Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps onsdag 25 juli?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 23:10

Har du semester, Adrian? Din kalender såg väldigt tom ut, förutom den 25. juli....

Ursprungligen av kenjon:

Har du semester, Adrian? Din kalender såg väldigt tom ut, förutom den 25. juli....

Ha ha, jag har faktiskt en extra användare på min dator som jag växlar över till när jag ska ha lite renare skärmbilder eller med mindre personlig info.

(Och förresten, som egenföretagare är riktig semester bara något jag drömmer om )

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-17 07:22

Ser fram emot denna release

  • Avstängd
  • 2012-07-17 08:59
Ursprungligen av Drakfot:

Ser fram emot denna release

Jag med, finns en del saker jag velat ha ett bra tag nu, en del av dom som inte kommer funka på min gamla MP men den ska ju bytas ut vad det lider

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-17 09:09

Jag fegkör nog denna gång också för att slippa eventuellt strul.
Jag har inte sett värst många jubelrop om 10.7. Vad är det man bara måste ha i 10.8. Att ha is i magen och vänta in 10.8.3-4 vore nog klokt. Hur resonerar ni.
iKalle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-17 09:40
Ursprungligen av iKalle:

Jag fegkör nog denna gång också för att slippa eventuellt strul.
Jag har inte sett värst många jubelrop om 10.7. Vad är det man bara måste ha i 10.8. Att ha is i magen och vänta in 10.8.3-4 vore nog klokt. Hur resonerar ni.
iKalle

Jag la in Snow Leopard när det kom. Inga problem.
Jag la in Lion när det kom. Inga problem.

Jag kommer garanterat lägga in Mountain Lion när det kommer

  • Avstängd
  • 2012-07-17 10:16
Ursprungligen av iKalle:

Jag fegkör nog denna gång också för att slippa eventuellt strul.
Jag har inte sett värst många jubelrop om 10.7. Vad är det man bara måste ha i 10.8. Att ha is i magen och vänta in 10.8.3-4 vore nog klokt. Hur resonerar ni.
iKalle

Jag brukar vänta en vecka eller två, dels för att slippa nedladdnings-rusch-strulet och också få lite info om det finns några buggar som gör att jag hellre väntar ännu ett tag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-17 10:40
Ursprungligen av LaHe:

Jag brukar vänta en vecka eller två, dels för att slippa nedladdnings-rusch-strulet och också få lite info om det finns några buggar som gör att jag hellre väntar ännu ett tag

Otålig som jag är kommer jag att ladda ner det i samma minut som det släpps. Jag kan inte minnas att jag hade några strörre problem vid nedladdningen av Lion på release-dagen, så jag kommer att köra på även denna gång.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 10:55
Ursprungligen av joakimo:

Otålig som jag är kommer jag att ladda ner det i samma minut som det släpps. Jag kan inte minnas att jag hade några strörre problem vid nedladdningen av Lion på release-dagen, så jag kommer att köra på även denna gång.

En del har ju tur, men när man läser om alla som får problem och elände här under dom första release-dagarna av iOS och OSX är det nog bättre att vänta, iaf för mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 09:27

Skälet till att jag hänger här på 99mac.se är att min största hobby är datorer och kommunikation. Att då inte uppdatera till det senaste OSet är för mej helt obegripligt. Klart jag ska uppdatera!

Hade heller inte några problem att ladda ned Lion direkt när det släpptes.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-17 11:27

Kommer nog att ladda ner ML direkt det blir tillgängligt, jag gillar att testa nya prylar.

Varför skulle man jobba natt i butikerna när ett nytt OSX släpps? Det är nog bara server-IT-folk som ev. jobbar extra när Apple släpper ett OS eller en app idag :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför skulle man jobba natt i butikerna när ett nytt OSX släpps? Det är nog bara server-IT-folk som ev. jobbar extra när Apple släpper ett OS eller en app idag :-D.

Vad jag förstår vore det för att uppdatera burkarna som finns i butiken med nya OS, samt montera skyltmarerial. Men lär ju knappast kräva särskilt stor bemanning.

Jag väntar iaf tills att Propellerhead gett grönt ljus för Reason 6, sen uppdaterar jag.

Kommer att slänga in ML direkt, omgående. Enda strul jag någonsin haft med en x.0-release var med SL tror jag. Något med Mail som buggade...

Kommer även ML att släppas på USB? Om jag framöver vill köra ML, så vill jag helst göra en clean installation, och inte en uppgradering.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Kommer även ML att släppas på USB? Om jag framöver vill köra ML, så vill jag helst göra en clean installation, och inte en uppgradering.

Jag kan inte se varför det inte skulle komma på en sticka. Apple gjorde det med Lion. Men i vilket fall så behöver du inte köpa det på ett USB-minne för att du ska kunna göra en ren installation. Det räcker med att du tar skivavbilden som laddas ned när du köper det i Mac App Store och lägger över den på en egen USB-sticka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-18 07:47
Ursprungligen av andersmacnilsson:

Kommer även ML att släppas på USB? Om jag framöver vill köra ML, så vill jag helst göra en clean installation, och inte en uppgradering.

Det går om inte annat att göra precis som med Lion, lägga ut det på USB själv.
Och du behöver egentligen inte USB för att göra clean installation. Har du hyffsad internetuppkoppling går det fort via återställningspartitionen.
Vet inte om Apple måste släppa en EFI-uppdatering innan det går dock.

De sade väl att ML skulle vara App Store-only?

Ursprungligen av Capeman:

De sade väl att ML skulle vara App Store-only?

Det sa Apple om Lion också - om jag inte minns helt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 07:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det sa Apple om Lion också - om jag inte minns helt fel.

Sant, men att Apple "gav med sig" var nog för att det var första gången som OS X inte fanns tillgängligt på fysisk disk vid lansering, straxt innan Lion lanserades såldes Macar fortfarande med en fysisk OS X-disk i kartongen. Nu har det gått ytterligare ett år och inga Macar som säljs har med någon fysisk disk med OS X på sen ett år tillbaka. Jag tror inte de kommer att göra samma sak nu, Apple vill att det bara ska finnas tillgängligt via App Store.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 09:24
Ursprungligen av stile:

Sant, men att Apple "gav med sig" var nog för att det var första gången som OS X inte fanns tillgängligt på fysisk disk vid lansering, straxt innan Lion lanserades såldes Macar fortfarande med en fysisk OS X-disk i kartongen. Nu har det gått ytterligare ett år och inga Macar som säljs har med någon fysisk disk med OS X på sen ett år tillbaka. Jag tror inte de kommer att göra samma sak nu, Apple vill att det bara ska finnas tillgängligt via App Store.

Så är det nog.

Tycker nog ändå att man skulle kunna få valet att ladda ner själva installations .dmg bara, om man vill ha lite kontroll på installationen och skapa sin egen installations-enhet och också har flera datorer att uppdatera.

Hur blir det då om man gör en Internet Recovery och datorn levererades med Lion men man senare köpt Mountain Lion.
Måste man då lägga in Lion först och sen uppgradera till Mountain Lion.

Någon som vet?

Ursprungligen av LaHe:

Så är det nog.

Tycker nog ändå att man skulle kunna få valet att ladda ner själva installations .dmg bara, om man vill ha lite kontroll på installationen och skapa sin egen installations-enhet och också har flera datorer att uppdatera.

Det kan man, precis som med Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 10:02
Ursprungligen av keptang:

Hur blir det då om man gör en Internet Recovery och datorn levererades med Lion men man senare köpt Mountain Lion.
Måste man då lägga in Lion först och sen uppgradera till Mountain Lion.

Någon som vet?

Det funkar att installera in ML direkt. När man gör sin Internet recovery så är det kopplat till App Store där köpet på ML är registrerat.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 10:03
Ursprungligen av keptang:

Det kan man, precis som med Lion.

Hur då, det jag får ner är ju ett helt paket med autostart som man måste avbryta och där man måste in och leta upp själva install-dmg appen?

Ursprungligen av LaHe:

Hur då, det jag får ner är ju ett helt paket med autostart som man måste avbryta och där man måste in och leta upp själva install-dmg appen?

Egg Freckles | Installing Mountain Lion Clean

Ursprungligen av stile:

Det funkar att installera in ML direkt. När man gör sin Internet recovery så är det kopplat till App Store där köpet på ML är registrerat.

Lysande.

Senast redigerat 2012-07-18 10:16
  • Avstängd
  • 2012-07-18 10:19

Haha, jo, den visste jag ju redan men svarar inte på min ursprungliga önskan

Håller med det stile skrev också... lysande...

Ursprungligen av LaHe:

Haha, jo, den visste jag ju redan men svarar inte på min ursprungliga önskan

Håller med det stile skrev också... lysande...

Avbryta någon autostart slipper du, så kan du överleva ett höger och två vänsterklick innan du kommer åt din .dmg så är du hemma

Bevaka tråden