Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 år gammal iMac stannar vid startskärm

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-11 09:29

Hej!

Jag har försökt det mesta jag kan nu för att försöka få igång min 3 år gamla iMac (3ghz, 4gb ram, 1tb hdd om det hjälper) med Lion.

Datorn frös på skärmsläckaren för ca en vecka sedan och har inte gått att starta sedan dess. Jag fastnar vid skärmen med äpplet och snurran(snurran fryser efter ett tag)

Detta har jag provat:
Hålla in alt-knappen och välja disken
Hålla in alt-knappen och välja recovery hd
Recovery med äpple + R
Pram reset
Safe boot

Inget av detta fungerar.

Någon som vet vad som är galet och har någon lösning på det?

Tack på förhand.

Luktar lite hårdvarufel. Ta det enklaste först - minnet. Gissar att det sitter 2x2 GB i den. Prova med minnena ett och ett och se om det blir någon skillnad.
Nästa är hårddisken. Se om du kan fixa en bootbar extern disk och starta från den.

Har du provat att köra Apple Hardware Test? Boota datorn med D intryckt.

  • Medlem
  • 2012-07-11 09:51
Ursprungligen av pmarriott:

Luktar lite hårdvarufel. Ta det enklaste först - minnet. Gissar att det sitter 2x2 GB i den. Prova med minnena ett och ett och se om det blir någon skillnad.
Nästa är hårddisken. Se om du kan fixa en bootbar extern disk och starta från den.

Helt rätt det sitter 2x2gb i den så jag provar att rycka det ena.
Jag har 4st externa diskar (2usb, 1 fw och en usb portabel med strömförsörjning via usb) Hur vet jag/gör jag en sådan disk bootbar?
Hårdvarufel vore så tråkigt, har lagt alla mina sura datorslantar på en ny retinamacbook så den kassan har sinat rätt hårt.

Ursprungligen av Capeman:

Har du provat att köra Apple Hardware Test? Boota datorn med D intryckt.

Jag har inte provat detta, får testa det på lunchen. Är det något speciellt man ska tänka på, eller sköter datorn det själv?

Ursprungligen av Toke:

Jag har inte provat detta, får testa det på lunchen. Är det något speciellt man ska tänka på, eller sköter datorn det själv?

Den sköter det själv.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-11 11:42

Vad är det som händer eller inte händer när du försöker starta från recovery?

Tycker personligen att det låter som diskkrasch eller i alla fall att filsystemet gått åt pipan. Provat sätta i återställningsskivan du fick med datorn och se om du kan köra skivverktyg därifrån?

  • Medlem
  • 2012-07-11 13:05
Ursprungligen av mattem:

Vad är det som händer eller inte händer när du försöker starta från recovery?

Tycker personligen att det låter som diskkrasch eller i alla fall att filsystemet gått åt pipan. Provat sätta i återställningsskivan du fick med datorn och se om du kan köra skivverktyg därifrån?

Fick ingen skiva till Lion, det köpte jag via Appstore. Ska jag testa med skivan till snow leopard?

Ursprungligen av Toke:

Fick ingen skiva till Lion, det köpte jag via Appstore. Ska jag testa med skivan till snow leopard?

Ja, peta in den och dra igång skivverktyg.

  • Medlem
  • 2012-07-11 18:39

Så nu har jag provat lite mer och det går inte så bra.

När jag håller in D så händer inget alls. Den bootar som vanligt men det tar längre tid innan äpplet kommer fram.

När jag stoppar i Cdn så hänger inget, väljer jag att boota från Cdn så kommer det upp en ruta som säger att jag ska stänga av datorn och sätta igång den igen.

Någon som kan komma på något mer som jag kan prova?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-11 21:27
Ursprungligen av Toke:

När jag stoppar i Cdn så hänger inget, väljer jag att boota från Cdn så kommer det upp en ruta som säger att jag ska stänga av datorn och sätta igång den igen.

Någon som kan komma på något mer som jag kan prova?

Det tyder på minnesfel eller att något annat är fel med hårdvaran, det är en Kernel Panic du har fått, motsvarande blåskärm i Windows.

Prova att stänga av den (men det är den väl redan kanske) dra ur elsladden.....och låt så vara några minuter (3 sa de på Apple en gång - i länken nedan står det 15 sekunder.

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

  • Medlem
  • 2012-07-12 13:54
Ursprungligen av panther:

Prova att stänga av den (men det är den väl redan kanske) dra ur elsladden.....och låt så vara några minuter (3 sa de på Apple en gång - i länken nedan står det 15 sekunder.

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Jag har provat den varianten och nu låter min dator som en hårblås, jag höll på att trilla ur stolen när jag startade den.

Ursprungligen av mattem:

Det tyder på minnesfel eller att något annat är fel med hårdvaran, det är en Kernel Panic du har fått, motsvarande blåskärm i Windows.

Det står inte Kernel Panic men jag antar att det kan vara det ändå. Hade ingen vettig mejsel hemma för att testa minnena igår, ska prova det ikväll tänkte jag.

Ursprungligen av grenhall:

Att den fryser vid äpplet stämmer mycket väl, när jag trycker på option så kan jag få fram diskarna precis som du men det fryser vid äpplet och snurran igen när jag valt en disk.

Har till skillnad från dig inte fått igång datorn alls(längre än till äpplet) med någon av knepen som nämnts i tråden, datorn har heller inte tappats eller något sånt alls.

Ikväll ska jag börja med att testa ram-minnena och funkar inte det så får disken bli utbytt. Jag funderar dock starkt på att det skulle vara något mer dramatiskt fel eftersom fläktarna numer går på fullt.

Ursprungligen av Toke:

Att den fryser vid äpplet stämmer mycket väl, när jag trycker på option så kan jag få fram diskarna precis som du men det fryser vid äpplet och snurran igen när jag valt en disk.

Har till skillnad från dig inte fått igång datorn alls(längre än till äpplet) med någon av knepen som nämnts i tråden, datorn har heller inte tappats eller något sånt alls.

Ikväll ska jag börja med att testa ram-minnena och funkar inte det så får disken bli utbytt. Jag funderar dock starkt på att det skulle vara något mer dramatiskt fel eftersom fläktarna numer går på fullt.

Det låter exakt som mitt fel.

Om jag låter datorn stå igång när den "hängt" sig vid snurran så börjar fläktarna efter ett tag snurra som tokar.

Minnena har jag inte tänkt på. Kanske ska byta tillbaka till 2GB och se om det funkar.

  • Medlem
  • 2012-07-13 05:05

Nu har jag provat att köra minnena var för sig och det gav inte något resultat alls.

Nästa sak att prova är en ny disk. Får bli en tripp till macforum idag.

Ursprungligen av Toke:

Nu har jag provat att köra minnena var för sig och det gav inte något resultat alls.

Nästa sak att prova är en ny disk. Får bli en tripp till macforum idag.

Har du inte Time Machine på en extern disk? Borde funka på samma sätt som en ny disk.

Jag provade att starta upp med en TM-backup men i halva återställningen hängde sig disken i datorn.

  • Medlem
  • 2012-07-16 18:50
Ursprungligen av grenhall:

Har du inte Time Machine på en extern disk? Borde funka på samma sätt som en ny disk.

Jag provade att starta upp med en TM-backup men i halva återställningen hängde sig disken i datorn.

Det funkade inte för mig. Känns som att det bör vara något större fel än den inbyggda disken också.

  • Medlem
  • 2012-07-13 09:08

Ska prova det!

  • Avstängd
  • 2012-07-16 20:10

När min Mac Pro lät som en blåsmaskin och vägra starta visade det sig vara moderkortet och två av minnena som fått sig en kyss, troligen nått åskrelaterat... 9500 spänn tog dom för att fixa det... grafikkortet och hårdiskarna mm klara sig iaf. Och det kom några veckor efter det senaste märkbara åskvädret då lampor mm blinka å hade sig...

Inte så kul att höra men kan ju vara nått så tråkigt tyvärr.

  • Medlem
  • 2012-07-17 13:42
Ursprungligen av LaHe:

När min Mac Pro lät som en blåsmaskin och vägra starta visade det sig vara moderkortet och två av minnena som fått sig en kyss, troligen nått åskrelaterat... 9500 spänn tog dom för att fixa det... grafikkortet och hårdiskarna mm klara sig iaf. Och det kom några veckor efter det senaste märkbara åskvädret då lampor mm blinka å hade sig...

Inte så kul att höra men kan ju vara nått så tråkigt tyvärr.

Ofan, om det är åskrelaterat kan man påvisa det på något sätt då? Det har ju mullrat en hel del här i Götet av och till. Jag tänker om man kan få en slant av försäkringsbolaget.

EDIT: Meningen lät lite konstigt. Någon som vet hur man kan få fram ifall det skulle vara ett elfel/åska som orsakat felet på datorn?

Jag hade tänkt att använda iMacen som server och filmvisare här hemma nu när jag skaffat en ny låda. En felsökning och lagning kostar förmodligen mer än vad en mac mini kostar som klarar av att göra samma jobb.

Senast redigerat 2012-07-17 15:41
  • Avstängd
  • 2012-07-17 15:58
Ursprungligen av Toke:

Ofan, om det är åskrelaterat kan man påvisa det på något sätt då? Det har ju mullrat en hel del här i Götet av och till. Jag tänker om man kan få en slant av försäkringsbolaget.

EDIT: Meningen lät lite konstigt. Någon som vet hur man kan få fram ifall det skulle vara ett elfel/åska som orsakat felet på datorn?

Jag hade tänkt att använda iMacen som server och filmvisare här hemma nu när jag skaffat en ny låda. En felsökning och lagning kostar förmodligen mer än vad en mac mini kostar som klarar av att göra samma jobb.

Fatta vad du menar
Vet ej, hade inte tanke på det när det hände mig, men hör efter med ditt förs. bolag... Mitt hände strax efter att den 3-åriga garantin just gått ut och tänkte då inte på hemförs. Fast ärligt talat tror jag det är svårt att bevisa att det var just blixten om inget annat elektriskt gick sönder som frys eller sånt. Sen rekommenderars ju att man har nån form av elstörnings-skydd inkopplat typ surge-protector... vilket jag nu har för dom lite dyrare grejorna.

1
Bevaka tråden