Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag min gratis Mountain Lion uppdatering?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena alla goa Mac-lirare!

Jag har nyligen blivit en stolt MacBook Pro ägare. Så pass ny att jag kommer att få fri Mountain Lion Upgrade. Jag läste nyss på Apple Store, och förstod inte riktigt vad det är frågan om.
Som jag förstod det måste jag göra en request inom 30 dagar efter datorns inköp.
Var i gör jag egentligen den requesten? Det Engelska språket kanske gör mig förvirrad, för jag förstår inte riktigt vad det är frågan om.
Det vore helt sjukt att missa gratis uppgradering för att man inte hajar läget....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-17 12:35

"When Mountain Lion becomes available in July, come back to this page for details on how to request your copy of Mountain Lion."

http://www.apple.com/se/osx/uptodate/

Det är bara till att vänta och se.

Det är inom 30 dagar efter det att Mountain Lion blivit tillgängligt du måste begära uppgraderingen, inte senast 30 dagar efter att du köpte datorn (funderade på samma sak själv).

Ursprungligen av akerstrom:

Det är inom 30 dagar efter det att Mountain Lion blivit tillgängligt du måste begära uppgraderingen, inte senast 30 dagar efter att du köpte datorn (funderade på samma sak själv).

Aaaha!
Då förstår jag. Blev lite bekymrad där ett tag eftersom dom 30 dagarna från köpdatum är över snart.
Tack för info grabbar

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-26 14:57

Någon som fått denna uppgradering ännu?
Jag har fyllt i formuläret hos Apple, blir dock osäker på om jag behöver mejla Apple kvitto på köpet av dator.

Det jag tänker på är följande text:
"För att få din OS X Mountain Lion-uppgradering måste du fylla i beställningsformuläret och tillhandahålla en elektronisk kopia av ett daterat, specificerat kvitto som visar artikelnummer för den eller de inköpta berättigande produkterna. Beställningsbekräftelser, följesedlar och kopior av beställningar godtas inte.
Det fullständigt ifyllda beställningsformuläret och det daterade, specificerade inköpskvittot måste skickas in via e-post senast den 24 augusti 2012."
-Någon som vet?
Tack för hjälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 16:35

Det står ju att kvittot måste med...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-26 17:10

En kopia av kvittot, räcker nog att du skannar den och skickar den som en PDF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 17:47

Jag har inte fått min kod. Beställde den för ca 24 timmar sedan. Då jag köpte min MBA genom Apple.se så verkar jag ha en enklare process. Fick fylla i datum(?) och serienummer. Sedan fick jag ett meddelande om att en kod ska komma via mejl.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-26 18:58

Samma sak för min del, fick inte heller någon indikation på att kvitto måste skannas och bifogas per mejl, därav min fråga om jag missuppfattat något..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-26 18:59
Ursprungligen av xms67:

Jag har inte fått min kod. Beställde den för ca 24 timmar sedan. Då jag köpte min MBA genom Apple.se så verkar jag ha en enklare process. Fick fylla i datum(?) och serienummer. Sedan fick jag ett meddelande om att en kod ska komma via mejl.

Jag har väntat drygt ett dygn, ännu ingen kod skickad..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-26 18:59

Crap, precis när jag tryckte "köp" kom jag på att jag var berättigad till gratis uppdatering.... jaja vad är väl 150 spänn

Har inte heller fått någon kod - vare sig felaktig eller riktig. Någon begäran om kvitto fanns inte i formuläret - bara i beskrivningen. Gick med andra ord inte att bifoga något kvitto vid det tillfället. Gjorde min begäran vid 15 tiden igår - fick ett referensnummer - sedan inte hört ett ljud. 24 timmar står det - men i andra forum har apple skrivit 72 timmar - så det är nog bara att avvakta.........

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2012-07-27 07:46

Ingen kod här heller. Reggade onsdag kväll. Förstår inte hur svårt det ska vara? Använde samma mail som vid köp + uppgav korrekt datum + maskin-id, borde mao gå att matcha automatiskt och skicka en kod inom sekunder....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 10:19

Verkar som det är problem med Apples gratis uppdatering till ML: Problems plague Apple's Mountain Lion up-to-date program

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-27 11:59

LaHe hälsar att han fick sin kod inatt. Så nu bör dom väl börja dyka upp

Jag är inne på sidan där man ska "beställa" sin berättigade uppdatering till mountain lion (https://uptodate.apple.com/UtdPrepareAction?program=Mountain%20Lion&locale=sv_se) , men jag förstår inte vad de menar med "Antal berättigande datorer med kopieringsrätt" och ska man kryssa i rutan där det står "kopieringsrätt"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 13:28
Ursprungligen av jom_jom:

Jag är inne på sidan där man ska "beställa" sin berättigade uppdatering till mountain lion (https://uptodate.apple.com/UtdPrepareAction?program=Mountain%20Lion&locale=sv_se) , men jag förstår inte vad de menar med "Antal berättigande datorer med kopieringsrätt" och ska man kryssa i rutan där det står "kopieringsrätt"?

Det där fattade inte jag heller. Kommer inte ihåg vad jag fyllde i..O:-) Men jag tror kryssa i och sedan 1(en).

Ursprungligen av xms67:

Det där fattade inte jag heller. Kommer inte ihåg vad jag fyllde i..O:-) Men jag tror kryssa i och sedan 1(en).

Ok, då gör jag också det, och hoppas på det bästa

Ursprungligen av jom_jom:

Jag är inne på sidan där man ska "beställa" sin berättigade uppdatering till mountain lion (https://uptodate.apple.com/UtdPrepareAction?program=Mountain%20Lion&locale=sv_se) , men jag förstår inte vad de menar med "Antal berättigande datorer med kopieringsrätt" och ska man kryssa i rutan där det står "kopieringsrätt"?

Det står väl också att det gäller något i stil med att det är skolor och institutioner som kan begära kopieringsrätt. Är du en sådan ska du kryssa för där, annars inte.

Min kod kom efter någon timme att jag fyllt i dokumentet. (har dock inte använt den så den kan ju vara en sådan som inte fungerar. Ville inte vänta så jag betalade istället )

För mig går det varken att kryssa i rutan och skriva antal 1(en), då blir det såhär när jag trycker Fortsätt

Och om jag inte kryssar i någonting alls och inte skriver in något nummer så händer ingenting när jag trycker på fortsätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 17:20
Ursprungligen av jom_jom:

För mig går det varken att kryssa i rutan och skriva antal 1(en), då blir det såhär när jag trycker Fortsätt
[ATTACH="CONFIG"]34013[/ATTACH]
Och om jag inte kryssar i någonting alls och inte skriver in något nummer så händer ingenting när jag trycker på fortsätt...

Det var därför jag inte kom ihåg vad jag skrev. Fick trixa mig fram tills något rimligt passade...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 14:53

Och om du skriver 2? Det är ju svårt att kopiera om man bara har en...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 01:01

Men herregud... Nu har mejlet kommit. Med besked om att ett lösenord ska komma via brev... Nu tycker jag faktiskt Apple gör bort sig. vi pratar om en licens som kostar 150 kr. Hur i hela världen kan man krångla till det på detta sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-28 01:11

Har fått båda mailen. Det var ju konstigt att det skall att det skulle ta tre dagar att få detta att fungera.
Synd att man inte kunde hålla sig, utan redan köpt ML

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 01:18
Ursprungligen av ripley609:

Har fått båda mailen. Det var ju konstigt att det skall att det skulle ta tre dagar att få detta att fungera.
Synd att man inte kunde hålla sig, utan redan köpt ML

Vad menar du med både mejlen?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-28 01:27

Först fick jag ett mail med lite info och en stor grå ruta med ett lösenordsfält på.
Strax efter kom 2 (?!?) mail med lösenord i, fyllde i lösenordet i rutan och vips försvann grårutan och "redeem"-koden visades.
Vet dock inte om "redeem"-koden funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 01:30

Nu har jag också fått två mejl och inser att brev är mejl/e-brev. Men inte får jag det att fungera. Ett mejl, som jag fått i tre varianter men tre olika koder hjälper mig inte. Då det andra mejlet som jag fått i två likalydande varianter säger att koden är fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-28 01:42

Har du matat in det som står efter "Lösenordet som öppnar filen med innehållskoden är:" i rutan "Lösenord" mitt på den stora gråa ytan i det andra mailet?
Jag fick två olika lösenord, varav det ena inte fungerade. Verkar som Apple har haft både det ena och andra problemet med detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 01:45

det här har de inte lyckats särskilt väl med. Jag provade alla otänkliga varianter på att fylla i koderna(tre stycken) i pdf(två stycken). Trots att jag ett flertal ggr provade att kopiera koderna så fungerade det inte. Men fjärde försöket med kopiering fungerade det. Däremellan fyllde jag manuellt i koden ett antal gånger. Och det är ju märkligt då det verkar vara en pdf och då kan väl inte nät/serverproblem ligga bakom? Hur kan en kopiering tre ggr inte fungera för att fjärde ggr fungera?

Nåja, nu tuggas det uppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-28 02:01

Nej, det var ett märkligt förfarande.
Lycka till med uppdateringen. Du kommer nog inte att bli besviken.

Bevaka tråden