Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Säkerhetskopior" tar upp 84,2 GB

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gick in på "Om den här datorn" och kollade på lagring. Där står det att 84,2 GB säkerhetskopior.
Vad är detta å hur kom det dit å hur får jag bort det?

Jag använder en Time Capsule till Time Machine, så vad är detta för en säkerhetskopia som tar upp 84,2 GB av mitt 256GB utrymme.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 23:17

Datorn gör en lokal säkerhetskopia också. Det står i någon tråd här om hur man tar bort den (kräver Terminalen har jag för mej), det kommer säkert någon med kunskaper i det ämnet här snart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-17 12:01

Jag hittar min här:

bash-3.2$ ls -l /Volumes/
total 8
lrwxr-xr-x   1 root  admin     1 Jul  9 20:58 Macintosh HD -> /
drwxrwxrwx   0 root  wheel     0 Jul 17 11:44 MobileBackups
drwxrwxr-x  48 olof  staff  1700 Jul 16 18:18 My Passport
drwxrwxrwx@ 10 olof  staff   340 Aug 19  2009 WD SmartWare
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-23 21:09
Ursprungligen av frazze:

Jag hittar min här:

bash-3.2$ ls -l /Volumes/
total 8
lrwxr-xr-x   1 root  admin     1 Jul  9 20:58 Macintosh HD -> /
drwxrwxrwx   0 root  wheel     0 Jul 17 11:44 MobileBackups
drwxrwxr-x  48 olof  staff  1700 Jul 16 18:18 My Passport
drwxrwxrwx@ 10 olof  staff   340 Aug 19  2009 WD SmartWare

Helt rätt, jag fick in en nivå för mycket där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 23:20

Och här är kommandot för att ta bort det:

sudo tmutil disablelocal

  • Avstängd
  • 2012-07-25 11:35
Ursprungligen av kenjon:

Och här är kommandot för att ta bort det:

sudo tmutil disablelocal

Kalas, nu fick man bort det också... trodde TM skulle fixa det men icke...

  • Avstängd
  • 2012-07-31 03:14
Ursprungligen av kenjon:

Och här är kommandot för att ta bort det:

sudo tmutil disablelocal

Antar att "sudo tmutil enablelocal" sätter på det igen?

TACK så jätte mycket för hjälpen!
Jag gick in på Terminalen och skrev in komandot som Kenjon skrev å tryckte "Enter"
Fick då skriva in mitt lösenord och sen "enter" igen.
Gick å kollade på "Om den här datorn" igen.......0 GB i säkerhetskopior

En fundering bara......Det är väll ingen fara att stänga av den här funktionen? TimeCapulen kommer väll fortfarande att ta Backupper?

"kenjon" Kul att se en från Karlskoga

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-17 07:20
Ursprungligen av brainstorm:

En fundering bara......Det är väll ingen fara att stänga av den här funktionen? TimeCapulen kommer väll fortfarande att ta Backupper?
"kenjon" Kul att se en från Karlskoga

Det skall inte vara något problem, enl KB-artikeln som mattiL länkade till ovan så stänger TM själv av denna funktion när det börjar bli ont om diskutrymme, och aktiverar den igen när det lediga utrymmet ökar. Frän artikeln:
"Lokala ögonblicksbilder samlas regelbundet upp och komprimeras till dagliga eller veckovisa ögonblicksbilder för att ta minsta möjliga utrymme på din hårddisk. Om det är ont om utrymme på din hårddisk slutar Time Machine göra lokala ögonblicksbilder och några eller alla lokala ögonblicksbilder tas bort för att skapa utrymme för de program som används. När tillräckligt med utrymme finns tillgängligt igen börjar Time Machine återigen göra lokala ögonblicksbilder. Det innebär att din hårddisk kommer att ha samma mängd tillgängligt utrymme som den skulle haft om inte Time Machine hade varit aktiverat."

Det du gör med kommandot är att säga till TM att inte använda detta öht, utan bara spara direkt till den disk som är angiven som TM-backupdisk. Iaf uppfattar jag det så

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 09:14

Precis. Om du skulle ha din externa disk bortkopplad, kan du mha ögonblicksbilder ändå använda TM för att kunna få tillbaka filer. Utan ögonblicksbilder måste du ha din TM-disk ansluten för att kunna hämta gamla saker.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 11:08

Kommer bli kalas iom ML, att kunna ha TM-backupper på servern hemma och en extra, liten USB drive med sig för TM backupper på resan.
Så slipper man ha dessa interna backupper på den dyra "lilla" SSD drivern

Ursprungligen av LaHe:

Kommer bli kalas iom ML, att kunna ha TM-backupper på servern hemma och en extra, liten USB drive med sig för TM backupper på resan.
Så slipper man ha dessa interna backupper på den dyra "lilla" SSD drivern

Hur gör man det här? Hur väljer man var de ska hamna?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 00:01
Ursprungligen av ill_chrill:

Hur gör man det här? Hur väljer man var de ska hamna?

Du anger en eller flera mottagere på det vanliga stället i TM, sen finns det 3 senarior.

1. Är två eller flera TM-mottagare tillgängliga kör TM "varannan" gång till dom.
2. Den som är tillgänlig används, tex om man har med sig en bärbar USB-HDD som angetts i inställningarna för TM..
3 Ingen tillgänglig sparas backupper på den interna disken om man inte stängt av den möjligheten.
Rad 3 gäller förstås bärbara men vet inte om man kan slå på det för "desktops" också.

Senast redigerat 2012-08-01 00:26
Ursprungligen av LaHe:

Du anger en eller flera mottagere på det vanliga stället i TM, sen finns det 3 senarior.

1. Är två eller flera TM-mottagare tillgängliga kör TM "varannan" gång till dom.
2. Den som är tillgänlig används, tex om man har med sig en bärbar USB-HDD som angetts i inställningarna för TM..
3 Ingen tillgänglig sparas backupper på den interna disken om man inte stängt av den möjligheten.
Rad 3 gäller förstås bärbara men vet inte om man kan slå på det för "desktops" också.

Jag hittar inte 3an, var är den inställningen?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 00:58
Ursprungligen av ill_chrill:

Jag hittar inte 3an, var är den inställningen?

Terminal: utan ""
Stänga av lokal TN bup: "sudo tmutil disablelocal"
Sätta på lokal TN bup: "sudo tmutil enablelocal" <- har inte provat den själv, men fått den från säker källa här på 99mac.

jag behövde inte ta bort filen, det räckte med att jag avaktiverade

  • Avstängd
  • 2012-07-23 16:15

Skumt detta med lokala TM backupper... trots att jag kört TM sen första dagen har jag lokala på 4+GB??? trodde dom raderades efter att nya backuper gjorts till backuppenheten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 08:21

Det har jag inte testat, men det tror jag också.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:19

Någon om vet terminalkomandot för att sätta på lokala TM-backupper igen?

Stänga av lokal TN bup: sudo tmutil disablelocal
Sätta på lokal TN bup: sudo tmutil enablelocal <-- kan nån bekräfta pls

Ursprungligen av LaHe:

Någon om vet terminalkomandot för att sätta på lokala TM-backupper igen?

Stänga av lokal TN bup: sudo tmutil disablelocal
Sätta på lokal TN bup: sudo tmutil enablelocal <-- kan nån bekräfta pls

Ja, sudo tmutil enablelocal .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 12:24
Ursprungligen av LaHe:

Någon om vet terminalkomandot för att sätta på lokala TM-backupper igen?

Stänga av lokal TN bup: sudo tmutil disablelocal
Sätta på lokal TN bup: sudo tmutil enablelocal <-- kan nån bekräfta pls

Det är väl bara att testa Du får felmeddelande om datorn inte "förstår".

  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:35
Ursprungligen av keptang:

Ja, sudo tmutil enablelocal .

Tackar

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att testa Du får felmeddelande om datorn inte "förstår".

Kan för lite och hittar inte så bra i dom lite djupare grottorna på OSX så jag vågar testa... och orkar inte hålla på me strul om jag då ställer nått knas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-31 12:51
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att testa Du får felmeddelande om datorn inte "förstår".

Eller så kollar man man-bladet för motsvarande kommando:

$ man tmutil
  • Avstängd
  • 2012-07-31 13:06
Ursprungligen av frazze:

Eller så kollar man man-bladet för motsvarande kommando:

$ man tmutil

Som sagt så kan jag ingenting om terminalkomandon utan gör bara som folk säger vad gäller sånt som jag behöver få utfört

Edit: Finns det någon nerladdningsbar manual eller pdf om Terminal och dess komandon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 14:35

Terminalen har inte så mycket kommandon, det man gör är att man startar små program som ligger på hårddisken. Och det finns måååånga, så den manualen skulle bli vääääldigt stor.
Testa, det är det man lär sej av. Och "man" är just förkortningen för manual, så det kan du skriva framför alla "kommandon" som du får tips om.
Du har väl backup?

  • Avstängd
  • 2012-07-31 14:43
Ursprungligen av kenjon:

Terminalen har inte så mycket kommandon, det man gör är att man startar små program som ligger på hårddisken. Och det finns måååånga, så den manualen skulle bli vääääldigt stor.
Testa, det är det man lär sej av. Och "man" är just förkortningen för manual, så det kan du skriva framför alla "kommandon" som du får tips om.
Du har väl backup?

Kunde DOS varianten av Terminal väldigt bra en gång i tiden, men aldrig kommit in i Unixvarianten som för mig känns väldigt ålderdomlig med förkortningar som jag har svårt att anamma eller fatta vad dom kan betyda...

Backup? vad är det?

Finns det inget bra Gui då?

Bättre än "man" i terminalen är att exempelvis installera Bwana http://www.bruji.com/bwana/ och skriva "man:[kommando]" och trycka enter. Då öppnas hela manualsidan i webbläsaren i stället för i terminalen. Mycket smidigare. Nu har jag inte testat den i Lion/Mountain Lion än, men gissar att den funkar. Det finns flera liknande program.

Annars tycker jag att just de extremt nerdiga man-sidorna är ett dåligt sätt att lära sig om terminalkommandona. Exemplena är ofta inte real world utan teoretiska. Livet är för kort för sånt. Hellre en bra bok som förklarar begripligt.

"q" är det kommando du behöver minnas för att komma ur man-sidorna i terminalen, om du ändå går in där.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 23:55
Ursprungligen av Micke Byström:

Bättre än "man" i terminalen är att exempelvis installera Bwana Bwana och skriva "man:[kommando]" och trycka enter. Då öppnas hela manualsidan i webbläsaren i stället för i terminalen. Mycket smidigare. Nu har jag inte testat den i Lion/Mountain Lion än, men gissar att den funkar. Det finns flera liknande program.

Annars tycker jag att just de extremt nerdiga man-sidorna är ett dåligt sätt att lära sig om terminalkommandona. Exemplena är ofta inte real world utan teoretiska. Livet är för kort för sånt. Hellre en bra bok som förklarar begripligt.

"q" är det kommando du behöver minnas för att komma ur man-sidorna i terminalen, om du ändå går in där.

Hmm, hamnar på google när jag provar, och hände ingenting när jag "starta" programmet från program mappen???

Ok, SBS, fick igång programmet, men det fattar inte "man:[kommando]" och i Safari kommer jag som sagt var bara till google med "man:[kommando]" som sökt sträng. Utan "" ofc i alla fallen.

Senast redigerat 2012-08-01 00:17
  • Avstängd
  • 2012-08-01 00:38
Ursprungligen av LaHe:

Hmm, hamnar på google när jag provar, och hände ingenting när jag "starta" programmet från program mappen???

Ok, SBS, fick igång programmet, men det fattar inte "man:[kommando]" och i Safari kommer jag som sagt var bara till google med "man:[kommando]" som sökt sträng. Utan "" ofc i alla fallen.

Så, trycka enter med tomt fält eller knappen "Index" i programmet generera en lååång lista med kommandon etc att välja ur, och bra syntax också som du (Micke B.) sa…

Vi tackar och bugar

Bevaka tråden