Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem i Textredigerare/Text editor

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag började diskutera detta problem i denna tråd: http://www.99.se/mac-os-x/288424-lion-vilka-buggar-problem-har-ni-stott-pa-24.html men skapar en egen eftersom jag inte vill leda tråden i fråga off topic.

Problemet är som följer (citerar mig själv):

Uppdaterade till Lion på min 13" MacBook från tidigt 2010 (eller om den räknas som sent 2009). Det mesta funkar - jag ska peta in lite mer RAM inom överskådlig framtid eftersom systemet går lite segare tycker jag, men det är inget akut problem.

Dock har jag fått en "intressant" bugg i Texthanteraren/Text Editor som med jämna mellanrum tycker att den inte har behörighet att varken autospara ett dokument eller att jag får spara det manuellt. "Du har inte tillstånd", gnäller den helt plötsligt efter att jag jobbat med filen ett tag. Det enda som man kan göra då är att kopiera texten, stänga alla dokument och avsluta programmet, därefter öppna programmet och filen på nytt, klistra in allt och spara om det.

Vissa gånger går inte ens det, utan man får helt enkelt göra ett namnlöst dokument och spara om det/skriva över den gamla filen.

Grejen är att jag använder min dator både hemma och på jobbet, och kopplar därför upp mig till två olika nätverk. Hemma kör jag med Time Machine och Time Capsule, men på jobbet har jag ingen backup. Brukar faktiskt stänga av säkerhetskopieringen just innan jag åker hemifrån eftersom datorn annars tar längre tid på sig att hitta jobbets nätverk - också något som började hända efter Lion.

Hursomhelst verkar detta inte vara orsaken till problemet - det existerar oavsett om jag har säkerhetskopieringen avstängd eller inte. Lion brukar dock påpeka att dokument som jag sparat på jobbets server inte har stöd för autospar.

Jag har både kollat skivan i Skivverktyg (felfri) och reparerat alla behörighetsproblem med samma program. Kollade bibliotek och rättigheter där - verkar vara i sin ordning.

Om det inte framkommit så är jag den här datorns enda användare.

Blir MYCKET tacksam om någon har några tips!

Hur gick det med den här grejen?
Jag såg en supporttråd hos Apple där det nämns en alternativ metod för att repatera behörigheter som löste ett liknande problem i Texthanteraren.

https://discussions.apple.com/thread/3322848?

Jag löste det här själv, och egentligen var det löjligt enkelt (som så mycket annat är här i världen). LÅNGT före jag uppgraderade till Lion började jag använda en liten ordräknare (separat program) till Textredigeraren. Funkade jättebra då, men tydligen har det en tagg i sidan till Lion, kör man det för länge i bakgrunden börjar Textredigeraren få behörighetsproblem!

Eftersom jag använt det innan (kontinuerligt och hela tiden, då jag i princip alltid har uppdrag att skriva texter med ett visst antal tecken) och det funkat felfritt så slog det mig inte att det kunde vara den som var boven i dramat. Men hade den avstängd en period och insåg då att Textredigeraren var stabil igen!

Så enkelt var det...

Okej

Här är ett applescript som fixar räkningen. Klistra in koden nedan i AppleScript-Redigerare. Spara som "Räkna ord" i Bibliotek/script. Aktivera så scriptmenyn syns sen är det enkelt att räkna.

tell application "TextEdit"
	set word_count to count words of document 1
	set char_count to count characters of document 1
	set show_words to (word_count as string) & " ord (" & (char_count as string) & " tecken)"
	set dialog_title to "Textredigerare: räknade tecken"
	display dialog show_words with icon 1 with title dialog_title buttons {"Ok"} default button "Ok"
end tell
Senast redigerat 2012-07-15 23:15
  • Avstängd
  • 2012-07-16 08:08
Ursprungligen av Anders Täpp:

Okej

Här är ett applescript som fixar räkningen. Klistra in koden nedan i AppleScript-Redigerare. Spara som "Räkna ord" i Bibliotek/script. Aktivera så scriptmenyn syns sen är det enkelt att räkna.

tell application "TextEdit"
    set word_count to count words of document 1
    set char_count to count characters of document 1
    set show_words to (word_count as string) & " ord (" & (char_count as string) & " tecken)"
    set dialog_title to "Textredigerare: räknade tecken"
    display dialog show_words with icon 1 with title dialog_title buttons {"Ok"} default button "Ok"
end tell

Ok, prova det här också.
Va inte så enkelt att spara men det löste sig efter jag kollade i den aktiverade scriptmeny-iconen
1. det finns inget "...Bibliotek/script" utan det slutar med ett s, dvs Bibliotek/scripts. Men där skulle inte det här scripet ligga, klaga på när jag skulle spara det, utan under:
2. "Startuppdisk"/"Användare"/Bibliotek/Scripts/Applications/Textredigerare/

Möjligen att man kan skapa en Applications/Textredigerare/ under: "Startuppdisk"/Bibliotek/Scripts/ också så andra användare kan använda det också om behov finns men det vet jag inte, då det verkar ligga System och OS specifika scripts där..

ps tog Barons script i slutändan

Edit: Enklast att skapa rätt map för enskilda program är att via scriptmenyn "Öppna skriptmap/Öppna skripmappen för 'aktivt program' " så skapas rätt map och öppnas i finder så kan man spara hemsnickrade scripts på skrivbordet och bara dra dom till rätt map, då Spara som... inte verkar hitta det gömda "användare/bibliotek..." själv i script-editorn ???

Senast redigerat 2012-07-16 08:34
  • Medlem
  • 2012-07-16 12:41
Ursprungligen av LaHe:

ps tog Barons script i slutändan

Åja, det är Täpps skript. Jag bara vässade lite.

  • Medlem
  • 2012-07-15 23:12

Jag fyller på från tv-soffan:

tell application "TextEdit"
	set myDocument to document 1
	set doc_name to name of myDocument
	set word_count to count words of myDocument
	set char_count to count characters of myDocument
	set para_count to count paragraphs of myDocument
	set show_words to (para_count as string) & " stycken" & return & (word_count as string) & " ord" & return & (char_count as string) & " tecken"
	set dialog_title to "Textredigerare: " & doc_name
	display dialog show_words with icon 1 with title dialog_title buttons {"OK"} default button 1
end tell
[b]

[/b]

Snyggt Baron

Hur kommer det sig att man 99mac inte ger någon hjälp för att formatera inläggen längre? Jag blev påmind om kodformatet när jag såg ditt inlägg.

  • Medlem
  • 2012-07-15 23:22

Hm, vet inte. Har alltid "kodat" själv.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 08:32

Började söka efter andra ev, användbara scripts här på 99, men det var inte aldeles lätt att sålla

Skulle finnas en forumtråd/forumdel för alla fungerande bra scripts så man lätt kunde hitta dom, kanske flera trådar, en för generella applescript en för varje specifikt program eller annan logisk uppdelning, och med en liten förklaring på vad det gör och hur/var man "installerar" och använder det?

Något för våra script-gurus här på 99?

  • Medlem
  • 2012-07-16 12:38
Ursprungligen av LaHe:

Började söka efter andra ev, användbara scripts här på 99, men det var inte aldeles lätt att sålla

Skulle finnas en forumtråd/forumdel för alla fungerande bra scripts så man lätt kunde hitta dom, kanske flera trådar, en för generella applescript en för varje specifikt program eller annan logisk uppdelning, och med en liten förklaring på vad det gör och hur/var man "installerar" och använder det?

Något för våra script-gurus här på 99?

Subsektionen "AppleScript" fanns tidigare, men den bedömdes ha för lite trafik, antar jag, eftersom den försvann och uppgick i "utveckling" eller vad den nya klassen heter.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 12:46
Ursprungligen av Baron:

Subsektionen "AppleScript" fanns tidigare, men den bedömdes ha för lite trafik, antar jag, eftersom den försvann och uppgick i "utveckling" eller vad den nya klassen heter.

Ah, utveckling... va ju den jag leta efter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 08:33

Du ska kunna spara där, jag sparar alla mina scripts där...alltså under ~/Library/Scripts.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 08:39
Ursprungligen av zinned:

Du ska kunna spara där, jag sparar alla mina scripts där...alltså under ~/Library/Scripts.

Prova flera gånger men fick meddelandet att "Namnlös" inte kunde sparas... trots att jag namngett det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 08:42

Har du rätt behörigheter med det kontot du är inloggad på datorn med?

  • Avstängd
  • 2012-07-16 09:11
Ursprungligen av zinned:

Har du rätt behörigheter med det kontot du är inloggad på datorn med?

Var inloggad som admin då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 09:14

Oerhört märkligt, jag har aldrig de problemen.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 09:55
Ursprungligen av zinned:

Oerhört märkligt, jag har aldrig de problemen.

Första gången jag lekte med user-script men så mycket fel kan man ju inte göra vid "spara" så lite märkligt ja
Som det ser ut på min dator ligger alla script i logiska mappar sas med flera script i varje sådan mapp:

System: (i andra kolumnen är scripts vald, missa vid saxningen )
[ATTACH="CONFIG"]33835[/ATTACH]

User:
[ATTACH="CONFIG"]33836[/ATTACH]

.

1
Bevaka tråden