Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installerar telias fiber/Thomson gateway

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-05-31 11:11

Har kört telias ADSL - DLink modem(DSL-320T) - Apple Airport vilket fungerat OK trådlöst till iMac, MiniMac, MacBook mm.
Byter nu till Telias villanät fiber - Thomson gateway (TG789vn) och nu undrar jag om det är någon vits att koppla in Apple Airport eller Airport Extreme och köra trådlöst till macBook, trådlöst och via nätverkskabel till (fasta) iMac mm.
Kan jag ha någon nytta av Airporten eller Airport Extreme i det nätet jämfört med att bara köra via Thomson gateway?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-31 11:24

Många har problem med Thomson, men jag vet inte om det går att ställa den enbart i bridge. Telia är ju lite gnälliga när man vill gå utanför deras ramar....
Använder du deras VoIP och/eller deras TVoIP så sitter du kanske där med deras lösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 11:33

Jag stängde av det trådlösa i Thomson och fortsatte med den gamla routern istället, behöver ändå ett antal kabelanslutningar och sedan slipper jag konfigurera om alla apparater...

(VoIP och TVoIP ligger precis i tidigare gateways på egna fysiska portar, påverkas alltså inte av hur man väljer att ansluta sitt LAN/WLAN)

Mvh Magnus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 12:29

Glöm inte att stänga av NAT i Thomson-gatewayen också, om ni nu kopplar in en Extreme eller Express bakom som ska sköta den biten.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-05-31 12:48

Det går inte i nuläget att brygga Thompsonmodemet. Telia säger att de funderar på det vad jag förstått från de trådar man läst på deras forum (kommer antagligen själv att byta till Telia då de är de enda som kan leverera 30/12 där jag bor nu).
Det går dock att gå förbi det och köra med en ZyXel: ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM | Dustinhome.se Där finns även konfigurationsfilen att tillgå för att den skall fungera med IP-telefoni/TV mm. Det har med olika VLAN som Telia lägger de olika tjänsterna på.

Edit: Missade att det gällde fiber, det jag skrivit ovan gäller deras VDSL.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 14:20
Ursprungligen av Drakfot:

Det går inte i nuläget att brygga Thompsonmodemet. Telia säger att de funderar på det vad jag förstått från de trådar man läst på deras forum (kommer antagligen själv att byta till Telia då de är de enda som kan leverera 30/12 där jag bor nu).

Det är rent skitsnack.

Jag använder själv deras modem (dock med BBB) och det går alldeles utmärkt att brygga det. BBB gjorde det remote åt mig när jag sa att jag behövde att de gjorde det.

Ursprungligen av zinned:

Det är rent skitsnack.

Jag använder själv deras modem (dock med BBB) och det går alldeles utmärkt att brygga det. BBB gjorde det remote åt mig när jag sa att jag behövde att de gjorde det.

Jag tror du har fel. Jag tror att grundproblemet är att Telia har hällt i något eget firmware... Min Thomson TG789vn kör en tjänst
som heter "TeliaSonera SMART 2.2.1". Jag får inte min Airport Extreme att funka stabilt i bryggläge med den. Det finns andra trådar om detta här (och i Telias supportforum).

Ursprungligen av zinned:

Det är rent skitsnack.

Jag använder själv deras modem (dock med BBB) och det går alldeles utmärkt att brygga det. BBB gjorde det remote åt mig när jag sa att jag behövde att de gjorde det.

Helt fel, Thomson TG789vn (även kallad Smart) som levereras av Telia är flashad med en crippled version av firmware och den går ej att brygga. Som nämnts har Telia pratat om att öppna upp för den möjligheten men trots att de nämnde April som tidpunkt för det har inget hänt på den fronten ännu.

Kör du fiber kan man få efter lite tjatande få Telia att skicka en Inteno-switch istället för Thomson TG789vn. Den switchen är VLAN-kapabel och gör att man får ut rätt VLAN för att ansluta IP-telefoni samt IP-TV förutom internet om man önskar det. Sen kan man köra sin egen router istället för Smart-skräpet.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-05-31 13:59

Med Airport Extreme kan man visst koppla in en HD och dela innehållet i den mellan datorerna i nätverket, kan man åstadkomma det
med Thomson gateway? I övrigt, vad kan jag vinna på att köra datorerna via Extremen? VoIP och TVoIP kan jag väl ändå bara köra via Thomson-gateway?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-05-31 14:32

Nå, Drakfot skrev under edit att han (eller ska man skriva hen?) missat att det gällde fiber...
Jag har fler funderingar: är det läge att helt skrota telefonjacknätet i huset, koppla en DECT-telefon till Thomson gatewayen och köra telefon trådlöst i huset, då kan jag använda redan borrade hål hål i väggar och golv till att dra nätkabel eller HDMIledningar i stället för de gamla telefonledningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 19:26
Ursprungligen av pg89:

Nå, Drakfot skrev under edit att han (eller ska man skriva hen?) missat att det gällde fiber...
Jag har fler funderingar: är det läge att helt skrota telefonjacknätet i huset, koppla en DECT-telefon till Thomson gatewayen och köra telefon trådlöst i huset, då kan jag använda redan borrade hål hål i väggar och golv till att dra nätkabel eller HDMIledningar i stället för de gamla telefonledningarna?

Vi gick över till DECT redan med ADSL, på så sätt kunde vi välja fritt var splitter, modem och allt annat elände skulle stå. Eftersom vi bara bott i gamla hus är det bara ett par i ledningarna (annars kan man ju lösa det ändå) och jag har inte lust att dra om all koppar med 4-trådars. Både i lägenheten och nu i huset har det faktiskt blivit sista jacket...

mvh Magnus

Jag har en Thomson 789 gateway till mitt Telia bredband och det funkar alldeles utmärkt. Har min Time Capsule kopplad i bryggläge för att låta Thomson dela ut IP-adresser.Dator och Apple-TV kabelanslutna till Time Capsule, kör Time Capspule även till mitt trådlösa nät.

Senast redigerat 2012-05-31 20:37

För den som vill läsa mer om problemen med TG789vn finns massor här på telias forum: https://forum.tewss.telia.se/forum/14-hardvara-for-bredband//

Själv kör jag VDSL och bytte smartmodemet emot en ZyXEL P-870H-51a och Tilgin-adapter för IP-telefoni, och det funkar perfekt. VDSL 60 ger 58 ner och 10 upp.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-05-31 21:43

Japp, min post gällde de modem som Telia skickar ut. Jag har för mig att jag läst att det skall fungera via BBB's (som nämns ovan så måste det göras av deras support remote). För många fungerar detta bra, men för min del som har en egen infrastruktur på plats redan så är möjligheten att brygga modemet i stort sett avgörande, vilket Telia's modem i dagsläget saknar. Men lösning/workaround finnes så

Telia kan nu brygga dessa Thomson.

Jag har kört med denna Thomson ett antal månader nu och det har funkat bra. Men jag ville ha internet (Telia fiber 100 ned/10 upp) att bara gå rakt igenom Thomson och direkt till min TC och låta den fixa det trådlösa nätverket själv, och att allt trådlöst i Thomson slås av för att inte ligga och sända/störa i onödan.

Telia laddade då via fjärr in en ny programvara i Thomson så den kunde köras i bryggat läge.

Men detta gjorde de då jag var borta på jobb, så det var först igår när jag kom hem som jag kunde testa det. Tyvärr så funkade inte internet alls då så jag ringde Telia Support, men de kunde inte läsa det då utan lade en felanmälan.

Efter lite testande så har jag kunnat konstatera att kabel direkt från vägguttaget till min MBP ger internet med drygt 94 Mbit/s ned och drygt 10 upp, heeeelt OK. Kopplar jag så kabeln från väggen till Thomson och sen från uttag 4 till min MBP så får jag internet med drygt 94 ner och 10 upp. Funkar alltså kalasbra. Men, kopplar jag så in kabeln från Thomson’s uttag 4 till min TC (samma uttag som jag alltid använt på TC, ser ut som en ”sol”) så funkade det inte.

Efter en koll i Airportverktyget så visade det sig att TC verkade stå i bryggat läge, så jag testade att sätta den på DCHP men det funkade inte, testade då DCHP och NAT (vad fan det nu är...?) och då funkade det så jag får trådlöst nätverk i lägenheten. Men det är nu mycket långsammare med bara drygt 25-35 Mbit/s

Hur attan får jag ordning på detta? Vilka inställningar ska man ha på de olika flikarna och valen i dessa på TC Airportverktyget?

Har min trådlösa telefon kopplad till Thomson med (telefon via fiber alltså) och det har alltid funkat förut, men den får inte kontakt med telenätet längre utan ger bara tut..... tut..... tut.... när man kollar linjen.

Finns det någon mall för vilka inställningar som man ska ha, och hur man ställer in allt detta?

Måste ju gå att få ut liknande hastigheter från TC som man får med kabel direkt från väggen eller Thomson, eller i alla fall minst lika mycket så jag hade tidigare med det trådlösa (innan Thomson blev bryggat) som var 55-80+ beroende på dagsformen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-17 12:17

Du bör nog ta reda på hur din Thomson är inställd efter uppgraderingen. På dig så låter det som att den fortfarande står i router-läge. Du har däremot enligt din artikel fått en nyare programvara som tillåter bryggat läge, men den är troligen ännu inte aktiverad.

Ursprungligen av frazze:

Du bör nog ta reda på hur din Thomson är inställd efter uppgraderingen. På dig så låter det som att den fortfarande står i router-läge. Du har däremot enligt din artikel fått en nyare programvara som tillåter bryggat läge, men den är troligen ännu inte aktiverad.

Enligt det SMS som Telia Support skickade till mig så hade de lyckats få in den nya programvara i min Thomson och bryggat port 4.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 14:22

Om Telia bara delar ut ett IPnummer, så ska det gå till din TC, om Thomson står i bryggläge. Och då funkar så klart inte dina analoga telefonportar. Så där måste du välja. Det bästa är att skaffa en riktig IPtelefon och strunta i ATAfunktionen.
När du satte din MBP direkt på uttag 4 i Thomson, vad fick du för IPnummer i datorn då?

Ursprungligen av kenjon:

Om Telia bara delar ut ett IPnummer, så ska det gå till din TC, om Thomson står i bryggläge. Och då funkar så klart inte dina analoga telefonportar. Så där måste du välja. Det bästa är att skaffa en riktig IPtelefon och strunta i ATAfunktionen.
När du satte din MBP direkt på uttag 4 i Thomson, vad fick du för IPnummer i datorn då?

Nu är jag lite trött i kolan efter en hektiskt arbetstur, så vilket iP-nummer datorn hade, har eller har fått har jag ingen aning om, vars kollar jag nu det igen då?

Det där med min sladdlösa telefon som är kopplad till Thomson (har ju telefonen på fiber med) förklarade jag ju för Telia Support, att den var kopplad direkt till Thomson, och de sa inte ett pip om att det inte skulle funka om de bryggade Thomson’en utan vad jag förstod så sa de att det skulle funka ändå.

Nu har jag ju internet igen enligt vad jag skrev tidigare, men det är väldigt varierande i hastighet, från i värsta fall 2-4 Mbit/s upp till drygt 60 Mbit/s. Det var mycket mer stabilt innan Thomson blev bryggat. då låg det på ca 45-75 Mbit/s.

Fortfarande har ingen förklarat för mig hur jag ska ställa in min TC, vilka val jag ska göra eller inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 23:19

Under Äpplet - Systeminställningar - Nätverk.

Hur du ska ställa in din TC beror ju på om din Thomson verkligen står i bryggat läge eller ej. Vad får du för WAN IP på din TC (Airport-verktyg, Manuell inställning, längst ner)?
Står din Thomson i bryggat läge ska du ha TCn i defaultläge (dela en allmän adress, aktivera NAT).

1
Bevaka tråden