Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systeminställningar: "hänglåset" har hängt sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-14 21:19

Hej!
Jag kör OS X 10.7.4.

I flera undersidor på "Systeminställningar" finns det ett hänglås nere till vänster. Den har jag tidigare hanterat utan problem.

Den är just nu "låst" och det står ju bredvid: "Klicka på låset om du vill göra ändringar."
Men när jag klickar händer inget!

Så jag kan t.ex. inte förlänga tiden till vilopaus så nu när jag kör en 3-timmars-backup måste jag passa datorn regelbundet så den inte går i vila.. :/

Hur ska jag öppna hänglåset?

------------
(Jag är inloggad som admin. Jag har tidigare startat om datorn när det hände, då fungerade det ett tag igen men just nu kör jag backup och kan inte starta om.)

  • Avstängd
  • 2012-07-14 21:26
Ursprungligen av RobertK:

Hej!
Jag kör OS X 10.7.4.

I flera undersidor på "Systeminställningar" finns det ett hänglås nere till vänster. Den har jag tidigare hanterat utan problem.

Den är just nu "låst" och det står ju bredvid: "Klicka på låset om du vill göra ändringar."
Men när jag klickar händer inget!

Så jag kan t.ex. inte förlänga tiden till vilopaus så nu när jag kör en 3-timmars-backup måste jag passa datorn regelbundet så den inte går i vila.. :/

Hur ska jag öppna hänglåset?

------------
(Jag är inloggad som admin. Jag har tidigare startat om datorn när det hände, då fungerade det ett tag igen men just nu kör jag backup och kan inte starta om.)

Gissar bara här, men under backup med Time Machine? Jag vet av egen erfarenhet att just detta händer mig också att hänglåset verkar hänga sig under större backupper ihop med annat som också körs, kan ta flera minuter innan dialogen dyker upp, fast boota om har jag nog aldrig behövt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-14 21:36

Inte Time Machine, utan jag kopierar manuellt bilder, filmer osv = 400 GB cirka...
Och hjälper inte att vänta flera minuter..

  • Avstängd
  • 2012-07-14 22:22
Ursprungligen av RobertK:

Inte Time Machine, utan jag kopierar manuellt bilder, filmer osv = 400 GB cirka...
Och hjälper inte att vänta flera minuter..

3 timmar för 400GB? Med/hur/till vad?

Den tiden tog det iofs för mig med med en Bufflo NAS jag hade trots GB-nätverk tills jag tröttnade på den eländigt långsamma eländet och ryckte ut hårdisken och satte den i min då nya Drobo FS.

Tips 1: Skaffa Caffeine från App Store, kostar gratis, där kan du temporärt tids-ange hur länge datorn ska vara på utan att gå i viloläge när som helst från menyraden.
Tips 2: Gör dessa stora backupper i mindre högar, brukar oftast gå fortare totalt sett och knasar nån så går det också fortare att fixa... oftast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-16 20:27

(det var tydligen bara 340GB. Kör med en vanlig, extern 2,5-tums-disk... och använder Findern helt enkelt...)

Nu är backupen avslutad och jag har stängt alla program.

Men fortfarande går hänglåset i systeminställningarna inte att öppna!
En ganska allvarlig bugg.

Någon som har en lösning?

  • Avstängd
  • 2012-07-16 20:35

Har absolut ingen aning om vad det kan bero på... Hoppas någon med bättre kunskaper än jag kommer in och hjälper dig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-16 21:11

Hittade en tråd om samma/liknande problem:

https://discussions.apple.com/thread/3248969?start=0&tstart=0

Kanske något där kan fungera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-16 21:22

Här är fler som har liknande problem i Lion: https://discussions.apple.com/message/15881403#15881403

Jag skummade igenom tråden och då kan man väl tänka sig att pröva:
1) Omstart (det löste det tillfälligt för dig tidigare?)
2) Flytta ut plisten ~/Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.plist och sedan omstart (funkade för en del, men jag tvivlar och tror att det bara var omstarten. Den plisten har väl med tangentbordslayout att göra?)
3) En stor del av tråden handlar om att problemet är relaterat till ID-lösningar med kortläsare, i en del fall gamla lösningar som "ärvts" från 10.6 Har du något sådant installerat?
4) En temporär lösning som fungerar är att aktivera root-användaren (du får göra det via terminalen eftersom du antagligen inte kan gå vägen via Användare och grupper)
5) En ominstallation av systemet verkar lösa det defenitivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 12:08

"LÖSNING"

Problemet ligger i BankID-programmet! (jag har Handelsbanken). Den startas upp om jag loggar in med kortläsaren ansluten med sladd. (Det hjälpte inte att avinstallera/nyinstallera säkerhets- och ID-programmen)

Så:
1. omstart
2. tills vidare logga in utan sladd
= funkar!

(har meddelat Handelsbanken som ska se om dom kan hitta hur allt hänger ihop)

  • Avstängd
  • 2012-07-23 12:25
Ursprungligen av RobertK:

"LÖSNING"

Problemet ligger i BankID-programmet! (jag har Handelsbanken). Den startas upp om jag loggar in med kortläsaren ansluten med sladd. (Det hjälpte inte att avinstallera/nyinstallera säkerhets- och ID-programmen)

Så:
1. omstart
2. tills vidare logga in utan sladd
= funkar!

(har meddelat Handelsbanken som ska se om dom kan hitta hur allt hänger ihop)

Inte första gången Handelsbankens program/dosor ställer till det, finns en eller flera långa trådar om det, men har inte läst så mycket i dom, så vet inte om just det här finns i dom.
Lite långsökt kan man ju tycka... verkar vara klåpare dom där "på handelsbanken"

Skönt att du hitta det iaf och en temp. lösning

1
Bevaka tråden