Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra skärmdump på Windows

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-16 01:46

Hej. Kompisen som aldrig använt annat än window blev imponerad när jag visade hur man gör en skärmdump på min iMac Shift+CMD+4.
Jag som aldrig använt annat än Mac kunde inte hjälpa honom. Viken tangentkombination behöver han använda för att kunna göra en skärmdump.
Tack på förhand.
iKalle

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-16 04:50
  • Avstängd
  • 2012-07-16 05:56

Skärmdump -> PRINTSCRN ("Print Screen" tangenten)
Aktivt fönster -> alt + PRINTSCRN ("Print Screen" tangenten)

Däremot så hamnar windows skärmdumpar/utklipp inte direkt direkt på skrivbordet som på macen utan måste klistras in i nått dokument först typ, eller sparas ner som bildfil med urklippshanteraren tror den heter urklipp.exe, men osäker på windows senare än XP.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-16 07:11

Tack båda. Det borde han bli hjälpt av.
iKalle

I Win7 så finns skärmklippsverktyget i mappen tilllbehör- tror jag. Starta det , Håll ner höger musknapp- rama in det du vill ha, dubbelklicka (vänster musknapp) så får du upp en "spara som-ruta". Välj ex.vis jpg samt plats på HD-n. Klart.

Finns en uppsjö program som fixar detta, men då jag inte använt Windows på flera år så kommer jag inte ihåg namnen på alla...

Har kört med denna ett tag på jobbet - fungerar helt okej och lite mer options än win7's inbyggda snipping tool.

Greenshot - a free and open source screenshot tool for productivity

Har kört med denna ett tag på jobbet - fungerar helt okej och lite mer options än win7's inbyggda snipping tool.

http://getgreenshot.org

1
Bevaka tråden