Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken router ska jag ha till våra Mac-enheter?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-12 22:26

Jag har just fått 100 mbit i uttaget hemma.
Vilken router ska jag köpa som hanterar dessa 100 optimalt?

Det finns:
2 mackbooks
2 mac-minis
2 iPads
3 iphones
som ska samsas om utrymmet.

Det finns en Thomson TG 789vn men efter att ha googlat ca 50 sidor har jag sett kommentarer om att den kanske inte fungerar så bra. Därför tänker jag köpa ny på en gång och då behöver jag lite experthjälp.
Vad rekommenderar ni efter erfarenheter?

undrar Solen med varma hälsningar

Är det fiber du har så tycker jag att du ska köra på en Airport Extreme från Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-16 23:57

Wow!
Vad snabba ni är! Stort tack!
Japp det är fiber och back-uper kör vi på lite olika hårddiskar för respektive datorer. Time-mashine på alla.

Nu pratar ni om firmware och fler funktioner och svåra saker som jag inte riktigt greppar.
Jag vill bara komma åt internet från hela våningen och från alla enheter, ibland samtidigt på ett så snabbt sätt som möjligt. Har man router för något annat?

@Brandylf: Vad gör man med iphonesarna då om de inte går på 5GHz? Måste man ställa om för att kunna andvända wifi då?

Förlåt för dumma frågor.. jag är som sagt inte så initierad och har fått svar från experter.

Senast redigerat 2012-07-17 00:37
Ursprungligen av Solen77:

@Brandylf: Vad gör man med iphonesarna då om de inte går på 5GHz? Måste man ställa om för att kunna andvända wifi då?

Inga bekymmer, routern körs på båda lägena samtidigt. Min var konfigurerad så direkt, det fanns två nätverk. En som hette "Nätverk" (hette den så klart inte men för exemplets skull) medans den andra hette "Nätverk_5G". Telefonerna får inte ens upp _5G-nätverket i listan så det enda att tänka på är att styra in övriga enheter på det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-17 08:14
Ursprungligen av Brandylf:

Inga bekymmer, routern körs på båda lägena samtidigt. Min var konfigurerad så direkt, det fanns två nätverk. En som hette "Nätverk" (hette den så klart inte men för exemplets skull) medans den andra hette "Nätverk_5G". Telefonerna får inte ens upp _5G-nätverket i listan så det enda att tänka på är att styra in övriga enheter på det.

Normalt är det bättre att döpa dem till samma och låta de enheter som klarar 5GHz automatiskt välja nät.
Testade lite hemma och i bortre änden av andra våningen väljer datorn 2.4GHz vilket mycket riktigt ger högre hastighet där.

Nu bor jag visserligen nästintill störningsfritt på 2.4GHz så det kanske blir annorlunda om man har en massa grannar med nät.

Ursprungligen av Json_81:

Normalt är det bättre att döpa dem till samma och låta de enheter som klarar 5GHz automatiskt välja nät.
Testade lite hemma och i bortre änden av andra våningen väljer datorn 2.4GHz vilket mycket riktigt ger högre hastighet där.

Nu bor jag visserligen nästintill störningsfritt på 2.4GHz så det kanske blir annorlunda om man har en massa grannar med nät.

Helt riktigt, var hopplöst att få allting att lira klanderfritt på 2,4GHz här hemma.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 12:14
Ursprungligen av Brandylf:

Helt riktigt, var hopplöst att få allting att lira klanderfritt på 2,4GHz här hemma.

Hmm, hur många yttre får du in? Här hemma kan jag se en 10-15 stycken lite beroende på tidpunkt, men har sällan några större/längre störningar på mitt 2,4 nät.

Ursprungligen av LaHe:

Hmm, hur många yttre får du in? Här hemma kan jag se en 10-15 stycken lite beroende på tidpunkt, men har sällan några större/längre störningar på mitt 2,4 nät.

Just nu 8 st, men minns att jag fått in fler. Det märkliga dock är att alla utom ett visar full signalstyrka, grannarna verkar ha bra antenner

  • Avstängd
  • 2012-07-17 15:43
Ursprungligen av Brandylf:

Just nu 8 st, men minns att jag fått in fler. Det märkliga dock är att alla utom ett visar full signalstyrka, grannarna verkar ha bra antenner

Just nu har jag 10, varav 5 med full styrka... med 4 väggivägg grannar sas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 23:34

Om du även vill ha automatisk backup på dina Macar kan du ju fundera på en Time Capsule från Apple.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-13 08:34

Denna fungerar annars väldigt bra: Komplett.se - NETGEAR Rangemax Open Source Wireless-N
Kraftfull och hyfsat bra pris.
Dock inget stöd för TimeMachine.

När du skriver Thompson så tänker jag mig att du fått den av Telia och har tv via bredbandet. Det är kanske fel?

Annars hade jag kört på Airport Extreme Base Station.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-17 00:07
Ursprungligen av grenhall:

När du skriver Thompson så tänker jag mig att du fått den av Telia och har tv via bredbandet. Det är kanske fel?

Annars hade jag kört på Airport Extreme Base Station.

Right you are. Fått den av telia men bars för bredbandet.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-07-13 10:43

Jag hade tidigare en Dlink DIR-655 och 100Mbit, den fungerade sådär till en början och efter ett antal firmwareuppdateringar fungerade den tillfredsställande med många inställningsmöjligheter i webbgränssnittet. Även om det var något krångligt att göra inställningarna. Med tiden blev den bara sämre och sämre, uppkopplingen gick ner titt som tätt och ibland var jag tvungen att starta om routern för att det skulle hopp igång igen,

När jag senare köpte min Macbook Pro fick jag med en Airport Extreme som jag började använda. Det är en ren glädje att konfigurera den med hjälp av Apples Airport Utility! Om det är något som går fel säger den oftast i klartext vad det är som är fel så det är enkelt att felsöka den. I övrigt har den snurrat på utan problem sen jag koppla in den. Har även en WD 750GB extern hårddisk inkopplad till den för Time Machine. Det har inte heller varit några problem alls. Så jag skulle rekommendera Airport Extreme Base Station

Ett annat plus med Extreme routern är att den är snygg och inte har en jä**a massa blinkande lampor. En grön lampa som lyser svagt konstant och som blir gul när något är fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-13 13:37
Ursprungligen av wurpan:

Ett annat plus med Extreme routern är att den är snygg och inte har en jä**a massa blinkande lampor. En grön lampa som lyser svagt konstant och som blir gul när något är fel.

Lite blinkande lampor är väl aldrig fel?
Men jag sitter i en blandad miljö hemma, OSX, Winz, Linux. Så att kunna konfa routern med webinterface är ett måste.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-13 14:16
Ursprungligen av Creops:

Men jag sitter i en blandad miljö hemma, OSX, Winz, Linux. Så att kunna konfa routern med webinterface är ett måste.

Men det funkar väl med Airport Utility på både windows och linux!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 15:03

Och man kan ju ställa det så att den gröna lampan blinkar

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-07-13 15:32

Precis, Airport Utility finns till windows också om det är ett måste. Hur det är med Linux vet jag däremot inte.

Ursprungligen av wurpan:

Precis, Airport Utility finns till windows också om det är ett måste. Hur det är med Linux vet jag däremot inte.

Via Wine har jag för mig.

Betydligt smidigare med webb-gränssnitt som man kommer åt från allt.

Rekommenderar Asus RT-N56U - Router - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Allt utom iPhones går på 5GHz, hyfsat webgränssnitt, bra hastighet och stabil som ett urverk.

Ursprungligen av Brandylf:

Rekommenderar Asus RT-N56U - Router - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Allt utom iPhones går på 5GHz, hyfsat webgränssnitt, bra hastighet och stabil som ett urverk.

+1 på den. Absolut basta routern jag använt.. Har också 100 b/bit hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-17 00:43
Ursprungligen av jurassic579:

+1 på den. Absolut basta routern jag använt.. Har också 100 b/bit hemma.

Har du provat Airport Extreme?

Ursprungligen av Brandylf:

Rekommenderar Asus RT-N56U - Router - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Allt utom iPhones går på 5GHz, hyfsat webgränssnitt, bra hastighet och stabil som ett urverk.

690:- nu i helgen: inWarehouse.se - ASUS RT-N56U Dual-Band 11n Router

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-13 15:35

Rekomenderar också Airport Extreme.
Jag har aldrig haft så lite problem med en router som med min AE.

Airport Utility finns till iPad/iPhone också... gratis nerladdning från App Store

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-13 15:38

ps. Jag har också 100Mbit hemma.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-13 18:07

Ska bara nämna att jag snart kommer att byta firmware på min router till DD-WRT för att få lite fler funktioner. Som OpenVPN, SNMP osv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 21:37

Bra pris, men jag skulle nog vara mer sugen på en N66U...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-17 00:36
Ursprungligen av kenjon:

Bra pris, men jag skulle nog vara mer sugen på en N66U...

Kenjon, vad får man på en N66U som man inte får med N56U?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 09:21
Ursprungligen av Solen77:

Kenjon, vad får man på en N66U som man inte får med N56U?

Jag vet inte, jag har ingen av dem själv (kör AirportExtreme).
66an hade tre yttre antenner, 56an såg jag inga yttre antenner på, men den kanske har det också, de kanske bara inte var monterade?
Jag tror 56an är på utgående, och att köpa en ny pryl som har slutat tillverkas när det finns en nyare, skulle nog inte jag göra... Men jag har ingen egen erfarenhet av dessa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-17 00:29

Har kollat in Airport Extreme och har sett på forum att man bör köra på 5GHz-bandet för att det på 2,4GHZ-bandet är smockat med grejer som stör, allt från andra nätverk till mikrovågsugnar och trådlösa möss. MEN att att 5GHz-bandet dessutom har sämre räckvidd.

Vi behöver lång räckvidd och snabb uppkoppling utan störningar. Känner hur det nyfunna modet sjunker

Bevaka tråden