av LaHe:

Kolla här, där vi diskuterar just det, med några förslag också...

Jag tror du missade länken.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 13:02
Ursprungligen av xms67:

Jag tror du missade länken.

Oops

http://www.99mac.se/bildskarmar-grafikkort/296515-usb-ljudkort-till-thunderboltdisplay.html

fast nu var det väl egentligen USB-ljudkort men funkar på samma sätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 23:08
Ursprungligen av LaHe:

Oops

http://www.99mac.se/bildskarmar-grafikkort/296515-usb-ljudkort-till-thunderboltdisplay.html

fast nu var det väl egentligen USB-ljudkort men funkar på samma sätt...

Får erkänna att jag inte riktigt förstod det där..:">

Var det ett svar på hur enkelt USB högtalare fungerar? Det jag undrar är att om jag lyssnar på något och pluggar i USB kabeln, vad händer då? Vad krävs för at få ut ljudet?

  • Avstängd
  • 2012-07-18 23:50
Ursprungligen av xms67:

Får erkänna att jag inte riktigt förstod det där..:">

Var det ett svar på hur enkelt USB högtalare fungerar? Det jag undrar är att om jag lyssnar på något och pluggar i USB kabeln, vad händer då? Vad krävs för at få ut ljudet?

Ja, vad ska man säga... ett USB-ljudkort som man kallar dom ansluter man ju högtalare till oftast med en vanlig plug som på hörlurar, dvs att du kan i stort ansluta vilka högtalare som helst med egen strömförsörjning som matchar tele-pluggen och impedans kraven för USB-kortet.
USB-ljudkort: USB-ljudkort > Ljudkort | Kjell.com

USB-högtalare är ju en högtalare med USB plugg.
USB högtalare: http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=en&sa=X&ei=zi8HUJn5Ecf_4QSOzpCUCQ&ved=0CD0QBSgA&q=USB+högtalare&spell=1&biw=1920&bih=1441

Oftast vad jag vet måste man ställa om i inställningar för ljud ut från datorns högtalare till USB enheten fast vad som gäller för just USB-högtalare vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 00:26

Okey, efter att ha ägnat några timmar fram och tillbaka så beställde jag nyss: iHome iHM79.

iHome iHM79 laddningsbara bärbara högtalare - Apple Store (Sverige) Beställde dem dock inte på app store. Hittade ett betydligt bättre pris. Men då fann jag en färg som passar bättre där de ska stå... Och vips var priset nästa som hos app store...

Vi får se får se vad jag tycker. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av xms67:

Beställde dem dock inte på app store. Hittade ett betydligt bättre pris.

Var köpte du dem då? Alltid intressant att veta vilka butiker som har bra priser!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 10:24

Jag brukar inte berätta var jag köper saker. Men kolla prisjakt.nu eller pricerunner.se Allra billigast tror jag nu ligger på runt 350 inkl frakt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-19 11:18

"inte berätta var jag köper saker"????? Varför det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 11:33
Ursprungligen av kenjon:

"inte berätta var jag köper saker"????? Varför det?

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig. Men oftast avstår jag från det. Om jag köpt via nätet i alla fall. Det handlar nog om integritet. Säg att jag köpt något ovanligt och så ser butiken mig kommentera det. Då kan de med stor sannolikhet veta väldigt mycket om xms67. Larvigt? Kanske...

  • Avstängd
  • 2012-07-19 13:06
Ursprungligen av xms67:

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig. Men oftast avstår jag från det. Om jag köpt via nätet i alla fall. Det handlar nog om integritet. Säg att jag köpt något ovanligt och så ser butiken mig kommentera det. Då kan de med stor sannolikhet veta väldigt mycket om xms67. Larvigt? Kanske...

Om du blir nöjd och sedan tipsar om prylen blir dom väl snarast glade över lite gratisreklam?
Är man inte nöjd kan man nämna det om prylen utan att nämna vilket ställe man köpte från ifall man gör andra affärer därifrån... så resonerar jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-19 11:38

No offence men där har du nog passerat bottengränsen för cynism

Dessutom, på vilket sätt skulle butiken hitta dina kommentarer? Hur skulle de kunna knyta det till ditt köp? Hur skulle de kunna veta vem du är? Inget av detta skulle de ju kunna göra. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar här men det skulle ju vara intressant att veta hur du tänker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 13:25
Ursprungligen av zinned:

No offence men där har du nog passerat bottengränsen för cynism

Dessutom, på vilket sätt skulle butiken hitta dina kommentarer? Hur skulle de kunna knyta det till ditt köp? Hur skulle de kunna veta vem du är? Inget av detta skulle de ju kunna göra. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar här men det skulle ju vara intressant att veta hur du tänker.

Jag tyckte jag uttryckte det i mitt förra inlägg? Om du inte delar min uppfattning så är ju det en sak. Men att be mig skriva det igen?

Känns väl lite sådär att vi andra ska tipsa om var man köper saker, men inte du...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 13:47

Okey till er alla ska jag utöver vad jag skrev innan skriva några rader till.

Först vill jag upprepa det jag skrev: Jag vill inte på något sätt verka otrevlig eller snarstucken med att inte uppge vart jag köper saker på nätet. Jag har inte heller uppfattat att det var någon form av "gentlemans agreement" här.

Jag försökte i ett tidigare inlägg redogöra för hur jag tänker. Jag säger inte ens att jag har rätt i mitt tänkande. Men under alla år på nätet har jag varit försiktig med att uppge vart jag handla. Orsaken är att ett köp på nätet innebär att man för över mycket information till butiken. Det är allt från personnummer till kontokortsnummer. Adress och telefonnummer finns nästan alltid med. Att i lägen där man lämnar ut den typen av information vara lite återhållsam med information tycker jag känns naturligt, oavsett vad ni andra tycker.

Vad har detta för betydelse på ett forum? Jo, min enkla lilla tanke är att om man beställer en produkt som kanske inte säljs så ofta är det inget jättesnille som krävs för att koppla ihop köpet med mitt "nick" här. Att en del säljare/anställda på elektronikföretag skulle förekomma här ser jag inte som något helt otroligt. Att då den personen kan ha tillgång till i stort sett alla mina privata uppgifter och kunna koppla det till min "nick" här tycker jag är att gå ett steg för långt.

Jag svarade igår på en fråga om hur man kan tänka när man tar över ett företag. Det kanske inte alls passar att just jag gör. Min arbetsgivare kanske tycker att det ligger för nära det jag jobbar med? Själv tycker jag det är en frihet med nätet. Jag kan inom områden jag behärskar skriva en del och hjälpa andra. I gengäld får jag tips och idéer om sådant jag inte kan så mycket om.

För många kanske det inte spelar någon roll vad man skriver och tycker och tänker. För andra kan anonymiteten på nätet vara en förutsättning för att de ska kunna bidra. Och att då uppge information så att vissa människor kan koppla ihop ett nick med alla privata uppgifter kanske en del vill undvika.

Jag är alltså bara lite försiktig. Kunde inte drömma om att det skulle få dessa reaktioner. Ni får inte glömma att frågan gällde vilken butik som har bra pris. Det är verkligen en uppgift som är enkel att ta fram. Det var inte att någon butik fått in något unikt eller att servicen var så himla bra att alla borde handla där eller att bemötande var så dåligt att ingen borde ens närma sig butiken. Det var bara en fråga om vart det var billigt. Jag bjöd också på två länkar för att inte bara snoppa av någon.

Men återigen vill jag understryka, jag vill inte vara cynisk eller dum. Jag bidrar med mina kunskaper och kan kanske därmed hjälper några av er. Jag tar emot av er kunskap inom andra områden. Men försöker samtidigt upprätthålla någon form av säkerhet på nätet. Är det verkligen så så cyniskt?

Du får givetvis göra som du vill, men det handlar inte om något "gentleman's agreement", det handlar nog snarare om lite etikett. Å andra sidan kan du ju inte heller förvänta dig att andra ska hjälpa till med tips om bra deals när du inte gör det själv. Det är allt.

Du berättar var du har köpt en pryl.
+ En anställd i den butiken hittar det foruminlägget, och kopplar ihop inlägget och ditt nick med ditt kundkonto i den butiken.
+ Han sprider denna information på något sätt, så att hela världen får reda på att XMS67 är faktiskt Nisse X-son i X-stad.
+ Din arbetsgivare är en av dem som får ta del av den informationen.
+ Din arbetsgivare börjar studera vad du har skrivit på forumet.
+ Din arbetsgivare hittar något som du inte borde ha skrivit, och avskedar/stämmer/anmäler dig.

= Foliehatt på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 14:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du berättar var du har köpt en pryl.
+ En anställd där kommer att leta upp dig och koppla ihop det köpet med ditt kundkonto i den butiken.
+ Han sprider denna information på något sätt, så att hela världen får reda på att XMS67 är faktiskt Nisse X-son i X-stad.
+ Din arbetsgivare är en av dem som får ta del av den informationen.
+ Din arbetsgivare börjar studera vad du har skrivit på forumet.
+ Din arbetsgivare hittar något som du inte borde ha skrivit, och avskedar/stämmer/anmäler dig.

= Foliehatt på

Kan hålla med lite om det..:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 14:30

Ni tycks inte dela min uppfattning. Det köper jag. Som ni sett har jag hela tiden hållit en viss distans till vad min egen tanke. Det ni ska ha i åtanke är att det finns människor som har skyddsklassad arbeten, är kända via media i stora delar av Sverige, har ett intresse kring sig som gör att minst risk för spridning av vad man skriver på nätet kommer misstolkas eller vridas framår eller bakåt, befinner sig i en position där media ständigt letar efter något(väsentligt eller oväsentligt, tänk kvällspressen) eller har arbetsgivare som är extremt nervösa.

Jag säger inte att allt detta gäller mig. Kanske inte något. Men underskatta inte den utsatthet vissa personer har. För just de kan nätet bland bli ett tryggt hörn att få spendera några timmar i. Jag har bekanta som inte kan gå på vissa krogar eller restauranger. De kan inte gå på vissa tillställningar och inte ens på vissa privata fester. Inte för att de har en stalker efter sig, utan för at deras arbete sätter stopp för det.

Att bidra tycker jag är viktigt i forum. Jag försöker bidra med min kunskap och kompetens. Jag hoppas då få tillbaka från de med annan kompetens. Även om jag råkade berätta om en gräns just jag har för delning av information.

Men som sagt, foliehaten kanske är på..:D

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-19 14:19

Nu ska jag gå och köpa ett paket Mollbergs Blandning och en liter mjölk på Coop Nära.
När jag kommer hem igen har jag säkert fått sparken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-19 14:33
Ursprungligen av Konrad:

Nu ska jag gå och köpa ett paket Mollbergs Blandning och en liter mjölk på Coop Nära.
När jag kommer hem igen har jag säkert fått sparken.

Vill man inte förstå finns inget att göra. Viljan att förstå andra är grunden för kommunikation och umgänge.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-19 16:12
Ursprungligen av xms67:

Vill man inte förstå finns inget att göra. Viljan att förstå andra är grunden för kommunikation och umgänge.

Förstå och förstå?
Jag tycker mest synd om såna som du.

Bevaka tråden